Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sophia H. Chen Zen - ženská tvář Májového hnutí
Vítková, Laděna ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Hudeček, Jiří (oponent)
Tématem této diplomové práce je představení osobnosti a díla Sophie H. Chen Zen (Chen Hengzhe), první profesorky Pekingské univerzity, která svým životem i dílem reprezentuje generaci Májového hnutí, která ještě byla vychována v tradičním duchu, ale zároveň získala moderní západní vzdělání, pro které se nadchla a které uváděla do Číny. Chen Hengzhe vyrostla v tradiční vzdělanecké rodině, avšak od malička ji provázela touha po vzdělání. Té naplno vyhověla získáním jednoho z prvních deseti tzv. Boxerských stipendií určených pro dívky. Na studiích ve Spojených státech amerických strávila Chen Hengzhe šest let, při kterých se seznámila s vůdčími postavami Hnutí za novou kulturu (splývajícího posléze s Májovým hnutím), jako byl Hu Shi, nebo její budoucí manžel Ren Hongjun. Další prvenství bývá Chen Hengzhe připisováno za napsání povídky v jazyce baihua, v samých počátcích čínské literární reformy. Hlavním oborem Chen Hengzhe byla historie. Na základě svých vědomostí a zkušeností s prací profesorky napsala, jako jedna z prvních v Číně, celistvou učebnici dějin Západu. Právě v rozboru její učebnice leží těžiště této práce. Největší část je věnována historiografické práci Chen Hengzhe a jejímu vsazení do historického a kulturního kontextu čínských dějin prvního třicetiletí 20. století se zaměřením na vlivy...
Básnické miniatury jako způsob hledání nového začátku v čínské poezii 20. století
Krechloková, Patricie ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Andrš, Dušan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá miniaturní básní, jež se objevuje na začátku Májového hnutí, coby žánr moderní čínské poezie a je znovuobjeven básníky mlhy v době po Kulturní revoluci. Součástí úvodu do literárně-historického kontextu období výskytu miniaturní básně jsou medailony dvou reprezentativních básníků tohoto žánrů- Bing Xin a Gu Chenga. Následně je představena forma a tematický záběr žánru. Hlavní část výkladu tvoří srovnání miniaturních básní těchto autorů. Práce dochází k závěru, že Gu Cheng formu miniaturní básně rozviji a povyšuje její uměleckou hodnotu. Součásti práce je kritika pramene a souhrn současného stavu bádání. Klíčová slova: Moderní poezie, Bing Xin, Gu Cheng, poezie mlhy, Májové hnutí

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.