Original title:
Vliv hospodářského cyklu na beauty průmysl
Translated title:
The Impact of the Business Cycle on Beauty Industry
Authors:
Gregorová, Martina ; Munzi, Tomáš (advisor) ; Czesaný, Slavoj (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Předložená bakalářská práce se zabývá vlivem hospodářského cyklu na prodej výrobků osobní péče, kterými lidé dbají o svůj upravený vzhled. Nejprve jsou uvedeny názory světových autorů na důležitost lidského vzhledu, poté je popsána teorie hrubého domácího produktu a teorie elasticity poptávky. Na teoretickou část věnovanou hospodářskému cyklu navazuje analýza hospodářského cyklu v České republice za období 1994 -- 2009. Dále jsou zmíněny nejvýznamnější výrobci beauty produktů na českém trhu. V analytické části je popsána metodologie a provedena specifikace rozdělení beauty produktů. Následuje srovnání vývoje výdajů na tyto produkty s vývojem výdajů na celkovou spotřebu. Jsou analyzovány rozdílné vývoje u různých druhů produktů a dle tohoto vývoje jsou v závěru práce zařazeny produkty do kategorie luxusního či obyčejného zboží. Rovněž je uveden popis vývoje HDP, spotřeby a tvorby hrubého fixního kapitálu.This bachelor's thesis analyses a relationship between economic cycle and consumption of products and services of personal care which are used to maintain neat appearance. Firstly, I mention opinions of foreign authors on importance of people's appearance; further, describe GDP theory and theory of demand elasticity. The theoretical part is followed by an analysis of economic cycle in the Czech Republic in a period of 1994 -- 2009. Key producers of beauty products in the Czech market are also described in the next chapter. The analytical part is focused on methodology and beauty industry classification. Finally, I compare consumption of personal care products in a relationship with total consumption, analyze different development of individual product groups and classify those in groups of luxury or neutral goods. Development of GDP, consumption and investments is also described.
Keywords:
Beauty industry; Business cycle; Consupmtion; Luxury goods; Beauty průmysl; Hospodářský cyklus; Luxusní statek; Spotřeba
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/14876