Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Významné události českých dějin 20. století v kronikách málotřídních škol na Trhosvinensku a Novohradsku
MÍČKOVÁ LIŠKOVÁ, Kateřina
Anotace Diplomová práce se zabývá možnostmi výuky vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět, předmětu vlastivěda ve 4. a 5. ročníku základní školy. Teoretická část definuje pojmy málotřídní základní škola, objasňuje historii a význam školních kronik a zabývá se vymezením vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Dále charakterizuje regiony Trhosvinensko a Novohradsko, jejichž historická síť málotřídních škol je východiskem pro praktickou část diplomové práce. Praktická část diplomové práce se zabývá analýzou obsahu školních kronik vybraných málotřídních škol, analýzou obsahu učebnic a metodou orální historie z hlediska možností využití ve výuce vlastivědy. Dále praktická část seznamuje s návrhy možností využití těchto materiálů a metod při výuce.
Historický vývoj školy Bedřicha Hrozného v Lysé nad Labem na pozadí vývoje regionu
Minaříková, Lenka ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Práce se zabývá vývojem školství v obci Lysá nad Labem s přihlédnutím k historickému vývoji města a daného regionu. V práci je popsána rovněž historie města Lysé nad Labem s důrazem na školství. Cílem práce je zmapovat historický vývoj nejstarší lyské základní školy. Hlavními prameny, o které se práce opírá, jsou školní kroniky a pamětní knihy, které uchovává ve svém depozitáři Státní okresní archiv Nymburk se sídlem v Lysé nad Labem. Práce se zabývá historickým vývojem této školy v konkrétním období, a to v letech 1878-1945. Práce je historického charakteru, při její tvorbě byly proto využívány původní prameny a dokumenty archivní povahy. Metodologicky je práce opřena o historickosrovnávací metodu, taktéž analýzu i syntézu. Historická práce není dělena na teoretickou a praktickou část, ale je převážně teoretického charakteru. Klíčová slova: Historický vývoj, základní vzdělávání, primární dokumenty (kroniky, pamětní knihy, dokumentace školy, dobové materiály), zákonné normy, Lysá nad Labem a regionální dějiny.
Historie královéhradeckého elementárního školství se zvláštním zaměřením na základní školu v Chlumci nad Cidlinou
Hlaváčková, Šárka ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce se zabývá historií elementárního školství v královéhradeckém regionu. Největší pozornost je však koncentrována na Základní školu v Chlumci nad Cidlinou. Historie konkrétní školy v Chlumci nad Cidlinou je materiálovým zdrojem k vypracování projektu pro žáky 1. stupně chlumecké školy, jehož cílem bude seznámení žáků s dějinami jejich školy a prohloubení vztahu žáků k ní. Projekt byl realizován ve školním roce 2009/2010.
Vývoj školy v Mlazicích v historickém kontextu
Novotná, Jana ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Tato práce je zaměřená na první ucelené zpracování dějin školy v Mlazicích. Vše je zasazené do širšího rámce vývoje obce a jejího nejbližšího okolí. Jsou zde také zaneseny okolnosti, které přispěly ke zřízení této školy. Některé kapitoly shrnují dějiny českého školství a historický vývoj Mlazic a okolí s důrazem na tyto okolnosti. Škola v Mlazicích byla založena v roce 1902. Většina materiálů je vzata z fondu okresního archivu v Mělníku. Na základě dochovaných školních kronik z let 1902-1973 je ukázán vývoj malé, původně vesnické školy. V dějinách této školy se také odráží jednotlivá specifika historických období, kterými škola procházela. Ze začátku zde učili jen muži a postupně se přidávaly také ženy. V posledním roce, který je v kronikách zanesen, zde učily už jen ženy. Snažila jsem se také vyzdvihnout důležitější oslavy a jiné dění. Do této školy chodily většinou děti dělníků, proto přednášky a výlety zpočátku moc nebyly pořádány. Kroniky obsahují i to, jakými dary byla škola podporována. Tyto dary byly mimo jiné použity pro děti chudších rodin, aby měly možnost lépe se vzdělávat. Škola má celkem čtyři kroniky, z nichž jedna pochází z období nacistické okupace. V této kronice se nalézají stručné zápisy bez osobního charakteru. Mlazická škola je dodnes pětitřídní. KLÍČOVÁ SLOVA dějiny školy,...
Historie královéhradeckého elementárního školství se zvláštním zaměřením na základní školu v Chlumci nad Cidlinou
Hlaváčková, Šárka ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce se zabývá historií elementárního školství v královéhradeckém regionu. Největší pozornost je však koncentrována na Základní školu v Chlumci nad Cidlinou. Historie konkrétní školy v Chlumci nad Cidlinou je materiálovým zdrojem k vypracování projektu pro žáky 1. stupně chlumecké školy, jehož cílem bude seznámení žáků s dějinami jejich školy a prohloubení vztahu žáků k ní. Projekt byl realizován ve školním roce 2009/2010.
Historický vývoj školy Bedřicha Hrozného v Lysé nad Labem na pozadí vývoje regionu
Minaříková, Lenka ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Práce se zabývá vývojem školství v obci Lysá nad Labem s přihlédnutím k historickému vývoji města a daného regionu. V práci je popsána rovněž historie města Lysé nad Labem s důrazem na školství. Cílem práce je zmapovat historický vývoj nejstarší lyské základní školy. Hlavními prameny, o které se práce opírá, jsou školní kroniky a pamětní knihy, které uchovává ve svém depozitáři Státní okresní archiv Nymburk se sídlem v Lysé nad Labem. Práce se zabývá historickým vývojem této školy v konkrétním období, a to v letech 1878-1945. Práce je historického charakteru, při její tvorbě byly proto využívány původní prameny a dokumenty archivní povahy. Metodologicky je práce opřena o historickosrovnávací metodu, taktéž analýzu i syntézu. Historická práce není dělena na teoretickou a praktickou část, ale je převážně teoretického charakteru. Klíčová slova: Historický vývoj, základní vzdělávání, primární dokumenty (kroniky, pamětní knihy, dokumentace školy, dobové materiály), zákonné normy, Lysá nad Labem a regionální dějiny.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.