2025-05-10 00:01 |
Indiánský příběh v mateřské škole
CILA, Daniel
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi, jak obohatit vzdělávání mateřské školy prostřednictvím moudrosti původních amerických indiánů, a dále prostřednictvím myšlenek a principů hnutí woodcraft, které podporuje rozvoj dětí pomocí aktivit v přírodě. Dále se práce zaměřuje na význam kontaktu dětí s přírodou v rámci jejich celkového vývoje. Taktéž se zabývá předáváním a formami příběhů jako takových a jejich důležitostí pro děti. Součástí práce je také průzkum dětských knih s indiánskou tematikou, které mohou pomoci rozvíjet dětskou představivost, empatii a vztah ke světu kolem nás. Praktickou částí práce je vytvoření týdenního plánu, indiánského příběhu, tvořeného aktivitami vyplývajícími z teoretické části. Tento týdenní plán byl ověřen v praxi a evaluován.
Úplný záznam
|
2025-05-10 00:01 |
Vzdělávací program Začít spolu v praxi mateřské školy
ŘÍHOVÁ, Barbora
Bakalářská práce se zabývá vzdělávacím programem Začít spolu a jeho aplikací v konkrétní mateřské škole. Cílem práce je analyzovat, jak jsou principy tohoto programu implementovány do každodenní pedagogické praxe. V rámci praktické části byla realizována pravidelná pozorování ve vybrané třídě mateřské školy, která umožnila sledovat běžný chod dne a organizaci činností ve třídě. Doplňující informace byly získány prostřednictvím polostrukturovaného interview s pedagogy, se zvláštním zaměřením na spolupráci s rodiči.
Úplný záznam
|
2025-05-10 00:01 |
Vliv rituálů na adaptaci dětí v MŠ
JAKEŠOVÁ, Alexandra
Bakalářská práce se zabývá vlivem rituálů na děti v mateřské škole v období adaptace. V teoretické části se zaměřuje na předškolní věk dítěte a s ním spojený nástup dítěte do mateřské školy. Dále na socializaci a adaptaci dítěte, která je spojena se začleňováním se dítěte do společnosti nebo právě s nástupem dítěte do mateřské školy, s jeho reakcemi a ukončením tohoto období. Poslední kapitolou teoretické části jsou rituály, které jsou popsány od jejich vzniku, přes jejich význam, až po jednotlivé rituály, s kterými se můžeme v průběhu dne setkat, jak v mateřské škole, tak i mimo ni. Praktická část obsahuje výsledky z pozorování tří dětí v mateřské škole, které jsou doplněny o rozhovory s pedagogickými pracovníky a analýzou dokumentů, ve které můžeme najít informace o mateřské škole, jejich adaptačním procesu a využívaných rituálech. Právě pozorování je hlavní metodou výzkumu, která je o tyto další dvě metody doplněna. Na závěr nás práce informuje o výsledcích výzkumu, kde jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky a následně ověření stanoveného cíle.
Úplný záznam
|
2025-05-10 00:01 |
Motivace rodičů pro volbu církevní mateřské školy.
KUBOŠOVÁ, Klára
Bakalářská práce se zaměřuje na motivaci rodičů pro výběr církevní mateřské školy pro své dítě/děti. Cílem práce je zjistit, jakými faktory jsou rodiče při výběru ovlivňováni. Teoretická část práce se věnuje církevní výchově a vzdělání dětí s důrazem na předškolní věk v jednotlivých obdobích historie, zmíněny jsou také myšlenky dobových myslitelů a pedagogů na výchovu. Následuje část věnovaná současnému církevnímu školství, jeho zařazení do systému škol, a především církevním mateřským školám. V další části práce se pojednává o motivaci rodičů při výběru mateřské školy. Výzkumná část práce obsahuje výsledky dotazníkového šetření. Dotazníky byly rozeslány rodičům dětí navštěvujících církevní mateřské školy. Výsledky výzkumu ukazují, že pro rodiče je nejdůležitější kvalita pedagogů, doporučení známých ohledně konkrétní mateřské školy a křesťanské hodnoty, které jsou v církevních mateřských školách dětem předávány.
Úplný záznam
|
2025-05-10 00:01 |
Práce s pohádkou v MŠ s využitím méně známých didaktických pomůcek
SEIDLOVÁ, Anna
Cílem bakalářské práce je mapování využívání méně známých didaktických pomůcek při práci s pohádkou v mateřské škole v rámci Plzeňského kraje. V teoretické části jsou specifikovány pohádky a druhy pohádek. Dále se kapitoly zaměřují na popis didaktických prostředků, identifikaci a popis méně známých didaktických pomůcek, které lze efektivně využívat při práci s pohádkami. V praktické části je popsána vlastní zkušenost při práci s pohádkou s využitím těchto pomůcek s konkrétní skupinou dětí ve věku 3-4 let v mateřské škole a na základě dotazníkového šetření je zmapováno využívání méně známých didaktických pomůcek. Na základě získaných dat jsou formulována doporučení pro pedagogickou praxi, zdůrazňující méně obvyklé didaktické pomůcky optimální pro začlenění pohádek do vzdělávacího procesu v mateřské škole.
Úplný záznam
|
2025-05-10 00:01 |
Adaptace dětí v mateřské školy z pohledu začínajících učitelů/učitelek
HEŘMANOVÁ, Lenka
Bakalářská práce se zabývá procesem adaptace dětí v mateřské škole z pohledu začínajících učitelek. Cílem je zjistit, jak učitelky vnímají a prožívají adaptační období dětí, jak hodnotí svou připravenost, s jakými překážkami se setkávají a jakou formu podpory oceňují či postrádají. Teoretická část se věnuje vývojovým charakteristikám předškolního dítěte, fázím a faktorům ovlivňujícím adaptaci, a roli učitelky v tomto procesu. Zvláštní pozornost je věnována začínajícím pedagogům a jejich profesním kompetencím. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu realizovaném pomocí polostrukturovaných rozhovorů se začínajícími učitelkami mateřských škol. Výsledky ukazují, že adaptační období je vnímáno jako náročné, zejména kvůli nedostatku praktických zkušeností. Informátorky vyzdvihují význam podpory ze strany kolegů a vedení. Práce poukazuje na nutnost většího důrazu na adaptační problematiku již v rámci přípravy budoucích pedagogů.
Úplný záznam
|
2025-05-10 00:01 |
Důvody absolventů studia vedoucího k učitelství pro mateřské školy k nevykonávání profese
BEDNAŘÍKOVÁ, Anežka
Bakalářská práce se zabývá důvody, které vedou absolventy oboru učitelství pro mateřské školy ke skutečnosti, že po ukončení studia nevykonávají profesi učitele v mateřské škole. Teoretická část se věnuje charakteristice profese učitele v předškolním vzdělávání, motivaci, pracovní motivaci a volby povolání. Pozornost je rovněž zaměřena na specifika začínajících pedagogů. Praktická část má formu kvalitativního výzkumu, konkrétně individuálních polostrukturovaných rozhovorů s absolventy středních a vysokých škol zaměřených na předškolní pedagogiku. Cílem práce je identifikovat a analyzovat hlavní faktory, které vedou k rozhodnutí nevěnovat se této profesi.
Úplný záznam
|
2025-05-10 00:01 |
Malířské umění jako inspirace k tvořivým činnostem v mateřské škole
JÁROVÁ, Kamila
Bakalářská práce se zabývá možnostmi využití malířské tvorby renomovaných autorů pro inspiraci k tvořivým činnostem dětí v mateřské škole. Teoretická část se věnuje specifikům tvořivosti v předškolním období, rozvoji dětské tvořivosti a jejímu významu v tomto věkovém období. Pozornost je dále zaměřena na malířské umění, specifika jeho vnímání u dětí předškolního věku a jeho využití v předškolním vzdělávání. V praktické části je představen vzdělávací program, jehož obsah je zaměřen na různé tvořivé aktivity inspirované malířským uměním. Program byl realizován v praxi a následně vyhodnocen. Využita byla metoda přímého pozorování a analýza edukačních produktů.
Úplný záznam
|
2025-05-10 00:01 |
Začlenění dítěte z dětského domova do prostředí mateřské školy z pohledu učitele
RYZKOVÁ, Nela
Bakalářská práce se zaměřuje na adaptaci dětí z dětského domova do prostředí mateřské školy z pohledu učitele. Zkoumá vliv ústavní péče na vývoj dítěte, roli mateřské školy při začleňování těchto dětí a význam pedagogického přístupu při usnadňování adaptačního procesu. Práce se věnuje zkušenostem učitelů, kteří s dětmi z dětského domova pracují, a analyzuje jejich názory a postřehy získané prostřednictvím rozhovorů. Učitelé odhalují problematiku spolupráce mezi institucemi, způsoby předávání informací či řešení problémů v různých oblastech. V bakalářské práci učitelé také poukazují na individuální přístupy a podporu dětem s rozdíly v jejich schopnostech, dovednostech či specifických potřebách.
Úplný záznam
|
2025-05-10 00:01 |
Komunikačně náročné situace v mateřské škole
BRÁZDOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se zabývá komunikačně náročnými situacemi v mateřské škole a přístupy pedagogů k jejich zvládání. Cílem je identifikovat, které situace jsou pro učitelky mateřských škol problematické a jakým způsobem k nim přistupují, včetně práce s citlivými tématy. Teoretická část vychází z principů humanisticky orientované pedagogiky a zaměřuje se na respektující komunikaci. Výzkumná část je realizována formou kvalitativního šetření prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů.
Úplný záznam
|
|
|
|