|
Současný systém subvencování divadla ve Francii
Hořejší, Anna ; SVOBODOVÁ, Doubravka (vedoucí práce) ; NEKOLNÝ, Bohumil (oponent)
Tato práce se zevrubně zabývá současnou podobou francouzské
divadelní sítě, zejména jejím financováním a ukotvením v kulturní politice
francouzského státu. Komplexně popisuje typy divadelních institucí a
způsob jejich fungování. Největší část práce je pak věnována typům
subvencí, způsobu jejich rozdělování a kritériím pro jejich získání. Práce
zároveň zběžně mapuje proces divadelní decentralizace ve Francii a jeho
důsledky.
|
|
Hudební umělecké školství v České republice
Vávrová, Kateřina ; PIVODA, Radomír (vedoucí práce) ; VÁLEK, Jiří (oponent)
Magisterská práce Hudební umělecké školství v České republice pojednává o hudebním školství v České republice od základního, středního až po vysokoškolské vzdělání. Dotýká se přijímacího řízení, průběhu studia, komorní hry, koncertů, soutěží, teoretických předmětů, studijních oborů, orchestrální a koncertní praxe, uplatnění studentů, budoucího zaměstnání a přináší vlastní názor na studium na Českých a Německých školách. Srovnává počet škol s Německem a Rakouskem, zamýšlí se nad celkovou situací ve školství a uplatněním v praxi. Porovnává způsob výuky na hudební škole, konzervatoři a na vysoké škole v České republice a v Německu.
|
|
Kulturní politika ČR
MACHÁČKOVÁ, Monika
Práce se zabývá existencí a vývojem kulturní politiky v ČR. Komparuje jediné dva oficiální dokumenty deklarující kulturní politiku ČR: Kulturní politika (na léta 2001 - 2005) a Státní kulturní politika na léta 2009 - 2014. Analyzována je formální stránka, obsah, význam i implementace obou politik. Práce rovněž definuje vztah Ministerstva kultury ČR ke kultuře, popisuje způsoby financování a legislativní podmínky pro kulturu v ČR. Pro komplexní představu o tématu kulturní politika je vysvětlen proces politického cyklu a jsou popsány jednotlivé fáze tvorby veřejné politiky. Součástí práce je tabulková příloha.
|
|
Emil František Burian. Sebeprezentace, reprezentace a paměť
STŘELBOVÁ, Tereza
Předkládaná diplomová práce rozkrývá postupy utváření obrazu divadelního režiséra, hudebního skladatele, publicisty a dramatika Emila Františka Buriana ve třech klíčových okruzích. První objasňuje principy sebeprezentace a volbu charakteristických prostředků pro budování svého vnějšího obrazu v kontextu proměn osobních postojů i společenského vývoje 30. - 50. let 20. století. Druhá rovina zasazuje Emila Františka Buriana do souřadnic kulturní politiky komunistického režimu a sleduje způsoby konstrukce veřejného obrazu reprezentanta oficiální socialistické kultury. Obě roviny vychází především z detailní analýzy Burianovy divadelní činnosti, rozhlasových aktivit a článků v odborném i společenském tisku. Třetí rovina kvalifikační práce věnuje pozornost problematice tvorby individuální paměti a systematickému úsilí o budování "kultu osobnosti" E. F. Buriana. Interpretací biografií a vzpomínek herců, režisérů, novinářů i politiků se pokouší profilovat profesní i soukromý život tohoto umělce.
|
| |
|
Financování příspěvkových divadel Hlavního města Prahy
Švubová, Jana ; Doležalová, Antonie (vedoucí práce) ; Ježek, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá financováním divadel - příspěvkových organizací hl. m. Prahy. Přibližuje vývoj institucionálního prostředí českého divadla, nabízí i přehled právních forem provozu divadel a celá problematika je vztažena do širšího kontextu hospodářské politiky. Cílem je zhodnotit proces transformace na příkladu vybraných transformovaných divadel, do analýzy je zahrnuta i příspěvková organizace hl. m. Prahy. Záměrem práce je nastínit takové mechanismy, jež povedou k utváření systému, který umožní optimální fungování divadla (nejen ve formě neziskové organizace) a zároveň v sobě bude propojovat prvky motivující soukromé dárcovství s formami podpory kultury z veřejných zdrojů. Pro dokreslení celé situace a nalezení případné inspirace pro vylepšení českého systému pak budou v práci představeny systémy financování divadel v Rakousku a Velké Británii. Práce je vedena snahou přiblížit čtenáři analyzovanou otázku v celé její komplexnosti.
|
|
Role obcí a měst v rozvoji kultury a kulturního dědictví
Aušková, Monika ; Khendriche Trhlínová, Zuzana (vedoucí práce) ; Jetmar, Marek (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá podporou kultury na národní i obecní úrovni. Sleduje koncepce kulturní politiky se specifickým zaměřením na hlavní město Prahu. Cílem této práce je zjistit, jak Magistrát hlavního města Prahy přispívá k podpoře a rozvoji kultury. S tímto souvisí i role územních samospráv a participace městských částí. Teoretická část práce seznamuje se základními pojmy v oblasti kultury a kulturního dědictví, poukazuje na důležitost kultury jako faktoru rozvoje z hlediska sociálního a ekonomického, praktická část je věnována základní charakteristice kultury a kulturního dění v Praze a koncepcím její kulturní a grantové politiky.
|
|
Možnosti financování a udržitelnost provozu amatérského divadla na příkladu Divadla Kámen v Praze
Hulec, Oskar ; Riedlbauch, Václav (vedoucí práce) ; Tyslová, Irena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá možnostmi financování divadla z veřejných i soukromých zdrojů. Velký důraz je kladen především na Kulturní politiku ČR a hl. m. Prahy a na související grantové programy. Dále jsou rozebrána specifika marketingu v neziskové sféře a podrobně popsán tzv. marketingový mix. Praktickou částí je případová studie Divadla Kámen. Je popsána jeho historie a hlavně ekonomické hospodaření. Na marketingovém mixu je ukázáno, jak a čím divadlo vzbuzuje poptávku. Pomocí tzv. SWOT analýzy je vystižen stav, ve kterém se soubor nachází. Práce došla k závěru, že prakticky není rozdíl mezi financováním amatérských a profesionálních divadel. Co se týče Divadla Kámen, je naznačeno, že se nachází na svém dosavadním vrcholu, kde může ještě dlouho vydržet, ale ze kterého jen velmi obtížně půjde dál.
|
|
Konflikty regionální rockové scény s oficiální kulturní politikou před rokem 1989
VOŘÍŠKOVÁ, Anna
Tato diplomová práce se zabývá konflikty regionální rockové scény s oficiální kulturní politikou před rokem 1989. Celý text lze zjednodušeně rozdělit na dva velké oddíly, přičemž první z nich zasazuje téma do širšího kontextu a druhý se pak zaměřuje přímo na problematiku českobudějovické rockové scény. V samém počátku práce se připomínají společensko-politické události v době vlády komunistického režimu v naší zemi. Další kapitoly přinášejí stručné seznámení s vývojem rockového hudebního stylu ve světě a následně také v Československu. Přitom jsou v textu uváděny příklady třecích ploch, jež vznikaly mezi oficiální kulturní politikou a rockovou hudbou, v celorepublikovém i regionálním měřítku. Další oddíl práce vychází z rozhovorů s pamětníky a přibližuje českobudějovickou rockovou scénu před rokem 1989. Jejím konkrétním konfliktům se státním aparátem se věnuje především poslední třetina práce. Jde o drobné nepříjemnosti, ale i o úřední zákazy rockových ansámblů, brutální zásah veřejné bezpečnosti proti účastníkům koncertu undergroundových skupin v Rudolfově roku 1974 a zinscenovaný soudní proces s hudebním nadšencem a organizátorem Jiřím Gansem. Zhodnocení výsledků celé práce je shrnuto v závěru.
|
|
Kulturní politika města Hradec Králové a její výstupy
Struhařová, Michaela ; Tyslová, Irena (vedoucí práce) ; Hucková, Barbara (oponent)
Tématem bakalářské práce "Kulturní politika v Hradci Králové a její výstupy" je popsání kulturní politiky v Hradci Králové, definování jejich cílů a financování. Snahou je upozornit na změny, kterými kulturní politika města v minulosti prošla a také zhodnotit úroveň komunikace zastupitelstva města s občany. Hradec Králové se na počátku dvacátého století pyšnil označením "Salón republiky" hlavně díky své architektuře. Kromě význačné architektury má i bohatou kulturní historii a bude zajímavé zabývat se tím, do jaké míry ovlivňují tyto aspekty Hradec Králové v dnešní době a jak se město o toto kulturní dědictví stará. Kultura je důleţitou součástí ţivota v Hradci Králové a pořádá se zde velké mnoţství kulturních akcí od festivalů po koncerty a výstavy, které jsou v textu popsány. Nejzajímavější akce bude podrobněji zanalyzována pomocí případové studie.
|