Original title:
Analýza a porovnání rukopisů grafologickou metodou s možností využití získaných poznatků v soc.pedagogice.
Translated title:
Analisis and comparison of manuscripts with graphology method with the possible usage of gained knowledge in social pedagogy
Authors:
NOVÁKOVÁ, Markéta Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá jednou z psychodiagnostických, projektivních metod ? grafologií. Tato práce představuje, přibližuje a zachycuje podstatu, základ a princip grafologické analýzy rukopisu jako jedné z možností poznání osobnosti člověka. Jedná se o zjištění, jakým způsobem může grafologie přispět k poznání charakteristických rysů, tendencí a psychických dispozic osobnosti. Poukazuje na úzkou spojitost mezi psychosomatickými vlastnostmi osobnosti a jejím písemným projevem. Bakalářská práce je zaměřena na objasnění pojmu grafologie a pojmů s touto metodou spojené, na možnosti využití získaných informací zvláště v sociální pedagogice. Dále poukazuje na výhody této metody, které má oproti jiným psychologickým testovacím metodám. Součástí práce je analýza a porovnání rukopisů dospělých sociálně zdravých jedinců s rukopisy jedinců, kteří mají problémy se začleněním se do společnosti.This Bachelor thesis deals with one of the psycho-diagnostic and projective method-graphology. This work represents as well as approaches and captures the essence, the basis and the principle of graphological analysis of manuscript as one of the possibilities of knowledge of human personality. It is about finding how graphology can contribute to the recognition of characteristics, tendencies and psychological dispositions of personality and it points to the close connection between psychosomatic characteristics of personality and its written expression. The bachelor thesis focuses on clarifying the concept of graphology and concepts associated with this method, the possibilities to use information obtained especially in social pedagogy. Further, it highlights the advantages of this method, which has over other methods of psychological testing. The work includes analysis and comparison of manuscripts of socially healthy adults with manuscripts of individuals who have problems integrating into society.
Keywords:
adaptation-inadaptability; affiliation-hostility; communication models by V. Satirova; determination; emotionality; experience; flexibility-rigidity; graphology; individuality-conformity; moral qualities; personality; self-conception; self-realization; sociability; adaptace ? maladaptace; afiliace ? hostilita; emocionalita; flexibilita ? rigidita; grafologie; individuálnost ? konformita; komunikační modely V. Satirové; morální vlastnosti; osobnost; prožívání; sebepojetí; seberealizace; sociabilita; vůle Citation: NOVÁKOVÁ, Markéta. Analýza a porovnání rukopisů grafologickou metodou s možností využití získaných poznatků v soc.pedagogice.. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/24388