|
Příběhy jako zdroj znalostí pro rozhodování
Kejzlarová, Nina ; Mládková, Ludmila (vedoucí práce) ; Dědina, Jiří (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo shrnout dosavadní teoretické poznatky o možnostech uplatnění příběhů v managementu, především jejich využití jako nástroje pro lepší a snadnější rozhodování v dnešní turbuletní době a aspektů vysvětlujících jejich pozitivní přínos v této problematice. V praktické části se práce orientuje na zkoumání otázky využití příběhů studenty Vysoké školy ekonomické v Praze k rozhodování se o zapisovaných předmětech a vyučujících. Konkrétněji bylo záměrem odhalit, jak jsou studenti ovlivněni příběhy druhých ve výběru předmětů a učitelů a proč, jak aktivně je využívají k získávání a předávání znalostí a informací, jakou formou se mezi nimi šíří, jakému komunikačnímu kanálu dávají přednost a proč, jaká je kvalita šířených příběhů a jak, pokud vůbec, se v těchto otázkách liší studenti bakalářského a magisterského studia. Smyslem tohoto výzkumu bylo demonstrovat sílu vlivu příběhů na rozhodování jedinců, aplikovatelného i do klasického managementu ve firemním prostředí. Jako výkzumná metoda byla použita kombinace kvantitativní a jednoduché kvalitativní analýzy polostrukturovaného dotazníku. Na základě výzkumu bylo zjištěno, že studenti se rozhodují na základě příběhů ostatních o předmětech i vyučujících, tyto příběhy vyhledávají aktivně a dávají přednost osobnímu vyprávění známého, které považují za nejdůvěryhodnější, a které se jim také nejvíce osvědčilo. Studenti bakalářského a magisterského studia se liší ve voleném komunikačním kanálu a aktivitě, s kterou příběhy vyhledávají a využívají.
|
|
Problémy sdílení znalostí s využitím ICT nástrojů
Václavík, Milan ; Řezníček, Václav (vedoucí práce) ; Smutný, Zdeněk (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá rolí informačních a komunikačních technologií v procesu sdílení znalostí ve školním prostředí. Hlavními cíli této práce jsou identifikace problémů vzniklých v průběhu procesu sdílení a navržení doporučení, jak těmto problémům předcházet. Těchto cílů je dosaženo za pomoci studia informačních zdrojů, rozhovorů se studenty a zúčastněného pozorování. Práce se skládá z několika částí. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmů, jako jsou data, informace a zejména znalost. Sdílení, jakožto činnost umožňující přenos znalosti mezi lidmi, je uvažováno z různých úhlů pohledu, a to z perspektivy managementu znalostí, školního prostředí a také ICT. Dále práce popisuje ICT nástroje, jež jsou v hojné míře využívány studenty za účelem sdílení znalostí. Tento výběr nástrojů byl proveden též na základě rozhovorů, které tvoří další podstatnou část práce. Z výzkumu vyplývá, že hlavní problém ve sdílení znalostí s využitím ICT nástrojů spočívá v samotné kvalitě předávané znalosti. Tudíž se navržená doporučení týkají zejména této problematiky. Hlavním záměrem této práce je tedy poskytnout studentům rady, jak účinně sdílet znalosti za pomoci ICT nástrojů.
|
|
Sharing of knowledge and preferences among imperfect Bayesian decision makers
Kárný, Miroslav ; Guy, Tatiana Valentine
Bayesian decision theory provides a strong theoretical basis for a single-participant decision making under uncertainty, that can be extended to multi-participant problems. However Bayesian decision theory assumes unlimited abilities of a participant to probabilistically model participant´s environment and to optimise decision-making strategy. The paper proposes a methodology for sharing of knowledge and strategies among participants, that helps to overcome the non-realistic assumption on participant´s unlimited abilities.
|