|
Tradiční role a perspektiva instituce orientálního tržiště
Hanzlíčková, Helena ; Pargač, Jan (vedoucí práce) ; Petrášek, Michal (oponent) ; Halbich, Marek (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou orientálního arabského tržiště a bázárovou ekonomií. Pro orientální tržiště či trh se nejčastěji užívá perské slovo bāzār [bázár]; arabským ekvivalentem je قسو [súq], v turečtině çarşi [čarši]. Pojem nabývá dvojího významu: stejně jako anglický výraz market či le marché ve francouzštině je jednak označením pro obchodní výměnu zboží a služeb a zároveň fyzickým prostorem, kde k této směně dochází, přičemž zahrnuje nejen místo prodeje a nákupu samo o sobě, ale někdy i všechny jeho podoby- od stánků a obchodů přes moderní nákupní třídy až po "shopping mally". Bázár může označovat jednotlivou nákupní ulici v rámci i mimo prostor tržiště nebo celý obchodní komplex. Bázár je symbolickou centralitou města, ale nemusí se nutně jednat o jeho geografický střed; zosobňuje tradiční obchodní centrum měst arabsko-islámského světa. Bázárovou teorii v podstatě definovala Geertzova vlivná studie o bázárové ekonomii v Sefrou (výzkum v letech 1965- 1971), malém městě v Maroku s asi 600 obchody.1 Ve své klasické studii z Modjokuto v Indonésii (1963) Geertz ukazuje na dichotomii tržiště (small-scale peddling) a obchodních firem západního typu (large-scale merchandising) přechod od tradičního k modernímu; "starší", "tradiční" bázárový typ dává prostor "modernímu" obchodnímu...
|
|
Využití technologií data mining v rámci interaktivního smlouvání v retailu
Waldmannová, Lenka ; Novotný, Ota (vedoucí práce) ; Jašek, Pavel (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou využití technologií data mining v rámci interaktivního smlouvání v retailu s bližším zaměřením na implementaci datových modelů a s tím souvisejících pravidel, která podporují interaktivní smlouvání se zákazníkem. Cílem diplomové práce je připravit návrhy datových modelů, výpočtů a pravidel, které vstupují do procesu smlouvání se zákazníkem. Připravené výstupy jsou užity v demo aplikaci "Smlouvání" a její aplikování je představeno na demonstračních příkladech. Práce je členěna do dvou hlavních oblastí -- teoretického vymezení práce a analytického zpracování. Do teoretického vymezení práce je zahrnuta rešerše dostupných prací (zdrojů), jejichž prostřednictvím budou charakterizovány jednotlivé tematické celky práce - Customer Intelligence, Customer Lifetime Value, Data mining, interaktivní marketing, vyjednávací techniky a nastavení ceny. Analytické zpracování je zaměřeno na praktické využití nabytých poznatků. Jedná se o výpočet vybraných hodnot, jejich zpracování a aplikace v rámci procesu smlouvání se zákazníkem. Na závěr budou vyhodnoceny získané výsledky, dosažení cíle a navrženy doporučení pro rozvoj nebo úpravu řešení. Očekávaným přínosem aplikace je její využití v rámci vyjednávání obchodníka se svými zákazníky, aniž by se realizovaným nákupem dostal obchod dohodnutou cenou pod své náklady. Jedná se o zajištění interakce, kdy je zákazníkovi umožněno vyjednávat o ceně zboží, ale zároveň obchodník zajistí, aby na smlouvané ceně neprodělal. Přínosem řešení je podpora spokojenosti zákazníka s ohledem na finanční zájmy maloobchodu.
|
|
Smlouvání - proč je v různých sektorech a oblastech obchodu různě rozšířené?
Bejdová, Markéta ; Svoboda, Miroslav (vedoucí práce) ; Šťastný, Daniel (oponent)
Práce se zabývá faktory vedoucími ke smlouvání v České republice, a to konkrétně těmi, z jakých důvodů je v různých sektorech a oblastech trhu rozšířeno. Tento problém je řešen empiricky, s pomocí metody nejmenších čtverců. Data k provedení této práce jsou získána z dotazníkového šetření, vlastního průzkumu trhu a informací o prodejnosti vybraného zboží. Z výstupu regrese se nepodařilo vyvrátit základní hypotézu, že možnost cenové diskriminace vede k vyšší pravděpodobnosti smlouvání a naopak vysoký růst transakčních nákladů na smlouvání vede k stanovení pevné ceny. Dále je zde uveden alternativní přístup, který se s pomocí dalšího dotazníkového šetření snaží zjistit, jestli smlouvání není rozšířeno spíše na základě místa prodeje. Z tohoto výzkumu plyne, že respondenti očekávají největší pravděpodobnost výskytu smlouvání na tržnicích. Zároveň se zdá, že ze zkoumaných vlastností má největší dopad na pravděpodobnost smlouvání velikost obchodu.
|