Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6,087 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.19 vteřin. 

Vzdělávání dospělých v rámci firemních potřeb
VLČEK, Petr
Bakalářská práce se věnuje specifikám vzdělávání dospělých v podmínkách firemního vzdělávání. V teoretické částií popisuje nejprve specifika výchovy a vzdělávání dospělých, dále se věnuje otázkám tradic ve firemním vzdělávání na našem území. Následně popisuje současné trendy, které se projevují v přípravě pracovníků. Stručně porovnává systém na našem území se systémem a trendy v některých evropských zemích. V praktické části je proveden výzkum, který mapuje vzdělávací potřeby v konkrétní firmě a provádí krátkou evaluaci efektivity dosavadního firemního vzdělávání a přípravy na vybraném vzorku respondentů.

Podnikatelský projekt rodinné vzdělávací centrum
Bahushevich, Alena ; Hartman, Ladislav (vedoucí práce) ; Mísař, Jan (oponent)
Cílem této diplomové práce je sestavení podnikatelského plánu pro nově vznikající předškolní zařízení - Rodinné vzdělávací centrum, jehož hlavní činností bude provoz mateřské školy a pořádání vzdělávacích programů a kurzů pro děti a dospělé. Teoretická část práce je věnována popisu významu podnikatele a firem ve společnosti, vymezení základních náležitosti podnikatelského plánu a charakteristice předškolního systému vzdělávání v České republice včetně uvedení dostupných alternativních metod výuky. Praktická část je aplikací získaných teoretických poznatků při sestavení podnikatelského projektu. V této části je na základě analýzy trhu, marketingového a finančního plánu hodnocena životaschopnost a konkurenceschopnost podnikatelského záměru.

Zdravotně výchovné kompetence sester v ordinaci praktických lékařů pro dospělé
BRYNDOVÁ, Jitka
Tato bakalářská práce se zabývá zdravotně výchovnými kompetencemi všeobecných sester. Teoretická část se věnuje pojmu zdraví, faktorům, které ho ovlivňují a podpoře zdraví. Ve výzkumné části jsou vytýčeny tři cíle. Cíl 1 se pokouší zjistit, zda všeobecné sestry v ordinacích praktických lékařů využívají zdravotně výchovné kompetence. Cílem 2 je zjistit, jakým způsobem sestry realizují zdravotně výchovné kompetence. Cíl 3 má za úkol zjistit nejčastější oblasti zdravotně výchovného působení sester u praktických lékařů. Byly položeny tři výzkumné otázky: 1. výzkumná otázka: Využívají všeobecné sestry v ordinacích praktických lékařů zdravotně výchovné kompetence? 2. výzkumná otázka: Jakým způsobem sestry realizují zdravotně výchovné kompetence? 3. výzkumná otázka: Jaké jsou nejčastější oblasti zdravotně výchovného působení sester u praktických lékařů? Pro tuto bakalářskou práci byla zvolena forma kvalitativního výzkumného šetření, technika polostandardizovaného rozhovoru. Rozhovor je sestaven z otevřených otázek, v rámci kterých se respondenti mohli individuálně vyjádřit. Skupinu respondentů tvořilo 8 sester pracujících v ordinacích praktických lékařů pro dospělé a ve výzkumném šetření jsou značeny jako "S". Rozhovory byly přepsány a následně byla použita kategorizace. Kategorie jsou znázorněny přehledovými diagramy. Z výsledků vyplývá, že sestry zdravotně výchovnou činnost v ordinacích praktických lékařů provádějí a realizují. Tímto je zodpovězena výzkumná otázka 1 V případě 2. výzkumné otázky týkající se způsobu realizace zdravotně výchovných činností bylo zjištěno, že sestry nejčastěji klienty edukují rozhovorem, tato odpověď byla obsažena ve všech odpovědích. (viz. Diagram 2) 3. výzkumná otázka se týká oblasti zdravotně výchovného působení. Ve výsledcích jsou uvedené věkové skupiny, které sestry nejčastěji edukují. Jedná se ve většině případů o seniory. (viz. Diagram 5) V bakalářské práci byly stanoveny tři cíle. Prvním z nich bylo zjistit, zda všeobecné sestry v ordinacích praktických lékařů využívají zdravotně výchovné kompetence. Analýzou získaných výsledků bylo zjištěno, že sestry je využívají. Všechny sestry na otázku týkající se tohoto cíle odpověděly kladně. Druhý ze tří cílů, kterým bylo zjistit, jakým způsobem sestry realizují zdravotně výchovné kompetence, byl také splněn. Sestry nejčastěji edukují klienty rozhovorem, některé využívají informační letáky, některé je využívají minimálně a dvě z osmi sester využívají televizní vysílání v čekárně. Třetí cíl, týkající se nejčastější oblasti zdravotně výchovného působení sester u praktických lékařů, byl rovněž naplněn. Analýzou rozhovorů byly prozkoumány oblasti, v rámci kterých sestry nejčastěji využívají zdravotně výchovnou činnost. Cíle práce byly splněny. Bylo zjištěno, že sestry zdravotně výchovnou činnost provádějí, ale přály by si mít na to více času.

Celoživotní vzdělávání jako součást vzdělávacího systému společnosti
Neckařová, Jana ; Šrédl, Karel (vedoucí práce) ; Hana, Hana (oponent)
Diplomová práce pojednává o vzdělávání dospělé populace, přičemž poukazuje na důležitost vzdělávání v každém věku. V práci je objasněn význam vzdělávání dospělé populace, jsou zde uvedeny formy i možné metody, které jsou při tomto druhu vzdělávání nejčastěji využívány. Kromě teoretických východisek je zde zahrnuto i praktické hledisko vzdělávání dospělých osob, a to prostřednictvím dotazníkového šetření. Uvedené šetření v podobě výzkumu bylo orientováno přímo na zaměstnance, kteří si své vzdělání doplnili, a současné také na zaměstnavatele, jejichž zaměstnanci se uvedeného vzdělávání zúčastnili. Souhrnně lze říci, že obě strany považují vzdělávání nabyté v dospělosti jako velký přínos, který je ku prospěchu jak vzdělávajícímu se zaměstnanci, tak samozřejmě i zaměstnavateli. V každém případě však mají osoby s dosaženým vyšším stupněm vzdělání mnohem větší šance získat možné zaměstnání než osoby bez vzdělání nebo s nízkým stupněm vzdělání.

Analýza vzdělávacího systému konkrétního podniku společného stravování
Tuhý, Michal ; Jirsáková, Jitka (vedoucí práce) ; Zdena, Zdena (oponent)
Bakalářská práce s názvem Analýza vzdělávacího systému konkrétního podniku společného stravování se ve své praktické části zabývá vymezením základních pojmů a témat na podkladě studia odborné literatury. Jedná se především o oblast lidských zdrojů a jejich řízení, vzdělávání dospělých a jejich výchovy a o téma podnikového vzdělávání. Praktická část charakterizuje podnik, kterého se analýza týká, popisuje jeho vzdělávací systém, zabývá se stručnými charakteristikami respondentů průzkumu. Popisuje rovněž metody a postupy průzkumného šetření. Získaná data jsou pak v praktické části vyhodnocena a interpretována, na jejich základě je sestavena SWOT analýza příležitostí a hrozeb vzdělávacího systému uvnitř firmy a jsou podány návrhy na jeho zefektivnění.

Vzdělávání dospělých v České republice v evropském kontextu: Specifické výstupy z šetření Adult Education Survey 2011
Český statistický úřad
Publikace přináší základní výstupy z mezinárodního šetření o vzdělávání dospělých Adult Education Survey 2011, které v evropských státech mapuje zapojení dospělé populace do vzdělávání. Nabízí stručný přehled účasti české a evropské populace ve formálním a neformálním vzdělávání, který interpretuje v kontextu národních vzdělávacích systémů a politik.
Plný text: Stáhnout plný textPDF

Lidský a sociální kapitál v základním školství
KOKŠTEIN, Jiří
Obsahem diplomové práce je náhled do teoretických studií, které se problematikou lidského a sociálního kapitálu zabývají z různých pohledů, zabývají se jejich vývojem v čase, jejich měřitelností, zkoumají je a doplňují o další poznatky.Tato část práce obsahuje i vztah lidského a sociálního kapitálu v návaznosti na stárnutí lidské populace a zaměřuje se na lidský kapitál starších pracovníků. Teoretické studie končí náhledem do problematiky základního školství, role učitele a snaží se poskytnout informace o již provedených průzkumech v této oblasti školství, které v aplikační části poslouží k porovnání s mnou získanými daty z dotazníkového šetření. Aplikační část práce je zaměřena na pedagogické pracovníky základních škol. Vzdělávání v dnešním globalizovaném světě mění nejen svůj obsah, ale i metody a formy práce. Nezastupitelnou roli v tomto procesu sehrávají pedagogové. Aby vyhověli všem na ně kladeným požadavkům, je nezbytné, aby i oni věnovali zvýšenou pozornost svému dalšímu vzdělávání a sdílení nabytého vzdělání, což je nezbytné k růstu lidského i sociálního kapitálu, poněvadž jsou ve vzájemné interakci. Práce zkoumá vybraný vzorek pedagogů a přistupuje k této problematice zjišťováním toho, co je ke vzdělávání motivuje, zda jsou spokojeni s přínosem vzdělávacích akcí, jakému typu vzdělávání dávají přednost atd. Práce zjištěné skutečnosti dále analyzuje a hledá vztahy mezi věkem a pohlavím pedagogů dle stanovených hypotéz. Pedagog je člověk, který je v neustálém kontaktu s ostatními lidmi. To samozřejmě dále formuje jeho životní postoje a zkušenosti. Jako lidská bytost vnímá názory společnosti a utváří si na ní vlastní názory, které ho následné mohou ovlivňovat při výkonu jeho profese. Proto je v této části práce věnován prostor i zkoumání přemosťovacího sociálního kapitálu, který určuje velikost okruhu lidí, s kterými se pedagogové obecně stýkají a vzájemně ovlivňují. Posledním výzkumem, který je v práci možno nalézt, je vnímání společenského postavení pedagogů jimi samotnými.

Trendy forem partnerského soužití v kontextu sociální politiky
VODRÁŽKOVÁ, Magdalena
Tato práce se zabývá zmapováním forem partnerského soužití a jejich vývojem v souvislosti se změnami sociální politiky. Manželství má bohatou historii a v průběhu dějin se jeho podoba i podstata několikrát změnila. Za posledních šedesát let vzrostla míra rozvodovosti, došlo ke zrovnoprávnění žen a jejich zvýšenému zapojení na trhu práce. Nesezdané soužití je velmi podobné manželství a zpravidla mu též předchází. V současné době je tento typ partnerského soužití čím dál běžnější, a někdy dokonce nahrazuje manželství. S manželstvím a nesezdaným soužitím přímo souvisí založení rodiny, proto je v teoretické části popsán vznik rodiny, její funkce a její proměny v průběhu času. Zbytek teoretické části je věnován sociální a rodinné politice. Právě rodinná politika je velmi podrobně charakterizována z pohledu její koncepce, cílů, nástrojů i systémy opatření, kterými podporuje rodiny. Cílem mé diplomové práce bylo zmapovat, jaké formy partnerského soužití byly preferovány v různých vývojových obdobích sociální politiky v České republice a jaký vliv měla jednotlivá opatření rodinné politiky na populační vývoj v rámci sňatečnosti, porodnosti, nebo rozvodovosti z krátkodobého a také z dlouhodobého hlediska. V souvislosti s cílem práce byly stanoveny dvě hypotézy. Hypotéza 1: instituce manželství byla ve všech vývojových etapách sociální politiky důležitější pro ženy než pro muže. Hypotéza 2: vysokoškolsky vzdělané osoby více preferují manželství než osoby se základním vzděláním. První část výsledků výzkumu je zpracována komparativní analýzou dostupných sekundárních zdrojů týkajících se vybraných vývojových etap sociální politiky v naší zemi. Druhá část výzkumu probíhala formou pilotáže prostřednictvím kvantitativní metody dotazníkového šetření. Z výsledků vyplývá, že výrazná změna materiálních podmínek rodin s dětmi se příznivě projeví na růstu populace. Ženy spojovaly manželství s mateřstvím a tím i s větší jistotou při výchově dětí. Počet sňatků u vysokoškolsky vzdělaných lidí stoupá oproti lidem s nižším vzděláním. Na tento stav má vliv také vzrůstající počet lidí s vysokoškolským vzděláním, který se díky společenským podmínkám začal zvyšovat od 90 let 20. století. Lidé s vysokoškolským vzdělaním více zastávají názor, že hlavní důvod, proč lidé uzavírají manželství, je narození dítěte, ale zároveň v tom nevidí takovou důležitost, jako vyučení lidé.

Specifika vzdělávání seniorů a možné přístupy v jejich vzdělávání
Houdková, Karina ; Jirsáková, Jitka (vedoucí práce) ; Miroslava, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce s názvem Specifika vzdělávání seniorů a možné přístupy v jejich vzdělávání se věnuje tématu vzdělávání seniorů a možných přístupů v jejich aktivizaci. Cílem je poskytnout ucelený pohled na vzdělávání seniorů v širším kontextu a přirozeně hovořit o stárnutí a stáří jako součásti našeho života. Zabývá se vymezením pojmů vztahujících se k problematice seniorů, shrnuje přístupy ke vzdělávání v minulosti a předkládá dnešní trendy. Poukazuje na skutečnost zakotvení požadavku vzdělávání seniorů v českých i mezinárodních dokumentech a popisuje specifika, které vzdělávání seniorů provází. V závěru teoretické části představuje jednu z největších pražských organizací (Život 90), která nabízí seniorům aktivní trávení volného času. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum zpracováním kazuistik seniorů, kteří dochází do Centra denních služeb v Životě 90 a rozhovor s vedoucí tohoto centra. Kazuistiky představují motivaci samotných seniorů ke vzdělávání a rozhovor s vedoucí centra přibližuje činnosti vedoucího pracovníka, který zajišťuje vzdělávací činnost pro seniory a je s nimi v denním kontaktu.

Návrh školního vzdělávacího programu pro environmentální výchovu na střední zemědělské škole a jeho ověření v praxi
Novotný, Petr ; Dytrtová, Radmila (vedoucí práce) ; Hana, Hana (oponent)
V bakalářské práci "Návrh školního vzdělávacího programu pro environmentální výchovu na střední zemědělské škole a jeho ověření v praxi" jsou v kontextu historického vývoje stručně charakterizovány legislativní i jiné rámcové dokumenty národního i mezinárodního charakteru, které mají vztah k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě v České republice. Práce popisuje systém environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty aktuálně aplikovaný na středních zemědělských školách. Pozornost je rovněž věnována způsobu vytváření základních dokumentů environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty vztahujících se k středoškolskému vzdělávání, tj. rámcovým vzdělávacím programům, školním vzdělávacím programům a školním vzdělávacím programům pro environmentální výchovu. Zmíněna je dále osoba koordinátora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty na středních zemědělských školách a náplň její činnosti. Cílem práce je modelový návrh části školního vzdělávacího programu pro environmentální výchovu určený pro střední zemědělskou školu. Jde o návrh zorganizování školní konference zaměřené na průřezové téma "Člověk a životní prostředí". Jsou nastíněna aktuální nadnárodní i lokální témata, která jsou vhodná pro zpracování žáky. Možné způsoby zorganizování a uspořádání konference jsou popsány ve variantním řešení s různou organizační a časovou náročností variant. Při zpracování byly zohledněny názory vzorku žáků z konkrétní zemědělské školy. Využití výsledků bakalářské práce představuje aplikaci projektového vyučování ve výchovně vzdělávacím procesu s hlavními přínosy v získání vědomostí, vhodných postojů a kompetencí absolventů v oblasti vztahu člověka a jeho životního prostředí.