|
Architektonická studie sakrálního objektu a komunitního centra Salesiánského Brno - Líšeň / druhá etapa
Lyzhanov, Iurii ; Marek, Jiří (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Hlavním zadáním diplomové práce je vytvoření architektonické studie sakrálního objektu a komunitního centra Salesiánského v Brně – Líšni. Salesianská kongregace a následně I celý komplex střediska se do městské čtvrti Brno-Líšeň dostaly pomoci nadačního fondu pro mládež, který v roce 1998 zahajil jeho vystavbu. Kongregace se zaměřuje na metody výchovy mládeže Dona Bosca, otce a učitele mládeže, první hlavy Salesiánů Dona Bosca. Vytvoření kostela je velice žadoucím krokem pro Salesiánské středisko, jelikož v současné době jsou mše slavené ve stávajícím objektu v tělocvičně, kde není vše potřebné k uskutečnění daného děje. Kostel má být navržen v blizkosti stávajícího Salesianského centra a má být přístupný pro širokou veřejnost. Architektonická studie zahrnuje vypracování objektu kostela, farní budovy a okolí. Tvar a vzhled komplexu šetrně zapadají do současného okolí a reagují na jeho celkovou strukturu. Objekt je navržen ze dvou hmot propojených horizontální komunikaci, střed objektu je tvořen polootevřeným takzvaným náměstím. Prvním objektem je kostel s kapacitou kolmem dvouset navštěvníků, druhým objektem je fara, která plní funkci administrativní části, s multifunkčním prostorem pro výstavy, ubytovacími jednotkami a kancelářemi pro členy kongregace.
|
|
Iniciační svátosti v kanonickém a liturgickém právu
BENEŠOVÁ, Marie
Převážně slavením liturgie a vysluhováním svátostí církev posvěcuje svět. V katolické církvi rozlišujeme sedm svátostí, které ustanovil Ježíš Kristus. Práce se zabývá tzv. iniciačními svátostmi, křtem, biřmováním a Eucharistií. Jejich přijetí, v případě Eucharistie opakované přijímání, je vyžadováno k plnému uvedení do křesťanského života. Nejvznešenější Eucharistie je pramenem a zároveň vrcholem veškerého našeho konání. Práce se odkazuje jak na biblické/historické kořeny, tak zejména na současnou kanonicko liturgickou praxi vysluhování iniciačních svátostí pohledem kanonického práva latinské církve (CIC/1983), kanonického práva církví východního obřadu sui iuris (CCEO), oficiálních liturgických knih (např. Všeobecné pokyny k Římskému misálu) a dalších dokumentů magisteria a kompetentní církevní autority týkající se liturgie.
|
|
Architektonická studie sakrálního objektu a komunitního centra Salesiánského Brno - Líšeň / druhá etapa
Lyzhanov, Iurii ; Marek, Jiří (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Hlavním zadáním diplomové práce je vytvoření architektonické studie sakrálního objektu a komunitního centra Salesiánského v Brně – Líšni. Salesianská kongregace a následně I celý komplex střediska se do městské čtvrti Brno-Líšeň dostaly pomoci nadačního fondu pro mládež, který v roce 1998 zahajil jeho vystavbu. Kongregace se zaměřuje na metody výchovy mládeže Dona Bosca, otce a učitele mládeže, první hlavy Salesiánů Dona Bosca. Vytvoření kostela je velice žadoucím krokem pro Salesiánské středisko, jelikož v současné době jsou mše slavené ve stávajícím objektu v tělocvičně, kde není vše potřebné k uskutečnění daného děje. Kostel má být navržen v blizkosti stávajícího Salesianského centra a má být přístupný pro širokou veřejnost. Architektonická studie zahrnuje vypracování objektu kostela, farní budovy a okolí. Tvar a vzhled komplexu šetrně zapadají do současného okolí a reagují na jeho celkovou strukturu. Objekt je navržen ze dvou hmot propojených horizontální komunikaci, střed objektu je tvořen polootevřeným takzvaným náměstím. Prvním objektem je kostel s kapacitou kolmem dvouset navštěvníků, druhým objektem je fara, která plní funkci administrativní části, s multifunkčním prostorem pro výstavy, ubytovacími jednotkami a kancelářemi pro členy kongregace.
|
|
Moderní sakrální architektura
PODROUŽKOVÁ, Petra
Práce se zabývá evropskou sakrální architekturou 20. a 21. století. Konkrétně se jedná o stavby židovské, římskokatolické a islámské. Ve druhé části jsou stavby jednotlivých náboženství uvedeny do historického kontextu, zároveň jsou zmíněny jejich funkce, znaky a typologie. Na tomto základě pak třetí část u každého náboženství uvádí reprezentativní vzorek zásadních moderních sakrálních staveb, vždy s okolnostmi jejich vzniku, popisem urbanistického zakomponování v konkrétní lokalitě a architektonického řešení, uspořádání interiéru a případně použití speciálních technologických postupů při jejich výstavbě. Ve čtvrté části je provedeno vzájemné srovnání staveb jednotlivých náboženství a zhodnocení vývoje moderní evropské sakrální architektury. Všímá si též funkce a využití světla a uvádí z tohoto hlediska některé výjimečné stavby. Závěrečná, pátá část se pokouší odpovědět na otázku, jak by měl vypadat moderní chrám.
|