|
Růst Mycobacterium smegmatis na agarovém médiu a agarovém médiu pokrytém celofánovou folií - morfologická a proteomová studie
Ramaniuk, Volha ; Weiser, Jaroslav (vedoucí práce) ; Beranová, Jana (oponent)
Tvorba biofilmů je jednou z nejčastěji používaných strategií umožňujících bakteriím přežít nepříznivé podmínky. Většina bakterií, včetně patogenů jako je například Mycobacterium tuberculosis, je schopna tvořit tyto trojrozměrné struktury. Zástupci rodu Mycobacterium se hojně vyskytují v přírodě, ale mohou způsobit i vážné problémy v případě výskytu ve zdravotnických zařízeních a na umělých náhradách v lidském těle. V našich experimentech jsme použili jako modelový organismus nepatogenní kmen Mycobacterium smegmatis mc2 155. Pomocí binokulární lupy a rastrovací elektronové mikroskopie jsme zkoumali morfologii tří- a šestidenních kolonií (v podstatě biofilmů) na agarových plotnách a agarových plotnách pokrytých celofánem. Zjistili jsme, že typ povrchu, stejně jako zdroj uhlíku, mají velký vliv na morfologii kolonií M. smegmatis. Následně jsme izolovali proteomy z kultur rostoucích na povrchu agaru a celofánu, a z planktonicky rostoucí kultury. Dvojrozměrná elektroforéza byla použita jako hlavní proteomická metoda. Proteinové profily, získané pomocí elektroforetických gelů, byly analyzovány pomocí softwaru PDQuest. Výsledky kvalitativních a kvantitativních analýz jsme porovnali pomocí Vennových diagramů. Identifikovali jsme 7 unikátních bílkovin, které by mohly být specifické pro adhezi M. smegmatis...
|
|
Vennovy diagramy - výuka na střední škole metodou CLIL
Vojířová, Barbora ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Moraová, Hana (oponent)
Tato práce je věnovaná výuce matematiky metodou CLIL. Vyučovaným tématem jsou Vennovy diagramy a slovní úlohy řešené s využitím těchto diagramů, zvoleným jazykem pro metodu CLIL je angličtina. Nejprve je popsána metoda CLIL, následně se v práci věnuji množinám a Vennovým diagramům. Cílem práce bylo připravit a realizovat dvě vyučovací hodiny metodou CLIL a dvě vyučovací hodiny česky, následně na třetí hodinu připravit kontrolní test v obou vyučovaných jazycích. Cíl práce byl realizován pomocí výukového experimentu, který proběhl ve dvou třídách víceletého gymnázia (v kvintách - první ročník SŠ). Sestavila jsem a vyzkoušela čtyři pracovní listy - dva s českými a dva s anglickými úlohami, prezentaci pro hodinu vedenou metodou CLIL a testy pro obě jazykové verze. Zadání i řešení je součástí práce. Před samotnou přípravou hodin a výukou byly stanoveny následující dvě výzkumné otázky: 1. Co je nutné při přípravě na výuku Vennových diagramů metodou CLIL zohlednit a do hodin přidat oproti výuce v českém jazyce? 2. Jaké úspěšnosti dosáhnou žáci vyučovaní metodou CLIL a žáci vyučovaní česky v sestavování rovnic a v odpovědích na otázky ve slovních úlohách v závěrečném testu? Při přípravě na hodiny v angličtině bylo nutné úlohy upravit tak, aby obsahovaly podobné větné struktury. Oproti hodinám v češtině...
|
|
Růst Mycobacterium smegmatis na agarovém médiu a agarovém médiu pokrytém celofánovou folií - morfologická a proteomová studie
Ramaniuk, Volha ; Weiser, Jaroslav (vedoucí práce) ; Beranová, Jana (oponent)
Tvorba biofilmů je jednou z nejčastěji používaných strategií umožňujících bakteriím přežít nepříznivé podmínky. Většina bakterií, včetně patogenů jako je například Mycobacterium tuberculosis, je schopna tvořit tyto trojrozměrné struktury. Zástupci rodu Mycobacterium se hojně vyskytují v přírodě, ale mohou způsobit i vážné problémy v případě výskytu ve zdravotnických zařízeních a na umělých náhradách v lidském těle. V našich experimentech jsme použili jako modelový organismus nepatogenní kmen Mycobacterium smegmatis mc2 155. Pomocí binokulární lupy a rastrovací elektronové mikroskopie jsme zkoumali morfologii tří- a šestidenních kolonií (v podstatě biofilmů) na agarových plotnách a agarových plotnách pokrytých celofánem. Zjistili jsme, že typ povrchu, stejně jako zdroj uhlíku, mají velký vliv na morfologii kolonií M. smegmatis. Následně jsme izolovali proteomy z kultur rostoucích na povrchu agaru a celofánu, a z planktonicky rostoucí kultury. Dvojrozměrná elektroforéza byla použita jako hlavní proteomická metoda. Proteinové profily, získané pomocí elektroforetických gelů, byly analyzovány pomocí softwaru PDQuest. Výsledky kvalitativních a kvantitativních analýz jsme porovnali pomocí Vennových diagramů. Identifikovali jsme 7 unikátních bílkovin, které by mohly být specifické pro adhezi M. smegmatis...
|
|
Vennovy diagramy
TOMANOVÁ, Denisa
Hlavním cílem bakalářské práce je vytvořit přehled matematických úloh zabývajících se znázorněním množin ve Vennových diagramech. Uvedený přehled slouží jako inspirace učitelům a zahrnuje hlavní typy příkladů na procvičování. Příklady jsou řešené a určené k použití na základních školách. První část bakalářské práce je teoretická. Tato část se věnuje popisu množin a následného zobrazování množin do Vennových diagramů. Druhá část bakalářské práce se zabývá Vennovými diagramy v praxi. V pěti podkapitolách jsou uvedeny řešené příklady. Tyto příklady ukazují využití Vennových diagramů v úlohách různého typu.
|