Original title:
Strategická analýza podniku
Translated title:
Strategic Analysis of an Enterprise
Authors:
Petrová, Alena ; Dvořák, Jiří (advisor) ; Martenek, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Pro svou diplomovou práci jsem si zvolila téma: Strategická analýza firmy. V této práci se věnuji hotelu Atom***, který má sídlo na Velkomeziříčské ulici v Třebíči. Tuto firmu jsem zvolila především proto, že zde již několik let brigádně pracuji jako servírka a recepční, mám přístup k informacím a znám prostředí, ve kterém se hotel nachází. Hlavním cílem práce byla analýza vnějšího prostředí a především zaměření se na konkurenci, která se v tomto městě nachází. Mým vedlejším cílem bylo zjistit, zda se hotel pohybuje v povědomí potencionálních zákazníků a zda jsou současní zákazníci spokojeni s nabízenými službami. K tomu, abych těchto cílů dosáhla, jsem použila interní a externí analýzu, z jejichž výsledků jsem poté sestavila SWOT analýzu. Pro externí analýzu jsem využila PEST analýzu, analýzu odvětví a Porterův model 5ti konkurenčních sil. Dále jsem využila marketingový výzkum, který posloužil především k dosažení vedlejšího cíle a byl doplněním předchozích analýz. Jelikož hotel Atom nemá stanovenou žádnou zjevnou strategii, mohu říci, že strategie jako taková v hotelu vůbec neexistuje. Proto v závěrečné kapitole, navrhuji jistou strategii a určitá operativní opatření, která povedou ke splnění vize, existující pouze v podvědomí provozovatele hotelu.I chose the topic: Strategic Analysis of the Firm for my diploma work. In this work, I devote myself to the hotel of Atom***, which has its seat in the street of Velkomeziříčská in Třebíč. I chose this firm, especially because I have been working here as a waitress and receptionist for a part-time job; I have access to information, and I know the environment in which the hotel is situated. The main purpose of the work was to analyze an external environment and mainly to focus on the competition being situated in this town. My alternate purpose was to find out whether potential customers are aware of the hotel and whether existing customers are satisfied with the services being offered. To reach these purposes, I used an internal and external analysis from whose results I made a SWOT analysis. I used the PEST analysis, industry analysis and Porter's five competitive forces model for the external analysis. Further, I used marketing research that helped to reach the alternative purpose and to complete previous analyses in particular. Since the hotel of Atom has no strategy, being apparently defined, I can tell that as a matter of fact, the strategy in itself does not exist. In the final chapter, I therefore suppose a certain strategy and specific operative measurements that will lead to the fulfilment of the vision existing only in subconsciousness of the hotel keeper.
Keywords:
external analysis; internal analysis; marketing research; Externí analýza; Interní analýza; Marketingový výzkum
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/14188