Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 168 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.06 vteřin. 

Hodnocení životního stylu studentů oboru Ochrana veřejného zdraví
SCHOVÁNKOVÁ, Lenka
Tato diplomová práce shrnuje teoretické poznatky v několika oblastech životního stylu. Přináší základní informace o výživě, o pozitivním působení přiměřené pohybové aktivity, poukazuje na negativní důsledky kouření a konzumace alkoholu, zmiňuje se o vlivu stresu a nedostatečného spánku. Výzkumná část práce mapuje životní styl studentů oboru Ochrana veřejného zdraví na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Ukázalo se, že studenti se sice stravují pravidelně, ale chybí jim dostatek ovoce a zeleniny ve výživě, malé procento z nich se věnuje pravidelné pohybové aktivitě. Celkem 52 % dotázaných studentů je spokojeno s vlastním životním stylem. Na otázku, zda si myslí, že studium právě daného oboru nějak ovlivnilo jejich životní styl, odpovědělo 38 % kladně. Výsledky této práce tedy poukazují na to, jak studenti oboru Ochrana veřejného zdraví dodržují zásady zdravého životního stylu a jak jsou se svým životním stylem spokojeni.

Význam arteterapie u dětí v Klokánku
PEKÁRKOVÁ, Markéta
Předkládaná bakalářská práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Vzhledem k tématu práce se v teoretické části pozornost věnuje významu rodiny pro psychický vývoj dítěte. Dále je popisována problematika dětí a dospívajících, kteří vyrůstají v náhradní rodinné péči. Jelikož jsou v praktické části sledovány děti ze zařízení Klokánek, které je určeno především pro děti ohrožené špatným zacházením, věnuje se teoretická část práce následně syndromu CAN a psychické deprivaci. V posledním, třetím oddíle, teoretické části jsou popisovány projevy syndromu CAN a psychické deprivace ve výtvarné tvorbě dětí. Oddíl se věnuje arteterapeutické práci s dětmi, které prožily trauma, a popisuje některé arteterapeutické metody pro práci s touto skupinou. Teoretická část je uzavřena popisem tzv. "rožnovské interpretační arteterapie", na základě které diplomantka arteterapeuticky v Klokánku působila. V praktické části diplomantka popisuje svou přímou arteterapeutickou práci s dětmi v Klokánku. Obrázkovou produkci dětí hodnotí podle "rožnovského" přístupu, přičemž jako pomůcku užívá Cognetem navržený formulář pro hodnocení výtvarné produkce. Na základě své práce diplomantka hodnotí arteterapii v zařízení typu Klokánek jako velmi přínosnou formu podporující terapie a jako doplňkovou k psychodiagnostice

Sekundární prevence u pacientů s kardiovaskulárním onemocněním
HOTAŘOVÁ, Zdeňka
I přes veškeré úspěchy a pokroky současné vědy a praxe jsou kardiovaskulární onemocnění nejčastější příčinou úmrtí ve vyspělých zemích, v České republice nevyjímaje. Dále jsou kardiovaskulární onemocnění v České republice jednou z nejčastějších příčin morbidity dospělých jedinců, mimo to se také onemocnění srdce a cév nachází na třetím místě příčin invalidity. Jelikož jsou kardiovaskulární onemocnění velice širokým a obsáhlým tématem, není v možnostech této bakalářské práce zahrnout všechna onemocnění srdce a cév. Proto jsme se v této práci zaměřili pouze na některá onemocnění. Z dlouhé řady kardiovaskulárních onemocnění jsme vybrali aterosklerózu, hypertenzi, ischemickou chorobu srdeční a arytmii. Dále jsme se věnovali vyšetřovacím metodám v kardiologii a angiologii, prevenci rizikových faktorů kardiovaskulárních onemocnění, rolím sester a vztahu sestra-pacient. Pro tuto bakalářskou práci jsme stanovili 3 cíle. Prvním cílem bylo zmapovat, jakým způsobem probíhá sekundární prevence kardiovaskulárních onemocnění. Cíl druhý spočíval ve zmapování, jak se sestry podílí na sekundární prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Cílem třetím, posledním, bylo zjistit, jak pacienti s kardiovaskulárním onemocněním dodržují preventivní opatření. K získání potřebných dat ke zpracování empirické části této bakalářské práce bylo využito kvalitativního výzkumu s využitím polostrukturovaného rozhovoru s dotazovanými respondenty. Výzkumný soubor byl složen ze dvou částí. První část tvořilo 8 všeobecných sester pracujících u praktických lékařů pro dospělé či na interních ambulancích v rámci Jihočeského kraje. Druhou část tvořilo též osm respondentů, pacientů, kteří se léčí pro kardiovaskulární onemocnění. Pacienti pocházeli z Vysočiny a Jihočeského kraje. Analýzou získaných dat z kvalitativního výzkumu vzniklo 6 kategorií výsledků rozhovorů se všeobecnými sestrami. Kategorie Důležitost sekundární prevence, Rizikové faktory kardiovaskulárních onemocnění, Role sestry v sekundární prevenci, Edukace jako sekundární prevence, Dodržování preventivních opatření a Hodnocení preventivní péče. Též na straně pacientů vzniklo 6 kategorií. Kategorie Změna životního stylu, Preventivní opatření, Přístup sestry k prevenci kardiovaskulárních onemocnění, Motivace, Návštěva dalších specialistů, Hodnocení sestry. Našim cílem bylo zaměřit se na kardiovaskulární onemocnění, na sekundární prevenci, prostudovat ji, pohovořit na toto téma s vybranými respondenty, analyzovat získané informace a vytvořit informační brožurky pro pacienty s kardiovaskulárním onemocněním.

Vědomostní úroveň o problematice zdravímu studentů, adolescentů na školách technického zaměření
FLÉGLOVÁ, Kristýna
Diplomová práce se zabývá zjištěním míry znalostí o problematice zdravého životního stylu a zhodnocením stravovacích zvyklostí u adolescentních chlapců studujících na školách technického zaměření. Práce se skládá ze dvou hlavních částí, části teoretické a části výzkumné (praktické). Teoretická část se soustředí na vymezení hlavních pojmů, charakteristiku adolescence, možnosti výuky výchovy ke zdraví na středních školách a doporučení z hlediska pohybu a stravy pro adolescentní věk. Výzkumná část se soustředí na hodnocení znalostí týkajících se zdraví a stravovacích zvyklostí u výše popsaného vzorku. Získané výsledky byly následně porovnány s již dostupnými zjištěními z předchozích výzkumů. Podařilo se nasbírat 134 vyplněných vědomostních testů k problematice zdraví a pohybové aktivity a k nim připojených dotazníků o stravovacích návycích. Na základě výsledků vědomostního testu bylo zjištěno, že průměrné výsledky dosahovaly pásma podprůměru. Dále se na základě vyhodnocení výzkumných předpokladů podařilo zjistit, že vyšší znalosti v oblasti zdraví nemají vliv na optimální tělesnou hmotnost. Vzdělávání v oblasti poruch příjmu potravy je nejspíš nedostatečné. Jak vyplývá z některých výsledků, vzdělávání v oblasti zdraví by si vždy mělo najít své místo v osnovách, tak aby se žákům dostávalo dostatečného množství informací a aby byli podněcování si informace i sami vyhledávat z vlastní iniciativy.

Sexualita a sexuální chování žen nemocných mentální bulimií
Kubešová, Jana ; Hrachovinová, Tamara (oponent) ; Weiss, Petr (vedoucí práce)
Mentální anorexie a mentální bulimie jsou vážná onemocnění poruchy příjmu potravy, která si zasluhují pozornost. U nemalého počtu žen se jedná o smrtelné onemocnění, a to buď z důvodu dokonaného suicidia nebo následkem podvýživy. Jeho zákeřnost spatřujeme i v jeho vývoji, který počíná v období adolescence, tj. v období, které je samo o sobě pro dívku těžké. Dívka hledá svou identitu, své ženství, svou roli ve společnosti i v nově vznikajících partnerských vztazích. Je to období, ve kterém dívka objevuje a poznává svou sexualitu a důsledky jejího projevování. Hovořit o provázaném vztahu sexuality a onemocnění poruchou příjmu potravy vnímáme jako oprávněné, a to v obou polohách, které nás napadají. Máme na mysli osobnostní a psychosexuální vývoj těchto dívek, který v rámci genetického a psycho-sociálně rodinného kontextu a raných sexuálních zkušeností může ovlivňovat vznik poruchy příjmu potravy. Na druhé straně onemocnění poruchou příjmu potravy, které způsobuje zkreslené vnímání vlastního těla, jeho negativní hodnocení i neúctu k sobě samé, může mít také kruciální vliv na prožívání vlastní sexuality a následného sexuálního chování. V předkládané práci neaspirujeme na zodpovězení otázek týkající se příčin a následků. Diplomovou práci uchopujeme jako ucelený pohled popisující sexualitu a sexuální chování...

Specifické poruchy učení v podmínkách středních škol
Zatloukalová, Martina
Tato bakalářská práce se zabývá povědomím žáků středních škol o specifických poruchách učení. Teoretická část práce je zaměřena na charakteristiku specifických poruch učení a terminologii s tímto související. Popisuje její příčiny a klasifikaci. Dále popisuje projevy jednotlivých poruch učení, symptomy a jejich diagnostiku. Zmíněna bude také výchova a vzdělání dětí se specifickými poruchami učení s ohledem na období adolescence. Metodou teoretické části je studium odborných literárních zdrojů, tvorba výpisků a jejich analýza, syntéza a srovnávání. Cílem praktické části je zhodnocení znalostí žáků středních škol o specifických poruchách učení, do jaké hloubky mají vědomosti o specifických poruchách učení a také jak jsou žáci se specifickými poruchami učení hodnoceni učiteli a vnímáni ostatními spolužáky. Pro šetření bude použita metoda dotazníku, respondenty budou žáci vybraných SŠ. Data získaná dotazníkovým šetřením budou analyzována a vyhodnocena jednoduchými statistickými metodami. Na závěr budou formulovány konkrétní doporučení, vyplývající z šetření.

Percepce a hodnocení interpersonálního chování hráčů počítačových her
Vaculík, Martin
Výzkum je zaměřen na percepci a hodnocení kategorií interpersonálního chování hráčů počítačových her. K posouzení kategorií interpersonálního chování byl použit dotazník ICL. V první části byla data získaná na úrovni vědomého chování (aktuální já) a na úrovni hodnot(ideální já) srovnávána s normou pro středoškolskou populaci. Byla také zkoumána diskrepance mezi sebepercepcí v kategoriích interpersonálního chování a požadovaným ideálem.

Ochrana zdraví při práci, legislativní opatření
Hebrová, Michaela ; Kneidlová, Monika (vedoucí práce)
Zdraví při práci je charakterizováno jako tělesná, duševní a sociální pohoda při práci. Zdravotní stav pracovníka je výsledkem působení vlivů pracovních i mimopracovních a osobní dispozice. Tento fakt vyžaduje multidisciplinární přístup a komplexní hodnocení profesionální expozice i faktorů životního stylu a dalších vlivů." (1.) ,,Poškození zdraví z práce není jen problémem zdravotnickým, ale také ekonomickým a sociálním. Prevence jejich výskytu je společným zájmem celé společnosti. Ekonomické ztráty související s poškozením zdraví při práci se odhadují v zemích EU na 3 - 5% hrubého národního produktu, při započtení pouhé prosté ztráty z profesionálního poškození zdraví, však 10 - 15% hrubého národního produktu, při zápočtu i zkrácení pracovního věku u vyškolených produktivních osob. České hospodářství ztrácí ročně 22,5 miliardy Kč v nákladech na pracovní úrazy a 2,5 miliardy Kč v odhadovaných nákladech na nemoci z povolání."(1.) Vliv práce na zaměstnance může být obecně pozitivní a přispívat k celkovému rozvoji osobnosti, ale i negativní, s rizikem poškození zdraví pracovníků a je povinností především zaměstnavatele zajistit pro své zaměstnance zdravé a bezpečné pracovní prostředí. Všem aspektům ochrany zdraví při práci se velmi pečlivě věnuje legislativa České republiky, i Evropské unie a její dodržování...

Mimoškolní výchova dívek s nařízenou ústavní výchovou ve výchovném ústavu Černovice
ŠTEFLOVÁ, Marcela
Téma práce ukazuje oblast mimoškolní výchovy ve VÚ v Černovicích, systém hodnocení a kompletní pohled na výchovný systém včetně mimoškolních činností. Zvláštní pozornost je v práci věnována jednotlivým složkám výchovy a kazuistice výchovné práce s dívkou.

Stres u dětí - relaxační techniky a možné využití bazénové terapie při zvládání stresových situaci u dětí
Stehlíková, Petra ; Menšíková, Veronika (oponent) ; Mašát, Vladimír (vedoucí práce)
V bakalářské práci Stres u dětí - relaxační techniky a možné využití bazénové terapie při zvládání stresových situací u dětí jsem se zaměřila na popis problematiky stresových situací dětí a jejich možnému řešení prostřednictvím relaxačních technik s důrazem na bazénovou terapii. Podrobněji popisuji stres obecně, jeho složky, fáze stresu, stresové faktory, které většina dětí a dospívajících během života prožije nebo se s nimi během vývoje mohou setkat ale i ty, které vyplývají z traumatických zážitků. Zaměřila jsem se na prevenci stresu u dětí a využití relaxačních technik k zvládnutí stresových situací dětí a dospívajících. Praktická část bakalářské práce je věnována představení metody bazénové terapie a potvrzení nebo popření hypotézy, zda relaxační technika - bazénová terapie má vliv na zvládnutí stresových faktorů u dětí z pohledu subjektivního hodnocení jejich rodičů, které jsem získala z dotazníkového šetření, které mapuji pomocí slovního hodnocení a názorných grafů.