Original title:
Náboženství jako součást školní edukace v různých zemích Evropy
Translated title:
Religion as Part of School Education in Various European Countries
Authors:
SKOKOVÁ, Jana Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce v první části teoreticky popisuje stav náboženské situace v Evropě, zabývá se historií postupné sekularizace Evropy, sociologicky popisuje současný stav společnosti vzhledem k náboženství. Závěr první části podává shrnutí teoretických poznatků o náboženské situaci v Evropě v souvislosti s výukou náboženství. Druhá část práce se zabývá výukou náboženství v jednotlivých evropských státech. Základem druhé části je empirická studie ze šestnácti evropských zemí H.G. Ziebertze: "How Teachers in Europe Teach Religion". Práce předkládá výsledky studie a zpracovává je do obecných závěrů. Podrobněji se zabývá problematikou současné české situace výuky náboženství ve vztahu k celkovému společenskému klimatu.Religion as Part of School Education in Various European Countries The thesis in its first part describes the state of religious situation in Europe, it deals with the history of gradual secularisation of Europe, and it goes through the current state of the society as it regards the religion in social terms. The first part of the thesis is concluded by a summary of the theoretical knowledge on religious situation in Europe as far as the teaching of religion is concerned. The second part of the thesis concentrates on teaching religion in individual European states. It is based on an empirical study conducted in sixteen European states by H.G. Ziebertz called: "How Teachers in Europe Teach Religion". The thesis presents the results of the study and concludes them into general conclusions. It analyses the current state of teaching religion in the Czech Republic in more details with respect to general social climate there.
Keywords:
cultural plurality; globalisation and individualisation of religion; Key Words: secularisation; methods of teaching religion; pluralist society; religious situation; teaching religion; teaching about religion; teaching from religion; teaching in religion; globalizace a individualizace náboženství; kulturní pluralita; metody vyučování náboženství; náboženská situace; pluralitní společnost; sekularizace; vyučování o náboženství; vyučování v náboženství; vyučování z náboženství; výuka náboženství Citation: SKOKOVÁ, Jana. Náboženství jako součást školní edukace v různých zemích Evropy. České Budějovice, 2012. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/19911