Original title:
Role školního psychologa na základní škole
Translated title:
The Role of School Psychologists in Primary school
Authors:
MALEČKOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce má za cíl seznámit se strukturou školského poradenství. Blíže specifikuje jednotlivá poradenská zařízení. Zaměřuji se na školní poradenství a především na pozici školního psychologa na základní škole. Jednotlivé kapitoly pojednávají o historii školního poradenství, o legislativním vymezení školního psychologa, o metodách práce, které používá k diagnostice dětí a mládeže. Zároveň jsou zmiňována rizika a úskalí práce školního psychologa. V závěru teoretické části se zamýšlím nad možnostmi ve školní psychologii. Data, která jsem získala ve výzkumné části, mi umožnila odpovědět na otázky týkající se činnosti školních psychologů na třech základních školách v Jižních Čechách. Konkrétně, zda jsou školní psychologové akceptováni ostatními pedagogy. Dále jsem zkoumala postoje pracovníků orgánu sociálně právní ochrany dětí a mládeže, kteří se školními psychology spolupracují.The aim of my thesis is to introduce the structure of school counselling. It specifies the individual counselling facilities. It focuses on school counselling and first of all, on the position of school psychologist at primary schools. The particular chapters deal of the history of school counselling, the legislative determination of the position of school psychologist, methods of work which are used for diagnosis of children and youth. At the same time there are mentioned some dangers and difficulties of work of school psychologist. At the end of the theoretical part I reflect some other possibilities in school psychology. The data which I acquired in the research part have enabled me to answer some questions regarding the work of school psychologist at three primary schools in Southern Bohemia, specifically, if school psychologists are accepted by the other teachers. Next I studied the attitudes of social worker and legal protection of children and youth who cooperate with school psychologists.
Keywords:
methods of work; possibilities; primary school; school counselling; school psychologist; metody práce; možnosti; základní škola; školní psycholog; školské poradenství Citation: MALEČKOVÁ, Kateřina. Role školního psychologa na základní škole. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/24018