Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 283 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Možnosti podpory rodičů při perinatální ztrátě
KOBYLKOVÁ, Natálie
Tato bakalářská práce se věnuje možnostem podpory rodičů při perinatální ztrátě. Teoretická část bakalářské práce se zabývá problematikou perinatální ztráty, která je definována jako úmrtí plodu mezi 22. týdnem těhotenství, porodem a sedmi dnů od porodu. Dále jsou v teoretické práci zmíněny nejčastější příčiny úmrtí plodu v děloze, péče porodní asistentky od stanovení diagnózy po čtvrtou dobu porodní a období po porodu, kde jsou zdůrazněny rituály rozloučení, pohřeb a organizace, které se perinatální ztrátou zabývají. Pro praktickou část bakalářské práce bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření. Byly stanoveny čtyři cíle. První cíl byl zjistit, jaké informace mají porodní asistentky o perinatální ztrátě, jejích psychosociálních a spirituálních souvislostech a možnostech podpory. Druhý cíl se zaměřil na zjištění, jaké formy podpory a doprovázení poskytují porodní asistentky při perinatální ztrátě. Předposlední cíl zjišťoval možnosti rozloučení se s dítětem, které matky mají po porodu mrtvého plodu. Čtvrtý cíl měl za úkol zjistit, s jakými dalšími odborníky a organizacemi porodní asistentky při perinatální ztrátě spolupracují. Na základě cílů byly vytvořeny čtyři výzkumné otázky. První výzkumná otázka zkoumala, jaké informace mají porodní asistentky o perinatální ztrátě jejích psychosociálních a spirituálních souvislostech a možnostech podpory. Druhá výzkumná otázka se zaměřila na formy podpory a doprovázení, které poskytují porodní asistentky při perinatální ztrátě. Předposlední výzkumná otázka zjišťuje, jaké možnosti rozloučení se s dítětem mají matky po porodu mrtvého plodu. A čtvrtá poslední výzkumná otázka měla za úkol zjistit, s jakými dalšími odborníky a organizacemi porodní asistentky při perinatální ztrátě spolupracují. Sběr dat ve výzkumné části bakalářské práce byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů s deseti náhodně vybranými porodními asistentkami ze tří Jihočeských porodnic. Rozhovory byly nahrány, přepsány a analyzovány metodou tužka-papír. Porodní asistentky stvrdily souhlas s poskytnutím rozhovoru a nahráváním slovně na záznamník a písemně na předem připravený formulář. Výsledky byly rozděleny do čtyř hlavních kategorií a několika podkategorií. Z důvodu uchování anonymity byly jednotlivé informantky označeny zkratkou PA1 až PA10 a vybrané nemocnice pod písmeny A, B a C. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že všechny dotázané porodní asistentky mají základní znalosti o perinatální ztrátě, hloubka znalostí se odvíjela od toho, zda porodní asistentky absolvovaly kurz či přednášku, nebo měly vlastní zájem o toto téma. V otázce podpory se porodní asistentky snaží ženám poskytnout dostupnou psychickou, psychologickou a duchovní podporu. Pro porodní asistentky není vždy snadná komunikace se ženou, ale navzdory tomu se snaží zajistit v rámci svých možností a zdrojů co nejlepší péči pro ženy a jejich rodiny, které procházejí perinatální ztrátou. Spolupráce porodních asistentek s dalšími organizacemi pomáhá při péči o ženy a jejich rodin v této situaci díky svým materiálům, které dodávají nemocnicím jako (např.: Memoryboxy) a kontaktům, které zajištují další možnou pomoc v domácím prostředí. Dle porodních asistentek je spolupráce s dalšími odborníky velmi přínosná, a ačkoliv některé zmiňují nedostupnost psychologů v zařízení, snaží se tuto absenci vynahradit jinými přístupnými zdroji. Výsledky této bakalářské práce mohou být prezentovány na seminářích pro porodní asistentky.
Absence ženských přechodových rituálů v mezních životních situacích
JERIE LUKÁŠKOVÁ, Martina
Ve své práci se chci zaměřit na poznání přechodových rituálů, které jsou významné nebo typické pro ženy v rámci euroamerické kultury s důrazem na Čechy. Kladu si otázku, jakou úlohu mají rituály pro ženu a do jaké míry jsou rituály určovány přechodovým obdobím, potřebou společenství, požadavky náboženství nebo ženami samotnými. Následně chci hledat možné okolnosti, za jakých se některé rituály vytrácí či vytratily. Rovněž hledám odpověď na otázku, zda jsou postupně nahrazovány novými přechodovými rituály, společenskými aktivitami či individuálními rituálními úkony. Jako korekci setkání s realitou využívám dotazník, který je určený ženám od deseti let do neomezeno věkem. Chci se zaměřit na tyto oblasti: Jak je možné k rituálu přistupovat? Potřebují současné ženy přechodové rituály? Je jim téma blízké? Jaká jiná řešení pro významné životní situace označované jako přechodové nalézají?
Péče porodní asistentky o ženu s náhlou příhodou břišní
OKLEŠŤKOVÁ, Klára
ématem této bakalářské práce je péče porodní asistentky o ženu s náhlou příhodou břišní. Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části jsou definovány gynekologické náhlé příhody břišní, konkrétně ektopická gravidita, pánevní zánětlivá nemoc, torze adnex a ruptura cyst. Jsou zde také charakterizovány intervence porodní asistentky u ženy s touto diagnózou v oblasti předoperační, intraoperační a pooperační péče. V teoretické části jsou taktéž kapitoly, které zmiňují edukaci ženy porodní asistentkou a specifické potřeby ženy s akutním stavem. Pro praktickou část této bakalářské práce byl stanoven jeden cíl. Cílem bylo zjistit, jak ženy vnímají péči porodní asistentky v období hospitalizace. Pro tento cíl byla určena jedna výzkumná otázka: Jak ženy s náhlou příhodou břišní gynekologického původu vnímají péči porodních asistentek v období jejich hospitalizace? Výzkumné šetření bylo provedeno kvalitativní metodou za použití individuálních polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumným souborem byly ženy, které prodělaly náhlou příhodu břišní v nemocnicích Jihočeského kraje. Sběr dat se uskutečnil v měsíci dubnu roku 2023 prostřednictvím sociálních sítí. Hlavním kritériem výběru žen pro rozhovory bylo podstoupení operace s gynekologickou náhlou příhodou břišní. Dalším kritériem byla také ochota žen k účasti ve výzkumném šetření bakalářské práce. Samotným rozhovorům se ženami předcházelo seznámení žen s tématem bakalářské práce a s výzkumným cílem. Ženy byly ujištěny o zachování anonymity a o nakládání se získanými daty v souladu s etickými normami. Pro zachování anonymity byly ženy z výzkumného souboru označeny Ž1 až Ž7. Získaná data byla analyzována pomocí metody barvení textu. Na základě analýzy dat byla stanovena hlavní významová kategorie, která byla doplněna podkategoriemi. Hlavní kategorií výzkumného šetření je Péče porodní asistentky. Ta byla rozdělena na podkategorie Předoperační období, Pooperační období, Komunikaci a Uspokojování potřeb žen. Výzkumná otázka zkoumala péči porodní asistentky o ženu s náhlou příhodu břišní. Ženy Ž1, Ž3, Ž4, Ž5, Ž6 a Ž7 zhodnotily informace, komunikaci a péči porodní asistentky jako nedostatečnou. Tyto ženy neobdržely dostatečné informace o péči a komunikace nebyla podle jejich úsudku taková, jakou v akutním stavu potřebovaly. Naopak žena Ž2 péči, komunikaci a informace, které obdržela od porodní asistentky, hodnotila velmi kladně a byla díky přístupu porodní asistentky plně edukována.
Srovnání vybraných propagačních plakátů a děl socialistického realismu z let 1946-1956 pohledem genderové perspektivy
Halouzková, Anna ; Hrůzová, Andrea (vedoucí práce) ; Michlová, Magdaléna (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá zobrazením žen na komunistických propagandistických plakátech a na dílech socialistického realismu z let 1946-1956. Mým hlavním výzkumným cílem bylo zjistit, jak se od sebe zobrazení žen na plakátech a na obrazech liší a v čem jsou si podobné. Ve své práci jsem použila obsahovou analýzu a sociálně sémiotickou analýzu. Obě média mají stejný účel, od kterého se odvíjí oběma společná zjednodušená metoda zobrazení. U obou médií je dále společné to, že zobrazují více mužů než žen. Obě skupiny dále zachycují převážně ženy při péči o děti. Rozdílů mezi nimi je více. Plakáty a obrazy jinak pracují s kolektivem a nejčastěji se odehrávají v odlišných prostředích. Od těch se poté odvíjí odlišné aktivity, které ženy nejčastěji na plakátech či obrazech vykonávají. Liší se dále v počtu zobrazených žen a v typu použité perspektivy. Další odlišností je práce s kolektivem, který je v obou souborech využit jinak. Poslední odlišností je rozdílnost v zobrazení rolí mužů a žen.
Informovanost žen v současných trendech v užívání hormonální antikoncepce.
Vyleťalová, Adéla ; Dostálek, Lukáš (vedoucí práce) ; Brynda, Daniel (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na informovanost žen v současných trendech hormonální antikoncepce. Cílem práce je zjistit, v jaké míře jsou ženy informovány ohledně rizik, ale i přínosů hormonální antikoncepce. Jaké metody jsou ženami nejvíce užívány a zda informovanost v tématice hormonální antikoncepce je dostatečná ve výuce na základních/středních školách. Práce je rozdělena na dvě části - část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá nejprve endokrinologií ženského pohlavního systému a menstruačním a ovariálním cyklem, který s hormonální antikoncepcí bezprostředně souvisí. Další kapitola se věnuje hormonální antikoncepci, její historii, informacím o jejích principech a jejích rizicích a benefitech. Jsou popsány různé metody hormonální antikoncepce. Poslední kapitola se zabývá výukou reprodukčního zdraví na školách. Praktická část obsahuje výsledky anonymního dotazníkového šetření vlastní konstrukce. Dotazník byl distribuován laické veřejnosti na sociálních sítích a byl zaměřen na ženy všech věkových kategorií, které mají i nemají zkušenost s hormonální antikoncepcí.
Metody manipulace hmotnosti u žen v bojových sportech v Česku
Voříšková, Radka ; Třebický, Vít (vedoucí práce) ; Šimsa, Jáchym (oponent)
Název: Metody manipulace hmotnosti u žen v bojových sportech v Česku Cíle: Cílem této práce bylo zjistit jaké metody RWL ženy v bojových sportech v Česku nejčastěji využívají. Metody: K zjištění potřebných dat jsme použili účelově sestavený online dotazník, který jsme rozšířili pomocí sociálních sítí jako je například Facebook a Instagram. Následně jsme data zpracovali v programu Jamovi, kde jsme provedli deskriptivní statistiku. Výsledky: Z našich výsledků vyplynulo, že celkem 96,2 % účastnic naší studie, které dělají bojové sporty v České republice, praktikuje RWL. Dále jsme zjisti, že ženy v bojových sportech začínají se snižováním hmotnosti v průměru v 17 letech (SD=4,45) a jejich průměrný ubytek hmotnosti činí 2,56 kg (SD=2,50). Jako jedny z nejčastějších metod RWL jsme pozorovali snížení kalorického příjmu 52,6 % a omezení příjmu tekutin 42,1 %. Klíčová slova: manipulace hmotnosti; úpolové sporty; ženy; menstruační cyklus; hormonální antikoncepce
Racism in Bernardine Evaristo's Girl, Woman, Other
Drobiszová, Jolanta ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
Kniha Bernardine Evaristové Dívka, žena, jiné sleduje příběhy dvanácti Britek napříč 20. a 21. stoletím. Tato diplomová práce analyzuje vyobrazení britského rasismu v uvedené knize, jeho různým podobám a vlivu na identitu a život jedince. První část poskytuje teoretický rámec zaměřený na koncept rasy, rasismus a jeho formy, postkoloniální pojmy jako je jinakost, liminalita a hybridita. Dále pojednává o historickém kontextu knihy a Bernardine Evaristové a jejím postoji ke své knize. Druhá část se zabývá analýzou konkrétních případů rasismu. Zaměřuje se na krizi identity britských občanů jiné barvy pleti způsobenou pocity nepřináležitosti, tlakem společnosti, střetem kultur, internalizací rasismu a africkým dědictvím. Dále se věnuje rasismu v mezilidských vztazích, který se projevuje v rasových stereotypech a předpojatých komentářích. Práce pokračuje analýzou komplexnosti útisku a privilegii a pojednává o způsobu, jakým se rasismus prolíná se sexismem a třídní diskriminací. V neposlední řadě pohlíží na institucionální rasismus, se zaměřením na absenci antidiskriminačních zákonů v poválečné Británii, nerovnost v systému vzdělávání, zneužití moci policií a škatulkování herců jiné barvy pleti. KLÍČOVÁ SLOVA rasismus, Dívka, žena, jiné, postkolonialismus, intersekcionalita, krize identity, ženy jiné...
The role of women in Spanish as a foreign language textbooks: language stereotypes
NIKITÍNSKÁ, Klára
El objetivo de este Trabajo Final de Grado es investigar la representación de las mujeres en los manuales ELE, en particular, en Aventura Nueva 1 y Nuevo Prisma A1. Concretamente, se le da importancia a la presencia de los estereotipos lingüísticos conectados con el género femenino y, además, a la representación visual de las mujeres. En primer lugar, se describen principales cuestiones sobre la diferencia entre el género y el sexo. Asimismo, se explica el significado del lenguaje inclusivo, el masculino genérico, el currículo oculto y la percepción de la igualdad de género en el Marco común europeo, en el Plan curricular de Cervantes y, también, la visión del Ministerio de Educación, Juventud y Deporte checo. A continuación, se presenta un análisis de la presencia del lenguaje sexista y de los estereotipos en las instrucciones, en el contenido de los ejercicios y en la comunicación visual de los libros mencionados. Los datos obtenidos sirven de fuente informativa para la elaboración posterior de una propuesta didáctica, cuyo objetivo es evitar la representación estereotípica de las mujeres y resaltar su posición en la sociedad.
Porodní asistentka v roli laktační poradkyně žen
ŽIROVNICKÁ, Tereza
Tato bakalářská práce se zabývá tématem porodní asistentky v roli laktační poradkyně žen. Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsáno období šestinedělí, tvorba mateřského mléka, fyziologie laktace, včetně složení mateřského mléka, a výhod které kojení přináší ženě i dítěti. Dále jsou v práci popsány komplikace spojené s kojením, jejich řešení a role porodní asistentky v laktačním poradenství. V bakalářské práci je dále věnován prostor laktačnímu poradenství v předporodní přípravě a vzdělání laktačních poradkyň. V neposlední řadě je v teoretické části zmíněna technika kojení, polohy při kojení a nejčastěji využívané pomůcky. V praktické části bakalářské práce bylo cílem zjistit, zda ženy, které mají problém s kojením, vyhledávají péči porodní asistentky zabývající se laktačním poradenstvím. Druhým cílem bylo zjistit, jakým způsobem poskytují porodní asistentky ženám laktační poradenství. Kvalitativní výzkum byl realizován formou polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumné šetření bylo prováděno od února do března roku 2024 prostřednictvím hovorů, videohovorů či osobního setkání. Výzkumné soubory byly dva. První výzkumný soubor tvořily porodní asistentky zabývající se laktačním poradenstvím a druhý výzkumný soubor tvořily ženy, které kojily. Rozhovory s informantkami byly vedeny na základě jejich souhlasu a data získaná během rozhovorů jsou zcela anonymní. Získaná data byla přepsána a poté analyzována pomocí barvení textu. Pro vyhodnocení dat byly stanoveny hlavní kategorie a podkategorie, jež jsou popsány v praktické části bakalářské práce. U porodních asistentek byly na základě získaných odpovědí vytvořeny hlavní kategorie (Profese laktační poradkyně, Laktační poradenství), které obsahují podkategorie (Vzdělávání v oblasti laktačního poradenství, Propagace služeb, Nejčastěji řešené problémy s kojením, Forma poskytované péče, Přístup k laktačnímu poradenství a Řešení akutních problémů). U kojících žen byly stanoveny hlavní kategorie (Informace o kojení, Začátek kojení a Komplikace při kojení), dělící se do podkategorií (Informovanost žen o kojení před porodem, Zájem o kojení, První přiložení, Edukace na stanici šestinedělí, Podpora laktace, Problémy při laktaci, Využití péče laktační poradkyně, Ukončení kojení). První výzkumná otázka se zabývala nejčastějšími problémy, které vedou ženy k vyhledání péče porodní asistentky zabývající se laktačním poradenstvím. Dle odpovědí bývá nejčastějším důvodem ke kontaktování porodní asistentky dokrmování dítěte umělým mlékem a problémy s prsy, například bolestivost, ragády a potíže s přisátím dítěte k prsu. Informantky také sdělily, že ženy laktační poradkyně kontaktují, protože potřebují při kojení ujistit a zkontrolovat techniku kojení. Druhá výzkumná otázka zjišťovala, jakým způsobem poskytují porodní asistentky laktační poradenství. Všechny informantky navštěvují ženy v domácím prostředí, kde jim pomáhají s kojením, kontrolují správnou techniku kojení a pomáhají s případnými komplikacemi. Většina informantek poznamenala, že otázky ohledně kojení se ženami probírají i v rámci předporodního kurzu či kurzu o kojení, kde se porodní asistentky snaží ženy na kojení připravit.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 283 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.