Original title:
Odborný růst předškolního pedagoga a jeho význam pro vzdělávání dítěte v MŠ
Translated title:
Professional growing of preschool educationalist and his importance for education of children in kindergarten.
Authors:
DOLEŽALOVÁ, Ivana Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Závěrečná bakalářská práce se zabývá problematikou celoživotního vzdělávání učitelek mateřských škol, zejména oblastí dalšího vzdělávání a přístupem předškolních pedagogů k profesnímu rozvoji. První část práce vychází z teoretického zpracování požadavků na odbornou vybavenost předškolních pedagogů a ukazuje některé možné cesty dalšího vzdělávání podle uvedené literatury. Druhá část přináší pohled učitelek mateřských škol na vlastní potřebu zvyšování profesní odbornosti. Zabývá se příležitostmi k dalšímu vzdělávání v běžné praxi předškolního pedagoga a snaží se nastínit, jaké formy vzdělávacích aktivit učitelky mateřských škol nejvíce preferují. Hledá odpovědi na otázky využití získaných informací v procesu inovací předškolního kurikula. Tato část se opírá o zpracované výsledky dotazníkového šetření, které se uskutečnilo mezi učitelkami mateřských škol v Kraji Vysočina.The bachelor thesis deals with problems of lifelong education of teachers of nursery schools especially with sphere of further education and with approach of preschool teachers to profession development.The first part of the thesis is based on theoretical processing of reguirements of professional equipment of preschool teachers and shows some possible ways of further education according to mentioned literature. The other part brings a view of teachers of nursery schools of their own requirement of increase of expert knowledge. It deals with opportunities to further education in usual practice of preschool teachers and tries to outline what forms of educational activities are preferrend by teachers of nursery schools most. It looks for answers to questions of taking advantage of gained information in process of innovations of preschool curriculum. This part leans on treated results of questionnaire investigation that have been realized among teachers of nursery schools in region Vysočina.
Keywords:
competence; further education; Lifelong education; professional growth.; teacher of nursery school; Celoživotní vzdělávání; další vzdělávání; kompetence; odborný růst.; učitelka mateřské školy Citation: DOLEŽALOVÁ, Ivana. Odborný růst předškolního pedagoga a jeho význam pro vzdělávání dítěte v MŠ. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/23435