|
Faktory ovlivňující rozhodnutí studentů nastoupit do programu učitelství chemie
Špísová, Klára ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá zjištěním motivačních faktorů, které vedou studenty k rozhodnutí stát se učitelem chemie. Teoretická část se nejprve věnuje výběru povolání vědce, zaměřuje se na faktory ovlivňující kariérové rozhodování u žáků a na výběr povolání v přírodních vědách. Dále představuje české i zahraniční výzkumy a publikace, které se zabývají tématikou motivace k učitelství (chemie). Výzkumná část se věnuje sběru a analýze dat, ke kterému byl použit dotazník FIT-Choice Scale. Ten byl nejprve přeložen do českého jazyka. Výzkumu se zúčastnilo celkem 98 studentů učitelství chemie z 8 vysokých škol. Výsledky ukazují, že mezi nejdůležitější faktory ovlivňující rozhodnutí studovat učitelství chemie je práce s dětmi a žáky (adolescenty) a zároveň formování jejich budoucnosti. Mezi další důležité faktory patří vnímání vlastních schopností týkající se vyučování, osobní zaujetí o povolání, představa stability práce, snaha přispět společnosti a předchozí zkušenosti s učením a vyučováním. Naopak nejmenší vliv na volbu učitelského povolání je možnost záložní kariéry. Závěr práce je věnován návrhu, jak zvýšit zájem uchazečů o studium.
|
|
Databáze úloh pro práci se školními měřicími systémy na SŠ
Jenčuš, Henrich ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
V této práci byla navržena nová databáze chemických pokusů se školními měřícími systémy pro demonstrační a badatelsky orientovanou výuku. Pro získání informací o důležitých aspektech pokusů, podle kterých si učitelé volí, zda zahrnou daný pokus do výuky bylo provedeno šetření mezi učiteli ve dvou krocích, nejdříve formou rozhovorů a následně pomocí dotazníku. Také byla provedena rešerše aktuálních zdrojů v českém jazyce a zhodnoceno jejich uspořádání a materiály zde umístěné. Nakonec bylo vytvořeno dvanáct vzorových pokusů pro tuto novou databázi, které jsou součástí přílohy této práce.
|