Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,129 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.08 vteřin. 

Specific and general human capital in an endogenous growth model
Vourvachaki, E. ; Jerbashian, Vahagn ; Slobodyan, Sergey
In this paper, we define specific (general) human capital in terms of the occupations whose use is spread in a limited (wide) set of industries. We analyze the growth impact of an economy’s composition of specific and general human capital, in a model where education and R&D are costly and complementary activities. The model suggests that a declining share of specific human capital, as observed in the Czech Republic, can be associated with a lower rate of long run growth. We also discuss optimal educational policies in the presence of market frictions.

Riziková skupina osob se zdravotním postižením na trhu práce v Praze v období 2005 - 2015
Hošková, Laura ; Maule, Petr (vedoucí práce) ; Lukášová, Tereza (oponent)
Bakalářská práce ve své teoretické části komplexně mapuje postavení a zastoupení osob se zdravotním postižením na současném trhu práce v České republice. Všeobecným způsobem se zaměřuje na politiku zaměstnanosti, zejména její legislativní ukotvení v právním rámci České republiky i vybraných zemích EU. Popisuje, jaké jsou zákonné povinnosti zaměstnavatelů osob se zdravotním postižením, a jakým způsobem je možno realizovat plnění povinného podílu zaměstnávání OZP. Na základě dvou kvalitativních průzkumů práce předkládá zjištění, že OZP jsou pro vstup na trh práce vybaveni odbornými kompetencemi, které jsou v případě potřeb, ochotni si doplňovat prostřednictvím rekvalifikačních kurzů. Zaměstnavatelé vnímají zaměstnávání OZP převážně jako finanční profit, který jim je poskytován státem a legislativní podmínky jsou pro ně dostatečným stimulem. Slabina osob se zdravotním postižením, jež byla dotazníkovým šetřením zjištěna, je nedostatek částečných pracovních úvazků, přičemž OZP vyhledávají právě tento typ pracovních úvazků. Z tohoto důvodu je v práci popsáno řešení, kterým by mohlo být vytvoření sdílených pozic.

Tranzit z kavárny do práce: Volba povolání lidí s mentálním postižením
Figallová, Kateřina ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Kučera, Miloš (oponent)
Lidé s mentálním postižením, kteří ukončují svou účast ve školícím pracovním programu kavárny, stojí před důležitým rozhodnutím: "Kam dál?". Obvykle vstupují do navazujícího tranzitního programu, který jim pomáhá zvládnout přechod z kavárny do jiného prostředí. Cílem této diplomové práce je zmapovat, porozumět a získat hlubší pohled na proces volby povolání u lidí s mentálním postižením, využívajících služeb tranzitního programu. Výzkumným vzorkem je skupina pěti uživatelů, kteří v letech 2003 a 2004 vstoupili do tranzitního programu. Sběr dat probíhal až do konce roku 2005, kdy tranzitní program ukončil poslední z pěti uživatelů. Postup zpracování dat je inspirován zakotvenou teorií Strausse a Corbinové (1999), jedná se o kvalitativní výzkum. Data byla získána především zúčastněným pozorováním a etnografickými rozhovory s uživateli a pracovnicí tranzitního programu (tzv. pracovní konzultantkou). O procesu volby povolání je uvažováno jako o problematice profesní identity. Do tranzitního programu vstoupil každý z uživatelů s určitou představou o svém budoucím pracovním uplatnění. Hovoříme o žádoucí profesní identitě, kterou představují povolání pro uživatele z nějakého důvodu atraktivní, přitažlivá, lákavá. Žádoucí povolání jsou však pro uživatele často nedostupná. Významní druzí (pracovní konzultantka,...

Očekávání rodiček versus vývojové trendy v porodnictví
Paukertová, Zuzana ; Slowik, Regina (vedoucí práce) ; Plecitá, Zdeňka (oponent) ; Hodačová, Lenka (oponent)
Autor: Zuzana Paukertová Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králová, Oddělení ošetřovatelství Název práce: Očekávání rodiček versus vývojové trendy v porodnictví Vedoucí práce: Mgr. Regina Slowik Počet stran: 80 Počet příloh: 3 Rok obhajoby: 2007 Klíčová slova: trendy v porodnictví, očekávání rodičky, porodní asistentka Bakalářská práce v teoretické části vymezuje základní vývojové trendy v porodnictví ve 20.století. Tyto trendy jsou dále specifikovány z různých hledisek, zejména dle požadavků na vybavení porodní místnosti, role porodní asistentky v průběhu porodu, tlumení bolesti při porodu a možnosti kontaktu rodičky s doprovázející osobou a novorozencem. Na teoretickou část navazuje empirické šetření, které mapuje nároky a požadavky rodiček v České republice na průběh jejich vlastního porodu. Respondentkami jsou těhotné ženy ve třetím trimestru gravidity. Výstupem bakalářské práce je návrh obecných doporučení pro vedoucí sestry porodnických oddělení, k vytvoření příznivých podmínek pro průběh porodu, které vycházejí z většinové představy respondentek průzkumu.

Porodní plán rodiček a možnosti jeho aplikace na porodním sále
MEHRABIANOVÁ, Aneta
Porod je cestou do neznáma. Je možné si o průběhu porodu najít informace, avšak jeho průběh je individuální a rodička může těžko odhadnout svou reakci na procházení novými zkušenostmi. A možná právě proto, si ženy ještě před porodem připravují porodní plán. Účelem porodního plánu je informovat lékaře a porodní asistentky o přáních a představách rodičky o průběhu porodu. Proti rutinním postupům uplatňovaným v Českém porodnictví se zvedá v současné době poměrně velký nesouhlas, kdy si rodičky prosazují nové zásady vedení i prožívání porodů. Chtějí změnu nejen v pravidlech zakotvených v zákonech, ale i změny v etických zásadách na porodnických pracovištích. Proto by se měli lékaři a porodní asistentky zamyslet, jaká reálná přání mají ženy a zda došlo k naplnění jejich představ o průběhu porodu. Metodou dotazníků byl proveden výzkum za účelem sondáže akceptovatelnosti a uskutečnitelnosti porodních plánů českých žen na porodních sálech několika českých porodnic s dokumentací příčin a důvodů jenž vedly k nenaplnění porodních plánů. Za účelem potvrzení naší hypotézy, že na porodních sálech nedochází k aplikaci porodních plánů, bylo 102 žen požádáno o vyplnění dotazníku. Dotazník vyplňovaly jen ženy, které rodily s porodním plánem. Otázky v dotazníku se týkaly obsahu jejich porodních plánů a naplnění jejich přání. Pokud nedošlo k naplnění jakéhokoliv z porodních přání byly ženy požádány, aby uvedly hlavní důvody a příčiny proč tomu tak bylo. V dotazníku jsou uvedeny subjektivní názory žen. Výsledky ukázaly, že u 34 (33,33 %) žen byl porodní plán jako celek zcela splněn, u 54 (52,94 %) žen spíše splněn, u 13 (12,75 %) žen spíše nesplněn a u 1 (0,98 %) ženy byl porodní plán jako celek zcela nesplněn. Ačkoliv v několika žádostech nebylo ženám vyhověno, 88 (86,27 %) českých žen bylo celkově spokojeno s naplněním svých porodních plánů. Spokojenost klientek je jedním z nejdůležitějších ukazatelů kvality poskytované ošetřovatelské péče na porodním sále, neboť uspokojování a neuspokojování potřeb klientek během porodu se odráží v jejich vědomí jako subjektivně pociťovaná spokojenost či nespokojenost s danou péčí. Rodičky, které jsou spokojeny, mnohem více důvěřují lékařům a porodním asistentkám a také s nimi mnohem lépe spolupracují v průběhu porodu. Věřím, že tato práce bude inspirovat rodičky k vypracování vlastního porodního plánu, že sepsání porodního plánu je ideální teoretickou přípravou na porod a časné rodičovství a že tak dojde k vytvoření jiného pohledu na rodičky, které přicházejí na porodní sál s vlastními porodními plány.

Porod versus strach a úzkost
KOSTKOVÁ, Tereza
Tato práce je teoreticko empirická a je zaměřena na prožívání úzkosti a strachu u rodiček během porodu. Teoretická část začíná historií babictví a historií psychoprofylaxe. Dále je definován porod, jsou popsány fyzické i psychické změny v jednotlivých dobách porodních a psychika ženy při porodu. Následuje kapitola o obecné charakteristice strachu a úzkosti, jejich projevy a důsledky. V další části jsou popsány důvody, možné projevy a následky prožívání strachu a úzkosti v těhotenství a jejich možný vliv na porod, na kterou navazuje kapitola, jak předcházet a řešit prožívání strachu a úzkosti. Ke konci teoretické části je kapitola o individualitě rodiček a možnostech volby porodu. Teoretická část je zakončena kapitolou, kde shrnuji specifika práce porodní asistentky na porodním sále. Výzkumná část této bakalářské práce byla zaměřena na zjištění, do jaké míry prožívají rodičky strach a úzkost během porodu a jaké důvody uvádějí jako příčiny prožívání svého strachu a úzkosti. Zjišťovali jsme, zda existují nějaké závislosti v prožívání strachu a úzkosti u rodiček a zda je možné předem odhadnout, které ženy budou více prožívat strach a úzkost během porodu. Pokusili jsme se zjistit, co pomáhá rodičkám tyto pocity strachu a úzkosti odstranit nebo mírnit a zda je tedy možné pocitům strachu u rodiček předcházet nebo je alespoň mírnit. Dále jsme zjišťovali, jakým způsobem získávají rodičky informace o těhotenství a porodu a které informace pokládají za nejpřínosnější. A zda přítomnost partnera u porodu může ovlivnit jeho prožívání.

Domácí násilí jako sociální problém okresu České Budějovice
ŠÍMOVÁ, Ivana
Domácí násilí je dlouhodobý, opakovaný a stupňující se cyklus násilí, páchaný v soukromí mezi blízkými osobami. Může mít formu fyzického, psychického, sexuálního, ekonomického nebo sociálního násilí, kdy role násilníka a oběti jsou jasně dané a nemění se. Problém domácího násilí může postihnout kohokoli, nezávisle na sociální situaci, vzdělání, profesi, pohlaví, věku, náboženském vyznání či typu partnerského vztahu. Vyspělé společnosti začali mít snahu tento problém řešit a vnímání problematiky domácího násilí se tak začalo měnit k lepšímu. K tomu příznivému vývoji u nás přispěli hlavně nově zavedené právní úpravy a s tím i související vyšší zájem veřejnosti. Cílem diplomové práce bylo zjistit povědomí veřejnosti o problematice domácího násilí v okrese České Budějovice. Z provedeného výzkumu vyplynulo, že veřejnost v okrese České Budějovice má povědomí o problematice domácího násilí. Výsledky ukázaly, že celých 69 % respondentů má povědomí o problematice domácího násilí a 31 % respondentů povědomí o této problematice nemá. Hypotéza: Ženy jsou o problematice domácího násilí více informovány než muži byla potvrzena. Při srovnání vědomostí mužů a žen se ukázalo, že ženy jsou o této problematice více informovány než muži. Rozdíl mezi vědomostmi byl však minimální. Hypotéza:Veřejnost v okrese České Budějovice není seznámena se změnami týkajících se řešení domácího násilí zakotvených v novém zákoně č. 135/2006 potvrzena nebyla. Více než polovina dotázaných respondentů o tomto zákoně slyšela a byla schopna uvést alespoň základní změny, které zákon přinesl. Jako nejčastější změnu respondenti uváděli vykázání na dobu 10 dní. Je zajímavé, že vetší povědomí o zákoně a větší znalosti o přinášejících změnách, měli muži Hypotéza: Veřejnost je přesvědčena, že domácí násilí se vyskytuje pouze v problémových rodinách potvrzena nebyla. 87 % žen a 81 % mužů bylo přesvědčeno, že se domácí násilí nevyskytuje pouze v problémových rodinách. Pouze 13 % žen a 19 % mužů bylo přesvědčeno, že domácí násilí se vyskytuje pouze v problémových rodinách. Z výsledků vyplynulo, že tento mýtus u veřejnosti žijící v okrese České Budějovice již nepřetrvává, tzn. lidé s tímto tvrzením nesouhlasí. Diplomová práce může být využita jako informační zdroj pro laickou veřejnost, jako výukový materiál pro studenty Jihočeské univerzity nebo by také mohla být poskytnuta intervenčnímu centru a využita jako informační materiál pro oběti domácího násilí.

Problematika faktorů ovlivňující kriminalitu mládeže
NYKLESOVÁ, Eva
Diplomová práce se zabývá problematikou kriminality mládeže a faktorů, které mají vliv na vznik kriminality mládeže. Tuto problematiku jsem si vybrala proto, že je to velice závažný problém a tento fenomén se významně rozmáhá. Kriminalita obecně, a speciálně kriminalita mládeže je závažným sociálně patologickým jevem. Pachateli se navíc často stávají nezletilé osoby, které nedosahují věkové hranice trestní odpovědnosti. Navíc pravděpodobnost ohrožení mladého člověka sociálně patologickými jevy, a jeho následná kriminální dráha, je v současnosti vyšší než kdykoli předtím. Pro včasné rozpoznání výskytu rizikových faktorů mezi mládeží je důležité, aby rodiny, učitelé, vychovatelé a všichni pracovníci, pracující s mládeží měli dostatek vědomostí, poznatků a zkušeností a mohli tak dokázat včas s těmito faktory pracovat a bojovat proti nim. V teoretické části se zabývám vymezením pojmu mládež, osobností mladého delikventa, strukturou kriminality mládeže, rozborem rizikových faktorů, které se nejčastěji podílejí na vzniku kriminality mládeže, nastíněním možností intervence proti kriminalitě mládeže a různými druhy prevence. Výzkum je zaměřen na výskyt rizikových faktorů mezi dotázanou mládeží a na ochranné faktory a postoje respondentů ke kriminalitě mládeže a ke kriminalitě vůbec. Strukturované rozhovory byly uskutečněny u mládeže, která je umístěna v ústavní nebo v ochranné výchově v ústavech na území Plzeňského kraje. Hlavními cíly diplomové práce je popsat faktory, které významně působí na vznik kriminality mládeže a zmapovat výskyt a vliv těchto faktorů u mládeže umístěné v ústavní a ochranné výchově v Plzeňském kraji. Hypotéza č. 1 zní - Mládež se nejvíce dopouští majetkové kriminality. Hypotéza č. 2 zní - Mládež se dopouští závadného jednání převážně ve skupinách. Hypotéza č. 3 zní - Rozhodujícím faktorem ovlivňujícím kriminalitu mládeže je rodina. Domnívám se, že cíle práce byly splněny. Hypotéza č. 1 se potvrdila. Respondenti ve většině uvedli, že se do ústavní výchovy dostali za majetkovou kriminalitu. Také hypotéza č.2 se potvrdila. V odpovědích respondentů byla nejvíce zastoupená možnost, že se závadného jednání dopustili spolu s partou. Potvrdila se i hypotéza č. 3. Rozbor výzkumu dokazuje, že všemi faktory, které se podílí na vzniku kriminality mládeže, se prolíná vliv rodiny a rodinného prostředí na mládež. Výsledky provedeného výzkumu budou použity pro vzdělávání studentů na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, ale i pro studenty dalších pomáhajících profesí na jiných univerzitách. Výsledky budou dále využity jako zdroj informací pro rodiče a pedagogické pracovníky, kteří pracují s ohroženou mládeží a jako podkladový materiál pro odborné semináře na dané téma.

Deset let velšského národního shromáždění: Blíže ke skotskému modelu?
Pospíšilová, Alena ; Rovná, Lenka (vedoucí práce) ; Hubáček, Filip (oponent)
Diplomová práce "Deset let velšského národního shromáždění: blíže ke skotskému modelu?" pojednává o změnách, ke kterým došlo v posledních deseti letech ve velššském devolučním uspořádání. Práce operuje s koncepty velšského a skotského modelu devoluce, které vznikly v důsledku ustanovení skotského parlamentu a velšského národního shromáždění v roce 1999 labouristickou vládou. Z historických, politických i čistě praktických důvodů vznikly dvě zcela rozdílné instituce. Zatímco skotský parlament vznikl jako volený parlamentní orgán s oddělenou legislativou a exekutivou, velšské národní shromáždění bylo ustanoveno jako volený orgán s korporativní strukturou. Zároveň získal skotský parlament všeobecné primární legislativní pravomoci oproti vymezeným exekutivním pravomocím velšského shromáždění. Velšské shromáždění se od svého vzniku snažilo o změnu své struktury a nastavení pravomocí podle skotského vzoru. Na popud velšské koalice labouristů a liberálních demokratů působila v letech 2002 až 2004 Komise pro pravomoci a volební uspořádání velšského shromáždění pod vedením lorda Richarda, která navrhla radikální změny ve velšském devolučním uspořádání, z velké části podle skotského modelu. Na návrhy komise reagovala britská labouristická vláda bílou knihou Lepší vláda pro Wales a následně novým zákonem Zákon o...

Obraz menšin v učebnicích anglického jazyka
MALÍKOVÁ, Jana
Anotace Tato diplomová práce se zabývá zobrazením ženy jako menšiny v učebnicích angličtiny pro druhý stupeň základní školy. V teoretické části je uvedeno proč je ještě stále nutné považovat ženu ve společnosti za menšinu. Dále je teoretická část rozdělena do dvou oblastí. První z nich se věnuje přiblížení pojmu gender. Vysvětluje jeho podstatu a důležité okolnosti, které se na utváření genderu podílejí. Ve druhé polovině teoretické části se práce již konkrétně zabývá rolí genderu ve výuce a učebnicích. Praktická část se zaměřuje na výzkum této problematiky ve třech druzích učebnic, které se v dnešní době používají pro výuku anglického jazyka na základních školách. Zkoumá genderové zatížení učebnic z těchto hledisek: celková koncepce učiva, obraz muže a ženy, ilustrace a fotografie, dialogy, jazyk, pracovní stereotypizace a rodina.