Original title:
Systém řízení kvality ve vybraném podniku
Translated title:
The quality management system in the selected company
Authors:
MAŘÍKOVÁ, Iveta Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá mezinárodními standardy ISO. Konkrétně jde o popis postupu zavádění normy ČSN EN ISO 9001:2008 ve vybraném podniku. Po zavedení norem ISO v daném podniku došlo ke zkvalitnění a především zpřesnění pracovní komunikace mezi zaměstnanci společnosti. Výsledkem je snížení počtu chyb a tím pádem i reklamací, což má pozitivní ekonomický vliv na podnik. Další výhodou je zajištění zpětné vazby v rámci podnikových činností. To napomáhá dalšímu zvýšení kvality v oblasti řízení výroby. Lze snadněji dohledat případné chyby a na jejich základě stanovit opatření, aby se dokázalo předcházet jak těmto, tak i některým dalším chybám. Negativem při zavádění norem ISO je zvýšená administrativní náročnost, která se po ustálení zavedených norem při běžném provozu snížila, nicméně je stále vyšší, než před zavedením těchto standardů. Celkově lze říci, že zavedení norem ISO bylo pro podnik prospěšné. Zároveň je třeba upozornit, že ne všichni zaměstnanci přijali zvýšení administrativy bez potíží. Prokázané výsledky při výrobě a snížení počtu reklamovaných výrobků hovoří ve prospěch zavedených norem.This thesis deals with the international standards ISO. Specifically, a description of the implementation of EN ISO 9001:2008 in the selected business. The application of ISO standards in the company has led to an improvement and more importantly to greater accuracy in communication between employees. The result is a reduction of errors and thus the claims which has a positive economic impact on business. Another advantage is providing feedback within business operations. This helps to enhance the quality of production management. You can easily trace the errors and use them to define some precautions in order to prevent these and future errors. The most negative feature in the application of ISO standards is the increase of administration which, after stabilization of standards during normal operation, declined, however is still higher than before the application of these standards. Generally speaking, the application of ISO standards has been beneficial for the company. It should also be noted that not all employees received an increase in administration without problems. Proven results in the production and reduction in the number of defective products speak in favor of applied standards.
Keywords:
administration; Business; deployment; employees; errors; ISO standards; management; production; products.; quality; administrativa; chyby; kvalita; normy ISO; Podnik; výroba; výrobky.; zaměstnanci; zavádění; řízení Citation: MAŘÍKOVÁ, Iveta. Systém řízení kvality ve vybraném podniku. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/18403