Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Znalosti žáků 8. a 9. tříd základních škol o reprodukčním zdraví
CHRSTOŠOVÁ, Vlasta
Bakalářská práce s názvem Znalosti žáků 8. a 9. tříd základních škol o reprodukčním zdraví se zaměřuje na míru informovanosti žáků ve věku 13-16 let o problematice menstruace, bezpečného sexu, antikoncepce, těhotenství a pohlavně přenosných chorob. V teoretické části bakalářské práce je popsáno zdraví a jeho rozdělení na reprodukční asexuální. Dále jsou zde popsány reprodukční orgány ženy a muže, menstruace a menstruační pomůcky, pohlavní styk a možnosti ženské a mužské antikoncepce, protože je nutné, aby dospívající lidé věděli, jak se chránit před nechtěným těhotenstvím a pohlavně přenosnými chorobami. Proto jsou jednotlivé kapitoly věnované právě pohlavně přenosným chorobám, těhotenství a interrupci. Poslední kapitola se zabývá edukací žáků vproblematice reprodukčního zdraví a rolí porodní asistentky v edukačním procesu. Ve výzkumné části bakalářské práce byla jako způsob výzkumného šetření zvolena kvantitativní metoda. Sběr dat probíhal pomocí dotazníku, který byl šířen mezi respondenty na sociální síti Facebook. Dotazník se skládal ze 36 otázek, ze kterých bylo 23 uzavřených, 12 polouzavřených a 1 otevřená. Získaná data byla zpracována a vyhodnocena pomocí počítačových programů Microsoft Excel a SPSS. K jednotlivým otázkám byly vytvořeny grafy, které zobrazují odpovědi chlapců a dívek 8. a 9. tříd základních škol. Výzkumný soubor tvořilo 101 respondentů. Z 8. tříd bylo celkem 36 respondentů, a to 7 chlapců a 29 dívek. Z 9. tříd bylo celkem 65 respondentů, a to 13 chlapců a 52 dívek. Cílem této práce bylo zjistit, jaké mají chlapci a dívky 8. a 9. tříd znalosti o reprodukčním zdraví, tj. o menstruaci, bezpečném sexu, antikoncepci, těhotenství a pohlavně přenosných chorobách. Pro výzkumnou část byly stanoveny 3 hypotézy. První hypotéza měla zjistit, zda dívky 8. tříd mají větší znalosti o reprodukčním zdraví než chlapci téhož ročníku. Tato hypotéza byla vyvrácena. Druhá hypotéza měla určit, zda dívky 9. tříd mají větší znalosti o reprodukčním zdraví než chlapci z téhož ročníku. Druhá hypotéza byla také vyvrácena. Třetí hypotéza se zabývala tím, zda žáci 9. tříd mají větší znalosti o reprodukčním zdraví než žáci 8. tříd. Tato hypotéza byla potvrzena.
Informovanost žen ve fertilním věku o pohlavně přenosných chorobách a jejich prevenci
VEBEROVÁ, Veronika
Tato práce se zabývá tématem pohlavně přenosných chorob. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část popisuje jednotlivé pohlavně přenosné choroby, jejich vliv na plod a novorozence a také prevenci. V teoretické části je dále zmíněn Registr pohlavních nemocí a také role porodní asistentky v oblasti edukace. Pro praktickou část této bakalářské práce byly vytyčeny 2 cíle. Prvním cílem práce bylo zmapovat míru informovanosti žen ve fertilním věku o pohlavně přenosných chorobách a jejich prevenci. Druhý cíl měl za úkol zmapovat informovanost žen ve fertilním věku o vlivu pohlavně přenosných chorob na plod a novorozence. V práci byly stanoveny 3 hypotézy. H1: Starší ženy jsou více informovány o pohlavně přenosných chorobách než mladší ženy. H2: Starší ženy jsou více informovány o prevenci pohlavně přenosných chorob než mladší ženy. H3: Starší ženy jsou více informovány o vlivu pohlavně přenosných chorob na plod a novorozence než mladší ženy. Cílů bylo dosaženo prostřednictvím kvantitativního výzkumného šetření formou online dotazníku vlastní konstrukce. Dotazník obsahoval 35 uzavřených otázek a 1 polouzavřenou otázku. Dotazník byl konstruován do podoby testu. Správná odpověď byla ohodnocena 1 bodem, špatná odpověď nebo odpověď "nevím" byly hodnoceny 0 body. Vyhodnocení dotazníků proběhlo pomocí statistického testu Kruskal-Wallis. Výzkumný soubor čítal 245 žen ve fertilním věku rozdělených do 3 věkových kategorií 15-26 let, 27-35 let, 36-49 let. Dotazník byl umístěn do skupin sdružující teenagery, těhotné ženy a matky na sociální síti Facebook. Nejvíce respondentek bylo ve věku 27-35 let. Z výzkumného šetření vyplynulo, že věk respondentek nemá souvislost s mírou informovanosti o pohlavně přenosných chorobách, prevencí a vlivem na plod a novorozence. Žádná hypotéza se nepotvrdila. Závislost nebyla dokázána ani ve vztahu k nejvyššímu ukončenému vzdělání. Větší míra informovanosti byla ve výzkumném šetření zaznamenána u žen, jejichž studium nebo profese jsou spjaty se zdravotnictvím. Naopak respondentky, které neměly žádnou studijní nebo profesní vazbu na zdravotnictví, dosahovaly v průměru horších výsledků. Výzkumné šetření prokázalo, že ženy jsou obecně málo informovány o pohlavně přenosných chorobách. Z toho důvodu je klíčové zaměřit se na důslednou edukaci nejen ve školách, ale také v ordinaci lékařů primární péče.
Access to sexual healthcare is a feminist issue: Analysis of queer- friendliness and accessibility of STI testing clinics in Berlin, Germany
Vymlátilová, Anna ; Sokolová, Věra (vedoucí práce) ; Dvořáčková, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou přístupnosti sexuální zdravotní péče pro queer femmes, a specificky se zaměřuje na současnou situaci přístupnosti venerologických klinik v Berlíně. Psána v rámci na konstruktivistickém paradigmatu, tato práce je založena na intersekcionální feministické teorii, postkoloniálních studiích a disability studies. Autorka využívá autoetnografického výzkumu s cílem prozkoumání a recenzování místních venerologických klinik pomocí popisování vlastních zkušeností, doplněným dotazníky a rozhovory. Sdílením intimní detaily svých vlastních návštěv klinik, během nichž byla autorka testována nebo léčena na sexuálně přenosné infekce, se autorka pokouší o tzv. "queering" akademické praxi, a představení více přístupné a vysoce osobní akademické práce, která vyzdvihuje subjektivitu a pozicionalitu výzkumníka_ce. Kromě představení výsledků výzkumu tato práce také nabízít možná řešení jak zajistit, aby sexuální zdravotní péče byla přístupnější pro queer femmes, a zahrnuje autorčiny "sex educator" plány. Klíčová slova: sexuální zdravotní péče, pohlavně přenosné choroby, queer femmes, sexuální zdraví, autoetnografie, venerologie
Infekce v graviditě
KŘÍŽOVÁ, Hana
Bakalářská práce na téma "Infekce v graviditě" je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části jsou popsány role porodní asistentky v oblasti péče o ženu s infekcí v graviditě a dále jsou na základě odborné literatury popsány vybrané bakteriální, virové a parazitární infekce. U každé infekce jsou uvedeny projevy, diagnostika, terapie v graviditě, vliv infekce na graviditu či plod a v neposlední řadě prevence. Výzkumná část této bakalářské práce se zaměřuje na zjištění znalostí těhotných žen a matek jednoho i více dětí o infekčních onemocnění v graviditě a na jejich prevenci. Dále jsme zjišťovali, zda jsou ženy v prenatálních poradnách o infekcích v graviditě a jejich prevenci informovány, popř. kým a v jakém rozsahu. Pro výzkumné šetření byl zvolen kvantitativní výzkum, sběr dat byl prováděn technikou dotazníkového šetření, jehož distribuce probíhala elektronickou cestou. Celkový počet respondentek byl 140, z toho bylo 86 primipar a 54 multipar. Získaná data byla zpracována v programu Microsoft Excel 2010 a k ověření platnosti hypotéz byl použit chí-kvadrát test s 5% hladinou významnosti. Výzkum ukázal, že multipary mají oproti primiparám větší znalosti. Hypotéza 1, která předpokládala vyšší informovanost o prevenci infekčních onemocnění v graviditě u multipar oproti primiparám byla potvrzena. Hypotéza 2, která předpokládala vyšší informovanost o vlivu infekčních onemocnění na plod u multipar oproti primiparám byla také potvrzena. Avšak znepokojivým zjištěním bylo, že těhotné ženy nejsou v prenatálních poradnách ve většině případů nikým informovány o prevenci a vlivu infekcí v graviditě. Hypotéza 3 předpokládala, že porodní asistentky edukují více primipary než multipary, tato hypotéza nebyla potvrzena. Podle výsledků výzkumu je zapotřebí klást větší důraz na edukaci těhotných žen v oblasti infekcí v graviditě, a to jak porodními asistentkami, tak i lékaři v prenatálních poradnách. Klást důraz by měli především na prevenci a v případě výskytu na včasné zaléčení infekce. Tato bakalářská práce (BP) může být použita jako edukační materiál pro těhotné ženy nebo ženy, které těhotenství plánují. BP může také posloužit jako zdroj informací pro studenty zdravotnických oborů, porodní asistentky i pro ostatní zdravotnické pracovníky.
Informovanost adolescentů o pohlavně přenosných chorobách.
Picková, Jana ; Kulhavá, Miluše (vedoucí práce) ; Babická, Marcela (oponent)
v ČJ: Bakalářská práce je zaměřená na informovanost adolescentů o pohlavně přenosných chorobách. Tato práce je teoreticko - empirická. V teoretické části je stručně charakterizováno období adolescence, vztahy adolescentů s okolím, historické proměny a neméně důležitý mravní vývoj. Následující kapitola je věnována pohlavním nemocem. Jednotlivé její podkapitoly obsahují informace týkajících se konkrétních pohlavně přenosných onemocnění a diagnostiky. Poslední dvě kapitoly jsem věnovala pro mě důležitým pojmům a to HIV pozitivitě a sexuální výchově. Empirická část práce je realizována pomocí dotazníkového šetření, které bylo realizováno na čtyřech školách a je zde i doplňující náhodný výběr respondentů z populace. Dotazníkové šetření mělo za cíl objasnit informovanost adolescentů o pohlavně přenosných chorobách, o jejich příznacích, výskytu a o atraktivitě ochrany proti pohlavně přenosným nemocem. Klíčová slova: informovanost, adolescent, pohlavně přenosné choroby, prevence, diagnostika onemocnění
Reprodukční zdraví u dospívajících dívek.
ŠTACHOVÁ, Tereza
Předkládaná bakalářská práce pojednává o reprodukčním zdraví dospívajících dívek. Reprodukční zdraví je pojem poměrně mladý, jeho problematika je aktuální a měla by být v centru zájmu celé společnosti. Základními teoretickými východisky bakalářské práce bylo ukázat podstatný obsah pojmu reprodukční zdraví u dospívajících dívek se specifickým zaměřením na nejaktuálnější tématiku. Proto je úvodní část práce rozdělena do několika podkapitol. První z nich je věnována reprodukčnímu zdraví. Zahrnuje úvod do problematiky reprodukčního zdraví, stručný popis reprodukčních orgánů ženy, základní informace o menstruačním cyklu a intimní hygieně. Druhá podkapitola se věnuje faktorům, které poškozují reprodukční zdraví. Pozornost byla zaměřena na gynekologické záněty, pohlavně přenosné choroby, dále na karcinom hrdla děložního a karcinom prsu. Ve třetí podkapitole byla rozebrána problematika dospívání se zaměřením na tělesné a psychické změny v tomto období, rozvoj sexuality, syndrom rizikového chování dospívajících a na informace o antikoncepci. Poslední podkapitolou je edukace porodní asistentkou. Tato podkapitola obsahuje teoretický základ edukace a účelně se zaměřuje na výchovu k reprodukčnímu zdraví. Cíle práce byly stanoveny tři. Prvním cílem bylo zmapovat úroveň znalostí o reprodukčním zdraví u studentek gymnázií a studentek středních odborných učilišť. K tomuto cíli byla zvolena Hypotéza 1.: Studentky gymnázií mají lepší znalosti o reprodukčním zdraví než studentky středních odborných učilišť. Druhým cílem bylo zjistit, jaké jsou hlavní zdroje informací o reprodukčním zdraví u studentek gymnázií a středních odborných učilišť. K tomuto cíli byly určeny hypotézy: Hypotéza 2.: Hlavním zdrojem informací o reprodukčním zdraví u studentek gymnázií je odborná literatura. Hypotéza 3.: Hlavním zdrojem informací o reprodukčním zdraví u studentek středních odborných učilišť je internet. Třetím cílem bakalářské práce bylo porovnat, jak jsou studentky různých středních škol informovány o sexuálně přenosných chorobách. K tomuto cíli byla vytýčena Hypotéza 4.: Studentky gymnázií mají více informací o sexuálně přenosných chorobách než studentky středních odborných učilišť. Sběr dat byl proveden pomocí kvantitativní metody výzkumu, jejíž technikou byly dotazníky vytvořené autorkou práce. Výzkumné šetření probíhalo na dvou gymnáziích a dvou středních odborných učilištích v Jihočeském kraji. Dotazníky byly rozdávány v březnu 2015. Celkový počet respondentek čítal 160, z toho 79 ze středních odborných učilišť a 81 z gymnázií. Získaná data byla zpracována v programu Microsoft Excel 2010 a k ověření platnosti hypotéz byl použit chí-kvadrát test s 5% hladinou významnosti. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že respondentky z gymnázií mají lepší znalosti o reprodukčním zdraví než studentky středních odborných učilišť. Jako hlavní zdroj informací o reprodukčním zdraví figurovala u obou skupin rodina. Vědomosti v oblasti sexuálně přenosných chorob se u respondentek neliší. Na podkladě analýzy výzkumného šetření byla Hypotéza 1. potvrzena, ostatní stanovené hypotézy vyvráceny. Se zřetelem k výsledkům výzkumu by bylo vhodné, aby porodní asistentky věnovaly větší pozornost edukaci dívek v oblasti reprodukčního zdraví. Měly by klást důraz především na vzdělávání dospívajících v oblasti pohlavně přenosných chorob. Zároveň by měly věnovat pozornost edukaci o samovyšetřování prsů. Bakalářská práce může sloužit jako výukový materiál pro budoucí studentky oboru Porodní asistentka. Stejně tak může být využita jako podklad k přípravě přednášek pro dospívající dívky.
Problematika antikoncepce a reprodukční zdraví mládeže
BŘEZKOVÁ, Markéta
Svoji diplomovou práci jsem zaměřila na problematiku antikoncepce a reprodukčního zdraví mládeže. Téma diplomové práce jsem si vybrala proto, že mne zajímá a také je velice aktuální. Svůj výzkum jsem specifikovala na Český Krumlov, konkrétně na různé typy středních škol v Českém Krumlově.Hlavním cílem mé diplomové práce bylo zmapování znalostí pozitiv a rizik týkajících se hormonální antikoncepce a prokázaných případných rozdílů v úrovni vlastního sexuálního chování u dospívajících dívek navštěvujících různé typy středních škol v Českém Krumlově.Výzkum byl proveden formou anonymních dotazníků, které byly rozdány dívkám ve věku 17 - 19 let. Pro svou práci jsem si stanovila celkem čtyři hypotézy, které byly statisticky potvrzeny. Výsledky vyšly zajímavé, a to že mezi studentkami zdravotnických středních škol a studentkami ostatních typů středních škol existují statisticky významné rozdíly v úrovni znalostí o rizicích hormonální antikoncepce. Dále, že studentky odborného učiliště zahajují sexuální život dříve než studentky ostatních typů středních škol, také že nejčastější metodou ochrany při prvním sexuálním styku dívek bez rozdílu dle typu navštěvované střední školy byl prezervativ, ale nejpreferovanější antikoncepcí u dospívajících dívek bez rozdílu dle typu studované střední školy je hormonální antikoncepce.Podle odpovědí dívek můžeme sledovat rozdíly ve vlastním sexuálním chování, které je však ve většině případů svědomité. Dívky však nejsou dostatečně poučeny o hormonální antikoncepci, kterou užívají. Poradila bych zapojit více přednášek ve škole o pozitivech a rizicích hormonální antikoncepce a obecně také o všech možnostech antikoncepce.
Podíl jednotlivých sociálních a edukačních faktorů na informovanosti žáků 9. tříd na základních školách v Českém Krumlově o pohlavně přenosných chorobách
BŘEZKOVÁ, Markéta
Pohlavně přenosné choroby jsou v dnešní době velice rozsáhlým problémem, jehoţ prevenci se ne vţdy věnuje dostatečná pozornost. Svou bakalářskou práci jsem proto zaměřila na téma Podíl jednotlivých sociálních a edukačních faktor? na informovanosti ţák? 9. tříd na základních školách v Českém Krumlově o pohlavně přenosných chorobách. Jednou z podmínek zvyšování účinnosti prevence těchto chorob je znalost podílu jednotlivých edukačních a sociálních faktor?, které ve vztahu k těmto nemocem ovlivňují u ţák? osvojování vědomostí a vznik a utváření postoj?. Cílem práce je posoudit podíl jednotlivých edukačních činitel? (škola, rodina, média, vrstevnické skupiny) na vzniku a rozvíjení informovanosti ţák? na základních školách v Českém Krumlově o pohlavně přenosných chorobách. Současně jde o hledání rezerv v kvalitě edukačního p?sobení jednotlivých činitel?. Podíl školy, rodiny, médií a ostatních činitel? na osvojování vědomostí a utváření postoj? k rizik?m pohlavně přenosných chorob byl zjišťován kvantitativní metodou. Oslovena byla reprezentativní cílová skupina ţák? 9. tříd českokrumlovských základních škol formou anonymních dotazník?. Zároveň byly rozdány speciálně vytvořené dotazníky pro pedagogy. Ţáci se nejvíce informací o pohlavně přenosných chorobách dozvídají ve škole, ale jejich postoje k tomuto tématu nezanedbatelně ovlivňuje rodina, kamarádi a média. Tato bakalářská práce m?ţe přispět jako zdroj aktuálních informací o sledované problematice k prohloubení odborných znalostí učitel? základních škol, pracovník? v oblasti ochrany veřejného zdraví i rodič?, kteří se na prevenci pohlavně přenosných chorob podílejí.
Zhodnocení proočkovanosti proti papilomavirům u studentů Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
SHÝBALOVÁ, Ivana
Diplomová práce pojednává o velmi aktuálním tématu, které se týká problematiky papilomavirové infekce a proočkovanosti proti těmto původcům. Závažnost spočívá v napadení lidského organismus a následném působení změn lidských buněk a sliznic, což vede v mnoha případech k prekancerózním stavům či v horším případě ke karcinomu děložního čípku. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. Cílem práce bylo v první řadě zhodnotit proočkovanost proti papilomavirům u studentek JČU, dále zmapovat úroveň znalostí o této problematice a v neposlední řadě také zmonitorovat, zda se studentky JČU pravidelně podrobují preventivním gynekologickým prohlídkám. Teoretická část se zabývá jak epidemiologickými, virologickými, tak i klinickými a diagnostickými aspekty papilomavirových infekcí, včetně možnosti prevence formou očkování. V praktické části byla provedena dvě šetření anonymní dotazníkovou formou. Jedna určena ženám studentkám, druhá uřčena pouze studentům. Otázky byly zaměřeny na zjištění úrovně znalostí a proočkovanosti studentek i studentů, včetně důvodů jejich nezájmu o možné očkování a frekvence screeningových vyšetření v gynekologických ordinacích. Výzkum prokázal úroveň znalostí respondentů a porovnal existující rozdíly mezi fakultami. Dále se šetřením dospělo k závěru, že proočkovanost dotázaných studentek není příliš vysoká, pouze 23,75 % oslovených dívek je již proti tomuto viru očkováno. Mnohé dívky toto očkování podceňují či mají více či méně závažné důvody, proč vakcinaci nepodstoupit. U více než poloviny dotázaných se ukázala příčina právě v ceně této vakcíny. Tato práce by především měla posloužit ženám, dívkám, ale i chlapcům jakožto zdroj a souhrn potřebných informací. Tedy dovědět se co nejvíce o viru samotném, o možnostech přenosu, diagnostických postupech či možnostech léčby, ale především o možnostech primárně preventivních kroků a zabránit tak šíření infekce.
Primární prevence sexuality a pohlavně přenosných chorob v regionu Příbramska
HROMÍŘOVÁ, Andrea
Název mé bakalářské práce zní ,,Primární prevence sexuality a pohlavně přenosných chorob v regionu Příbramska?. Cílem primární prevence je předcházet nežádoucím jevům nebo první zkušenosti s nimi a snaží se oddálit první styk s nimi na co nejpozdější dobu. Tato prevence je na základních školách zajišťována školními metodiky prevence, kteří zajišťují vhodné aktivity pro své žáky. V současné době je velkým problémem předčasné zahájení sexuálního života. Dospívající jedinci se cítí mnohdy fyzicky dosti vyzrálí, ale z psychického hlediska tomu tak není. Dospívající si hledají známosti, které často střídají a tím zvyšují riziko nechtěného těhotenství a s ním spojené umělé přerušení těhotenství, nákazy některou pohlavně přenosnou chorobou a dalšími riziky. Hlavním cílem mé bakalářské práce bylo zmapovat primární prevenci sexuální výchovy a prevence pohlavně přenosných chorob v regionu Příbramska. V části bakalářské práce, která je nazvána Současný stav, charakterizuji historický vývoj problematiky, současná paradigmata, obecné pojetí prevence sexuality, cílovou skupinu primární prevence a její vývoj, sexualitu v dospívání, možnosti antikoncepce a pohlavně přenosné choroby. Data pro moji bakalářskou práci byla zajištěna prostřednictvím kvantitativního výzkumu, metodou dotazování, pomocí anonymního dotazníku. Výzkumný soubor byl vybrán na základních školách, a to 2 základní devítileté školy v Příbrami a 2 venkovské základní devítileté školy v regionu Příbramska. Respondenti z devátých tříd byli dotazováni na základních školách v období výuky, za mé přítomnosti. To mi zajistilo 100 % návratnost rozdaných anonymních dotazníků. Za stěžejní výsledky považuji fakt, že sexuální výchova, jako předmět vyučovaný na základních školách, je více realizována na základních školách v Příbrami, na venkově téměř vůbec. Oproti tomu fakt, že účast žáků na některém preventivním programu, který je realizován mimo předmět sexuální výchova, a je zaměřen na problematiku rizikového sexuálního chování, se na ZŠ Příbram vyskytuje v menším počtu než na základních školách na venkově v regionu Příbramska. Výsledky mé bakalářské práce je možné využít pro další výzkumné šetření, pro realizaci efektivnější primární prevence.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.