| |
|
Vliv aerodynamických parametrů na jízdní vlastnosti vozidel
Hejtmánek, Petr ; Kaplan, Zdeněk (oponent) ; Dundálek, Radim (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Základním cílem dizertační práce je vytvoření výpočetního nástroje pro ohodnocení vlivu aerodynamiky na jízdní vlastnosti vozidla. Navržená metodika je založena na simulování jízdních manévrů pomocí jednostopého modelu vozidla, který byl sestaven s požadavkem na minimální počet vstupních parametrů. Takovýto základní model umožňující zkoumání vlivu aerodynamiky na dynamickou i statickou řiditelnost vozidla má nízké nároky na vstupní data, proto se zjednodušuje i jeho naplnění hodnotami příslušných veličin. Výpočtový model vozidla byl validován rozsáhlým měřením dvou jízdních manévrů definovaných ISO normami (skokové natočení volantu a ustálené zatáčení). Na základě neuspokojených výsledků validací byly analyzovány rozdíly mezi měřením a simulacemi, které vedly k postupnému rozšiřování modelu o nové faktory zpřesňující výpočet simulací. Poslední část práce se zaměřuje jednak na vzájemné srovnání velikosti vlivu jednotlivých aerodynamických parametru na jízdní chování, a taky na porovnání významnosti aerodynamiky celkově vůči ostatním zahrnutým faktorům (pneumatiky, hmotnostní vlastnosti, řízení, ad.). Tato práce byla realizována v úzké spolupráci se Škoda-Auto.
|
|
Výpočtová analýza jízdního chování vozidla
Doležal, Kamil ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Hejtmánek, Petr (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá výpočtovou analýzou jízdního chování vozidla. V první části jsou shrnuty a popsány základní parametry geometrie řízení. Další část se věnuje zkouškám, které se využívají ke studiu jízdního chování vozidla. V praktické části, je vytvořený výpočtový model, který je schopen simulovat a vyhodnocovat testy skokového natočení volantu.
|
|
Výpočtová analýza jízdního chování vozidla
Doležal, Kamil ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Hejtmánek, Petr (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá výpočtovou analýzou jízdního chování vozidla. V první části jsou shrnuty a popsány základní parametry geometrie řízení. Další část se věnuje zkouškám, které se využívají ke studiu jízdního chování vozidla. V praktické části, je vytvořený výpočtový model, který je schopen simulovat a vyhodnocovat testy skokového natočení volantu.
|
|
Vliv aerodynamických parametrů na jízdní vlastnosti vozidel
Hejtmánek, Petr ; Kaplan, Zdeněk (oponent) ; Dundálek, Radim (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Základním cílem dizertační práce je vytvoření výpočetního nástroje pro ohodnocení vlivu aerodynamiky na jízdní vlastnosti vozidla. Navržená metodika je založena na simulování jízdních manévrů pomocí jednostopého modelu vozidla, který byl sestaven s požadavkem na minimální počet vstupních parametrů. Takovýto základní model umožňující zkoumání vlivu aerodynamiky na dynamickou i statickou řiditelnost vozidla má nízké nároky na vstupní data, proto se zjednodušuje i jeho naplnění hodnotami příslušných veličin. Výpočtový model vozidla byl validován rozsáhlým měřením dvou jízdních manévrů definovaných ISO normami (skokové natočení volantu a ustálené zatáčení). Na základě neuspokojených výsledků validací byly analyzovány rozdíly mezi měřením a simulacemi, které vedly k postupnému rozšiřování modelu o nové faktory zpřesňující výpočet simulací. Poslední část práce se zaměřuje jednak na vzájemné srovnání velikosti vlivu jednotlivých aerodynamických parametru na jízdní chování, a taky na porovnání významnosti aerodynamiky celkově vůči ostatním zahrnutým faktorům (pneumatiky, hmotnostní vlastnosti, řízení, ad.). Tato práce byla realizována v úzké spolupráci se Škoda-Auto.
|
| |