|
Návrh jednomístného letounu podle předpisu UL-2
Kövér, Ondřej ; Schoř, Pavel (oponent) ; Píštěk, Antonín (vedoucí práce)
Bakalářská práce řeší koncepční návrh jednomístného letounu dle předpisu UL-2, to znamená do 300 kilogramů vzletové hmotnosti. V první části práce je uveden přehled podobných letounů a shrnutí jejich důležitých charakteristik. V další části jsou postupně nastíněny možné koncepce a výběr té nejvhodnější z nich. Následně jsou uvedeny charakteristiky zvolených nosných ploch, výpočet zatížení a letové obálky. Poslední část se věnuje výpočtu zatížení a následně návrhu motorového lože.
|
|
Posouzení vlivu modifikací křídla na poláru letounu
Mixová, Alexandra ; Matějů, Jiří (oponent) ; Navrátil, Jan (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá stanovením aerodynamické poláry letounu Roko NG, jejím zhodnocením a návrhem modifikace křídla, vlivem modifikace na poláru letounu a určením základních letových výkonů. V úvodu je vysvětlena problematika a základy aerodynamiky. Následuje seznámení s konkrétním typem a porovnání s podobnými ultralehkými letadly. Měřením je stanovena skutečná polára, kterou lze porovnat s analyticky stanovenou polárou stávajícího letounu, a analyticky stanovenou polárou letounu s modifikovaným křídlem. Z nově stanovené poláry jsou vyjádřeny základní letové výkony a porovnány s letovými výkony stávajícího letadla.
|
| |
|
Koncepční návrh hornokřídlého letounu s využitím konstrukčních prvků předchozího typu
Koudelka, Jaroslav ; Katrňák, Tomáš (oponent) ; Jebáček, Ivo (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je návrh nového hornoplošného letounu pro firmu TL ultralight s využitím konstrukčních prvků jejich předchozích typů. Návrh je tvořen s důrazem na komfort posádky a ergonomii kabiny. První část práce se zaměřuje na popis základních požadavků kladených na navrhovaný letoun a jeho zařazení v rámci leteckých předpisů. Dále obsahuje rešeršní část konkurenčních typů a aktuálně vyráběného typu, jenž by měl navrhovaný letoun v portfoliu firmy nahradit. Následuje charakteristika jednotlivých částí draku, specifikace částí, jenž budou využity z předchozích typů, a návrh zcela nových částí. Velký důraz je dále kladen na uspořádání interiéru a jeho designovou a ergonomickou podobu. Na navrhovaném letounu jsou poté provedeny teoretické výpočty základních výkonů a vlastností a předběžný hmotnostní rozbor. V závěru jsou vyhodnoceny přínosy nově navrhovaného letoun s ohledem na konkurenci.
|
|
Návrh zatahovacího podvozku pro letoun NG4
Bartoněk, Jaroslav ; Plhal, Martin (oponent) ; Matěják, Vladimír (vedoucí práce)
Diplomová práce popisuje návrh způsobu zatahování podvozku pro ultralehký letoun NG-4. Jejími hlavními částmi jsou popis všeobecného principu zatahování, návrh kinematiky, výpočet zatížení a pevnostní kontrola, volba potřebných materiálů a způsob ovládání podvozku pilotem. Okrajovou náplní práce je členění letadlových podvozků a jejich historický vývoj.
|
|
Návrh ultralehkého jednomístného letounu
Plaček, Jiří ; Jebáček, Ivo (oponent) ; Mališ, Michal (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá vlastním návrhem jednomístného ultralehkého letounu dle předpisu UL-2 a základních aerodynamických charakteristikách jednotlivých částí letounu. Dále je pojednáno o výrobním postupu a samotné výrobě ocasních ploch a jejich statických pevnostních zkouškách.
|
|
Přistávací zařízení ultralehkých letounů a jejich zatížení
Talanda, Tomáš ; Jebáček, Ivo (oponent) ; Juračka, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá technickým řešením a zatížením přistávacích zařízení ultralehkých letounů. Jsou v ní vyloženy požadavky kladené na přistávací zařízení, základní uspořádání a konstrukční řešení přistávacích zařízení. Dále je uveden postup výpočtu zatížení přistávacího zařízení a jeho následná aplikace pro letoun P92 ECHO. Obsahem poslední částí této práce je experimentální ověření vypočteného zatížení.
|
|
Návrh podvozku s lyžemi pro letoun s krátkým vzletem a přistáním
Hostinský, Vladimír ; Dubnický, Lukáš (oponent) ; Katrňák, Tomáš (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je výběr nejvhodnějšího typu podvozku s lyžemi pro daný letoun kategorie STOL a návrh instalace tohoto podvozku na letoun při dodržení platných předpisů a parametrů požadovaných výrobcem letounu. První část práce je čistě teoretická a probírá používaná uspořádání a konstrukční řešení podvozků s lyžemi. Praktičtější druhá část se zabývá průzkumem současného trhu, jehož výsledkem je sestavení přehledu dostupných podvozků vhodných pro daný letoun. Dalším postupem v této části práce je redukce dostupných možností, která vyúsťuje ve výběr nejvhodnějšího typu. Závěrem je poté návrh instalace vybraného typu podvozku na letoun.
|
|
Návrh letounu podle předpisu FAR 103
Tomala, Daniel ; Kouřil, Martin (oponent) ; Píštěk, Antonín (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá koncepčním návrhem letounu podle předpisu FAR 103. Na základě zpracovaných statistických údajů je proveden základní geometrický a aerodynamický návrh jednomístného letounu. Pro navrženou koncepci je vybrána optimální pohonná jednotka včetně výpočtu základních zatížení a dimenzí.
|
|
Motory pro ultralehké letouny
Voltr, Martin ; Kaplan, Zdeněk (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá shromážděním informací o pohonných jednotkách pro ultralehké letouny. Pojednává o jejich konstrukčních řešeních, technických parametrech a využitelnosti. V další části najdeme porovnání těchto jednotek podle charakteristických parametrů. Součástí práce je také stručně popsána historie, legislativa a problematika ultralehkých letounů a jejich pohonných jednotek.
|