Original title:
Kupní rozhodovací proces na trhu bicyklů/MTB
Translated title:
The consumer purchase decision process in the market for bicycles
Authors:
Škrabánek, Tomáš ; Koudelka, Jan (advisor) ; Vávra, Oldřich (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je analyzovat kupní rozhodovací proces spotřebitele na trhu bicyklů ve všech jeho fázích. Snahou je zachytit význačná specifika, která mají na tento proces jakýkoli vliv. Práce je rozdělena do několika kapitol. Teoretická část se zabývá marketingovými nástroji na trhu bicyklů, kde je bicykl považován za komplexní výrobek spolu se všemi souvisejícími složkami. Další oddíl se velmi podrobně věnuje analýze kupního rozhodovacího procesu spotřebitele na trhu bicyklů, přičemž největší prostor je věnován samotným fázím KRP. Poslední kapitola pojednává o marketingovém výzkumu v obecném pojetí. Praktická část této diplomové práce vychází z výsledků marketingového výzkumu, který byl realizován za pomoci dotazníkového šetření. Rozhodující roli při sběru primárních dat pro tento výzkum sehrává písemné dotazování. Dále jsou v této části práce uvedeny informace, které se týkají dotazníkového šetření. Posléze jsou analyzovány sociodemografické otázky, které blíže specifikují složení respondentů ve vzorku. Stěžejní částí se stává statistická analýza jednotlivých otázek v dotazníku, která zahrnuje jednak analýzu prvního stupně všech otázek, jednak dvourozměrnou statistickou analýzu, která odkrývá souvislosti mezi vybranými otázkami. Nechybí ani shrnutí výsledků a formulace marketingových doporučení pro výrobce a prodejce bicyklů.This thesis aims to analyze the consumer purchase decision process in the market for bicycles in all its stages. It sets to involve significant specifics that have any bearing on this process. The thesis is divided into several parts. The theoretical part deals with marketing tools applicable within the bicycle market considering bicycle a complex product with all related components. The following part goes into great detail analyzing the purchase decision process in the bicycle market, most of the space being devoted to the actual PDP stages. The last part handles the question of marketing research generally. The practical part of this thesis draws on the results of a marketing research carried out by means of questionnaires. Written questioning played vital part in primary data collection. This work also presents information concerning the questionnaire research. Then, socio-demographic issues are analyzed which specify more closely the questioned-group structure. The statistical analysis of each one question in the questionnaire presents the crucial part which involves both a first stage analysis of all the questions used and a two-dimensional statistical analysis that gives an insight into the coherence between selected questions. Also included is summary of results and formulating marketing recommendations for bicycle manufacturers and sellers.
Keywords:
bicycle market; consumer; marketing; marketing research; purchase decision; questionnaire; dotazník; kupní rozhodnutí; marketing; marketingový výzkum; spotřebitel; trh bicyklů
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/15064