Original title:
Kampaň Baracka Obamy - Trendy politického marketingu
Translated title:
Barack Obama´s Campaign - Trends of political marketing
Authors:
Laresová, Martina ; Lehmannová, Zuzana (advisor) ; Matějka, Zdeněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je na základě teoretických podkladů a analýzy volební kampaně současného prezidenta USA Baracka Obamy definovat trendy politického marketingu. Jsou jimi (a) komplexní zapojení marketingových nástrojů do volební kampaně s důrazem na synergii "nových" a "klasických" médií ("postmoderní kampaně"), (b) nutnost udržování kampaně i během samotného volebního období ("permanentní kampaně"), (c) profesionalizace kampaní na úrovni strategie i exekuce, (d) personalizace na úrovni sdělení, politické nabídky i voliče a v neposlední řadě (e) změna reakce voličů na volební komunikaci daná vlivem digitálních technologií, pop kultury a spotřebitelských zvyklostí.Based on theoretical background and Barack Obama's campaign analysis this paper is aiming to define the trends in the field of political marketing. The conclusion is (a) a complex employment of marketing tools and strategies with focus on synergy of "new" and "old" media ("postmodern campaigns"), (b) necessity of "permanent campaigning", (c) profesionalization of strategy and execution, (d) personalization of message, political supply and of citizens and (e) change of electorate's reaction to campaign communication, which has been caused by usage of digital technologies and influence of pop culture.
Keywords:
Barack Obama; political marketing; USA; Barack Obama; politický marketing; USA
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/15000