Název:
Formy vstupu firiem na zahraničné trhy
Překlad názvu:
Companies entry forms into foreign markets
Autoři:
Tichá, Dominika ; Němečková, Iveta (vedoucí práce) ; Olšanová, Květa (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
slo
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [slo][cze][eng] Súčasná doba globalizácie, stále silnejšej liberalizácie podnikateľského prostredia a rastúcej konkurencie stavia firmy do zložitej situácie. Aby uspeli, rozširujú svoju podnikateľskú činnosť na medzinárodné prostredie. Nadnárodné spoločnosti expandujú na trhy, kde ešte nemajú svoje pôsobenie. Podnikateľ alebo spoločnosť môže využiť niekoľko foriem vstupu,od vývozných a dovozných operácií,cez kapitálovo nenáročné formy prítomnosti na trhu, napr. licencie, franchising alebo výrobné kooperácie, až po kapitálové vstupy, ktoré možno realizovať portfóliovými alebo priamymi zahraničnými investíciami. Na jednej strane je záujem podnikateľa investovať ovplyvnený ekonomickou situáciou krajiny, ale rozhodujúce sú aj efekty z využitia informačných a komunikačných technológií. A práve takýmto faktorom je mobilný vysokorýchlostný prístup k internetu. Dopyt po ňom môžu uspokojiť mobilní operátori vďaka držaniu konkrétnych kmitočtov v jednotlivých pásmach. V súčasnosti bolo v ČR zahájené nové výberové riadenie -- aukcia na ich prerozdelenie, ktorá má prilákať nových mobilných operátorov a ktorá pre nich ponúka aj nové formy vstupu. Pre mobilných operátorov je potrebné udelenie povolenia, licencie na prevádzkovanie jednotlivých sietí. Príznačné je pre nich aj vstupovanie prostredníctvom strategických aliancií veľkých spoločností, keďže sa jedná o oblasť telekomunikácií, ktorá si vyžaduje veľké finančné prostriedky na výskum a vývoj, inovácie a budovanie telekomunikačnej infraštruktúry. Prvá časť práce predstavuje rozličné druhy expanzie od vývozných a dovozných operácií, cez kapitálovo nenáročné investície až po tie najzložitejšie kapitálové vstupy. Druhá časť je zameraná na súčasných poskytovateľov mobilných služieb pôsobiacich na českom trhu, a ich vstup na územie ČR. Tretia a zároveň posledná časť predstavuje nové výberové riadenie -- aukciu na získanie rádiových kmitočtov. Načrtnuté sú aj nové možnosti vstupu mobilných operátorov na český telekomunikačný trh, ktoré táto aukcia prináša.Současná doba globalizace, stále silnější liberalizace podnikatelského prostředí a rostoucí konkurence staví firmy do složité situace. Aby uspěly, rozšiřují svou podnikatelskou činnost na mezinárodní prostředí. Nadnárodní společnosti expandují na trhy, kde ještě nemají své působení. Podnikatel nebo společnost může využít několik forem vstupu, od vývozních a dovozních operací, přes kapitálově nenáročné formy přítomnosti na trhu, např. licence, franchising nebo výrobní kooperace, až po kapitálové vstupy, které lze realizovat portfoliovými nebo přímými zahraničními investicemi. Na jedné straně je zájem podnikatele investovat ovlivněn ekonomickou situací země, ale rozhodující jsou i efekty z využití informačních a komunikačních technologií. A právě takovým faktorem je mobilní vysokorychlostní přístup k internetu. Poptávku po něm mohou uspokojit mobilní operátoři díky držení konkrétních kmitočtů v jednotlivých pásmech. V současnosti bylo v ČR zahájeno nové výběrové řízení - aukce na jejich přerozdělení, která má přilákat nové mobilní operátory a která pro ně nabízí i nové formy vstupu. Pro mobilní operátory je potřeba povolení, licence na provozování jednotlivých sítí. Příznačné je pro ně i vstupování prostřednictvím strategických aliancí velkých společností, protože se jedná o oblast telekomunikací, která vyžaduje velké finanční prostředky na výzkum a vývoj, inovace a budování telekomunikační infrastruktury. První část práce představuje různé druhy expanze od vývozních a dovozních operací, přes kapitálově nenáročné investice až po ty nejsložitější kapitálové vstupy. Druhá část je zaměřena na současné mobilní poskytovatele působící na českém trhu, a jejich vstup na území ČR. Třetí a zároveň poslední část představuje nové výběrové řízení - aukci na získání rádiových kmitočtů. Nastíněny jsou i nové možnosti vstupu mobilních operátorů na český telekomunikační trh, které tato aukce přináší.The current period of globalization, still greater liberalization of business environment and growing competition put companies in a difficult situation. To succeed, they are expanding business to an international environment. Multinational companies are expanding into the markets, where they do not yet have their own effects. Entrepreneur or company can use several forms of entry, from export and import operations, through capital-saving forms of market presence, for example licensing, franchising or industrial cooperation, to capital inputs, that can be realized through portfolio or foreign direct investment. On the one hand, entrepreneur's interest to invest is affected by the economic situation of the country, but the effects of using ICT are crucial as well. One of these factors is the high-speed mobile internet access. Mobile network operators can meet demand due to holding of specific frequencies in different bands. Nowadays, the Czech Republic has initiated new selection procedure -- auction to divide frequencies. This Auction is used to attract new mobile operators and also offer new forms of entry for them. Mobile operators need to grant permits, licenses to operate different networks. Significantly for them is entering through strategic alliances of large companies, since it is the area of telecommunications, which requires a lot of money on research and development, innovation and development of telecommunications infrastructure. The first part presents different types of expansion from export and import operations through capital-saving investments to the most complex capital inputs. The second part focuses on the current mobile service providers operating on the Czech market, and their entry into the Czech Republic. The third and last part presents a new selection procedure -- an auction to obtain radio frequencies. There are outlined some new possibilities of entering mobile network operators on the Czech market with telecommunication, which brings this auction.
Klíčová slova:
aukce; konsorcium; licence; mobilní operátor; mobilní virtuální operátor; přímé zahraniční investice; strategická aliance; a consortium; auction; foreign direct investment; license; mobile network operator; mobile virtual network operator; strategic alliance
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/30355