|
Postoje žáků staršího školního věku k výtvarnému umění
HÁTLOVÁ, Jana
Diplomová práce se zabývá postoji žáků staršího školního věku k výtvarnému umění. Práce je rozdělena do dvou částí. V rámci teoretické části je pozornost nejdříve zaměřena na samotného žáka z pohledu vývojové a sociální psychologie. Následující část je věnována postojům z pohledu obecné a sociální psychologie. Dále je řešena problematika vzdělávacích institucí a jejich kurikulárních dokumentů s přihlédnutím na výtvarný obor, zda výstupy předmětu splňují určité cíle vizuální gramotnosti. V teoretické části práce jsou též zmíněny metody, formy a činnosti zprostředkovávání výtvarného umění. Empirická část práce se věnuje výzkumnému šetření otázky: "Jaké jsou postoje žáků staršího školního věku k výtvarnému umění?" Pro zjištění odpovědí je zvolen kvantitativní výzkum kombinující dotazníkovou formu šetření a metodu sémantického diferenciálu.
|
|
Rozvoj tvořivosti u žáků staršího školního věku v práci učitele
Pechačová, Michaela ; Vincejová, Eva (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Tématem diplomové práce je rozvoj tvořivosti žáků staršího školního věku v práci učitele. Teoretická část práce seznámí s teorií tvořivosti a vysvětlí základní pojmy pojící se s rozvojem tvořivosti žáků v práci učitele a tvořivého vyučování. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem učitelé rozvíjí tvořivost žáků ve své praxi a jak nad tímto typem vyučování učitelé sami uvažují. Empirická část obsahuje dotazníkové šetření sloužící jako předvýzkum práce a dále pak čtyři případové studie realizované v rámci hlavního výzkumu. Důraz je kladen na pozorování vyučovací činnosti učitelů a následný rozhovor s respondenty týkající se průběhu dané hodiny. Výsledky ukázaly, že učitelé dokáží cíleně realizovat tvořivé vyučování, avšak stále existují možnosti, jak tento typ vyučování v práci učitele zkvalitnit. V závěru práce jsou vypracována určitá doporučení, která by tomuto zkvalitnění mohla přispět. Klíčová slova Tvořivost, učitel, starší školní věk, tvořivé vyučování.
|
|
Pohled žáka staršího školního věku na osobnost učitele
Jarošová, Veronika ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Období staršího školního věku je z hlediska vývojové psychologie velmi výrazné. Charakteristiky, které se u žáka objevují, vyžadují adekvátní reakce, přístup a psychologické znalosti učitele. Žáci mají určité představy o osobnosti učitele, které však nemusejí korespondovat s požadavky kladenými na učitele ze strany odborníků. Předkládaná práce vymezuje faktory, u kterých lze předpokládat, že ovlivňují pohled žáka staršího školního věku na osobnost učitele. Existují doporučení, jak řešit nežádoucí faktory a zároveň tvořit či zdokonalovat faktory pozitivní, jež by jistily potřebný kladný vztah žáka staršího školního věku k učiteli.
|