|
Návrh sluchadla v prostředí LabVIEW
Macíček, Ondřej ; Tannenberg, Milan (oponent) ; Sekora, Jiří (vedoucí práce)
Práce obsahuje blokové schéma sluchadla pro podporu sluchu, anatomický popis sluchového orgánu člověka a fyzikální popis některých vybraných veličin, týkajících se zvuku a sluchu. Jsou rozebrány vyšetřovací metody pro určení stupně poškození sluchu a několik typů algoritmů pro kompenzaci degenerace či poruchy sluchu. Dále je vytvořen interaktivní program sluchadla, který má implementovány různé rovnice pro ekvalizaci zvuku.
|
| |
|
Návrh digitálního sluchadla
Svoboda, Adam ; Janoušek, Oto (oponent) ; Kolářová, Jana (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá fyziologií sluchového ústrojí a vadami, které způsobují dočasnou nebo úplnou hluchotu. K tomu byl v prostředí Matlab vytvořen program, který umožňuje úpravu řečového signálu za účelem simulace sluchové vady a následné vícekanálové zesilování, prezentující funkci digitálního sluchadla. Dále se zabývá rozdělením naslouchacích zařízení podle materiálového a programového vybavení a je zde rozebráno několik moderních systémů od firmy Siemens a funkcí, které sluchadla mohou obsahovat.
|
|
Návrh digitálního sluchadla
Svoboda, Adam ; Janoušek, Oto (oponent) ; Kolářová, Jana (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá fyziologií sluchového ústrojí a vadami, které způsobují dočasnou nebo úplnou hluchotu. K tomu byl v prostředí Matlab vytvořen program, který umožňuje úpravu řečového signálu za účelem simulace sluchové vady a následné vícekanálové zesilování, prezentující funkci digitálního sluchadla. Dále se zabývá rozdělením naslouchacích zařízení podle materiálového a programového vybavení a je zde rozebráno několik moderních systémů od firmy Siemens a funkcí, které sluchadla mohou obsahovat.
|
| |
|
Návrh sluchadla v prostředí LabVIEW
Macíček, Ondřej ; Tannenberg, Milan (oponent) ; Sekora, Jiří (vedoucí práce)
Práce obsahuje blokové schéma sluchadla pro podporu sluchu, anatomický popis sluchového orgánu člověka a fyzikální popis některých vybraných veličin, týkajících se zvuku a sluchu. Jsou rozebrány vyšetřovací metody pro určení stupně poškození sluchu a několik typů algoritmů pro kompenzaci degenerace či poruchy sluchu. Dále je vytvořen interaktivní program sluchadla, který má implementovány různé rovnice pro ekvalizaci zvuku.
|
|
Odborné sociální poradenství v oblasti sluchového postižení jako nástroj ke zlepšení sociálního fungování
ENTLICHEROVÁ, Ivana
V práci vysvětluji základní pojmy v oblasti sluchového postižení. Co je pro osoby se sluchovým postižením odborné sociální poradenství a sociální fungování. Rozděluji osoby se sluchovým postižením podle ztráty sluchu. Popisuji a rozděluji kompenzační pomůcky pro tuto cílovou skupinu: komunikační bariéry (sluchadla, osobní zesilovače, zesílené telefony), dále pak informační bariéry (indukční smyčky, bezdrátová sluchátka a náhlavní sluchátka pro poslech rádia a TV) a nakonec bariéry týkající se styku s vnějším prostředím (signalizace bytového zvonku, signalizace času nebo jiných dějů). Vzhledem k rozsáhlosti této problematiky se převážně věnuji komunikační bariéře, která je z hlediska sociálního vyloučení zásadní. Na tuto komunikační bariéru navazují další výše jmenované oblasti. Zabývám se kvalitativním výzkumem, používám metodu "prostý náhodný výběr" a techniku polořízeného rozhovoru. Výzkum probíhal v Poradenském centru pro sluchově postižené v Táboře. Cílem je zjistit, jaká je skutečná pomoc lidem (uživatelům Centra) v jejich sociálním fungování a dále zjišťuji spokojenost těchto uživatelů se službami tohoto Centra. Na závěr je provedeno zhodnocení získaných údajů.
|
|
Integrace slyšícího mezi neslyšící
JANEČKOVÁ, Lenka
Tato diplomová práce se věnuje celkovému pohledu na neslyšící, uchem počínaje a kulturou této komunity konče. Hlavním cílem je popsat integraci slyšícího jedince do komunity neslyšících a zkoumat postoje a reakce samotné komunity vůči slyšícímu a naopak. Součástí práce jsou rozhovory jak s integrovanou osobou, tak i s neslyšícími, kteří byli na v integraci zainteresováni. Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. V úvodu teoretické části se zabývá sluchem jako takovým, stavbou ucha, přenosem vzruchů a poruchami sluchu. Další část je věnována organizacím, které se zaměřují na neslyšící. Závěr teoretické části práce je věnován kultuře neslyšících a jejich komunikaci. Ve výzkumné části práce jsou popsány problémy, pocity, postoje a názory slyšícího, který se dostal do komunity neslyšících. S postupem času, který slyšící trávil mezi neslyšícími, je patrný i posun a vývoj v jeho názorech, rostoucí zájem a postupná proměna důvodů, proč se snažit začlenit do komunity neslyšících. Současně je popsán i postoj a přístup neslyšících ke slyšícímu, který se dostal do této komunity a neměl žádné poznatky o různých možnostech a způsobech, jak s neslyšícími komunikovat, jaká jsou jejich specifika a odlišnosti.
|
|
Význam canisterapie u klienta s naslouchadlem a kochleárním implantátem
FRAŇKOVÁ, Zuzana
Diplomová práce se zabývá problematikou významu canisterapie u klienta s naslouchadlem a kochleárním implantátem. Canisterapie, jako jedna z forem zooterapie, představuje podpůrnou rehabilitační metodu, založenou na kontaktu člověka se psem a jejich pozitivní interakci. Teoretická část práce předkládá aktuální terminologii zoorehabilitace a canisterapie, kde se autorka zabývá rozborem této problematiky a vlivem canisterapie na klienta se specifickými vadami. V rámci teoretické části je také vymezena problematika sluchového postižení. Cílem diplomové práce je popsání canisterapie jako podpůrné terapeutické metody u dětí se sluchovým postižením. Výzkum je zaměřen na využití metody Animal Assisted Therapy. Na základě kvalitativního výzkumu byly vytvořeny čtyři kazuistiky, které popisují význam canisterapie u dítěte se sluchovým postižením a jeho rodiny. Pro výzkum byla použita metoda zúčastněného pozorování, metoda analýzy dokumentů (technika sekundární analýzy dat) a polostandardizovaný rozhovor. Jako doplňující metodu jsem zvolila dotazování (techniku dotazníku) s otevřenými otázkami a fotodokumentaci. Výzkum byl proveden u dětí předškolního věku po kochleární implantaci, které docházejí do Speciálně pedagogického centra pro sluchově postižené v Českých Budějovicích. Výsledky výzkumu potvrdily, že canisterapie působí velmi pozitivně na celkový rozvoj osobnosti dítěte, přispívá k rozvoji řeči i komunikačních schopností a k psychosociálnímu rozvoji dítěte. Práce může sloužit jako informační a studijní materiál začínajícím i profesionálním canisterapeutickým týmům, pedagogickým, speciálně pedagogickým a dalším odborným pracovníkům a také laické veřejnosti. Informace mohou být předávány formou přednášek, vytvořením publikací, letáků, atd.
|