Original title:
Integrace rodičů do péče o kriticky nemocné dítě
Translated title:
Integration of parents into the care of critically ill child from the perspective of nurse
Authors:
MULAČOVÁ, Romana Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Přítomnost rodičů na pediatrických jednotkách intenzivní péče je dnes již zcela běžná. Budování partnerského vztahu mezi rodiči a zdravotnickým personálem a kvalitní integrace rodičů do péče je velmi náročný proces. Úspěšnost tohoto procesu je do velké míry závislá především na sestře. Právě sestra rodiče vede, edukuje, podporuje a zároveň odborně začleňuje do péče o jejich dítě. V péči o kriticky nemocné dítě je spolupráce s rodiči navíc zatížena vysokou mírou stresu za stany rodičů, závažným stavem dítěte a vysokými odbornými a technickými požadavky na sestru. Diplomová práce se zaměřuje na integraci rodičů do péče o kriticky nemocné dítě z pohledu sestry. Cílem této práce bylo popsat obecné podmínky pro integraci rodičů do péče o kriticky nemocné dítě a zmapovat současný stav spolupráce ve vztahu sestra ? rodič ? kriticky ? nemocné dítě z pohledu sestry. Dalšími cíly bylo analyzovat, zda se sestry cítí dobře připraveny pro práci s rodiči kriticky nemocných dětí a vypracovat brožuru, týkající se úvodního seznámení s jednotkou intenzivní a resuscitační péče pro kojence a větší děti pro lepší informovanost rodičů. Ve výzkumné části práce byl použit kvalitativní výzkum. Technikou sběru dat byl polostandardizovaný rozhovor. Výzkumný vzorek tvořilo sedm sester pracujících v oblasti péče o kriticky nemocné děti a to ve čtyřech vybraných nemocnicích v České republice. Výzkum probíhal v období od května 2011 do července 2011. Výsledky výzkumu ukázaly, že podmínky pro integraci rodičů nejsou zcela optimální. V této oblasti sestry poukazovaly především na omezené ubytovací kapacity pro rodiče, chybějící zázemí a nevyhovující prostorové uspořádání pracovišť intenzivní péče. Ochotu k užší spolupráci s rodiči kriticky nemocných dětí sestry projevily převážně v oblasti základní ošetřovatelské péče, nejčastěji pak v oblasti hygienické péče. Ke spolupráci s rodiči v oblasti specializované péče se respondentky stavěly spíše zamítavě. Jak dále z výzkumu vyplynulo, většina sester považuje práci s rodiči za velice psychicky náročnou a nebyla na ni v průběhu svého školního vzdělávání nikým připravena. Zjištění plynoucí z výsledků výzkumu vedly k vypracování informační brožury, ta slouží jako základní informační a edukační materiál pro rodiče dětí hospitalizovaných na jednotce intenzivní a resuscitační péče pro větší děti a kojence ve Fakultní nemocnici Hradec Králové. Zároveň představuje podrobný návod na podobný materiál pro další zařízení tohoto typu a v neposlední řadě usnadňuje sestrám celý proces úvodní edukace rodičů. Tato práce může také pomoci ve výuce dětských sester, napomáhá studentům i sestrám pracujícím s rodiči kriticky nemocných dětí v pochopení principů ?Family centred care? a jejich naplňování v praxi.Nowadays the parental presence in the pediatric intensive care units (PICU) is quite common. Building a fellowship between parents and health care staff and high quality parents' integration into the care is a very demanding process. First of all, the success of this process largely depends upon the nurse. It is the very nurse who leads, educates, supports and also professionally integrates parents into their child's care. In addition, critically ill child's care in cooperation with parents is complicated by a high parental stress level, child's serious condition and high professional and technical requirements posed to the nurse. The graduation thesis concentrates on the parents' integration into the care of a critically ill child from the nurse's point of view. The goal of this thesis was to describe the general conditions of parents' integration into the critically ill child's care and to map the actual state of the cooperation within the nurse ? parent ? critically ill child relation from the nurse's point of view. Other goals included the analysis of nurse's feeling of readiness for work with parents of critically ill children, and elaboration of a booklet concerning the initial introduction of an intensive care and resuscitation unit for infants and older children for better parents' awareness. In the research part of the thesis a qualitative research was used. The data collection technique was a semi-standardized interview. A research sample was represented by seven nurses working in the sphere of the critically ill children care in four selected hospitals in the Czech Republic. The study took place in the period starting May 2011 till July 2011. The research results revealed that the parental integration conditions are not quite optimal. First of all, in this sphere the nurses pointed to a limited accommodation capacity for parents, lack of supporting services and unsatisfactory site layout of the intensive care units. The nurses expressed their readiness to the closer cooperation with critically ill children's parents in the basic nursing sphere, mostly, thereafter, in the sphere of hygiene care. The parental cooperation in the special-care sphere was accepted rather negatively by the respondents. As the research results show, most of the nurses consider the work with parents psychologically very demanding and during their school education they had never been prepared for it by anybody. Findings flowing from the research results gave birth to the information booklet that is a basic informational and educational material for parents of children admitted to the intensive and resuscitation care unit for older children and infants in Hradec Králové University Teaching Hospital. It also represents a detailed instruction for a similar material for other facilities of this type and, last but not least, it facilitates the whole process of initial parents' education for nurses. This graduation thesis can also assist in the education of children's nurses, help students and nurses working with critically ill children's parents understand the "Family-centered care" principles and their practical introduction.
Keywords:
child hospitalization; cooperation; critically ill child; Education; family; Family centered care; intensive care; nurse; nursing care; Edukace; Family centred care; hospitalizace dítěte; intenzivní péče; kriticky nemocné dítě; ošetřovatelská péče; rodina; sestra; spolupráce Citation: MULAČOVÁ, Romana. Integrace rodičů do péče o kriticky nemocné dítě. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/21217