Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 141 záznamů.  začátekpředchozí82 - 91dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Současný stav poslechových činností v hodinách Hv na 1. stupni ZŠ a didaktické návrhy na zapojení těchto činností ve výuce
Poláčková, Marie ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá využitím poslechových činností v současné české škole. Jejím hlavním cílem je posílit motivaci dětí k poslechu klasické hudby v současné praxi prostřednictvím jimi preferovaných skladeb. Práce obsahuje dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část analyzuje dostupné zdroje, které se vztahují k poslechu jako materiál pro učitele a učebnice s doložkou MŠMT jako jeden z nástrojů pro poslech. Zkoumá postavení poslechu hudby v současném českém kurikulu a představuje poznatky k poslechu z oblasti muzikoterapie. Praktická část analyzuje stav zapojení poslechu v současné škole a jeho podmínky. Dále zjišťuje spontánní preference žáků v oblasti poslechu klasické hudby. V návaznosti navrhuje, jak využít spontánních preferencí k zefektivnění výuky a podpoře budování vztahu dětí k vážné hudbě. Praktická část využívá výzkumné metody dotazování a experimentování. Výzkum přinesl pozitivní výsledky. Ukázal, že učitelé poslech do hodin hudební výchovy zařazují v průměru alespoň jednou měsíčně a ukázal okolnosti tohoto zařazování. Odhalil tři nejvíce dětmi preferované skladby a dvě skladby zcela nepreferované. Při použití těchto skladeb ve výuce se během experimentu ukázal, jak preferované skladby motivují děti k jejich poslechu.
Absolutní sluch v teorii i praxi
Bártová, Jitka ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Předložená práce si klade za cíl zpracovat komplexně problematiku absolutní sluchu, a to jak z teoretického, tak z praktického hlediska. K tomu bylo potřeba nahlédnout do oblasti hudební psychologie a definovat hudební sluch v obecné rovině, vymezit druhy absolutního sluchu na základě jeho forem, rozsahů a vztahu k tónové výšce a barvě. Práce také popisuje fungování sluchového orgánu a problematiku spojenou se zpracováním zvukového vjemu a s vnímáním výšky tónu. Je zaměřena na teorii absolutního sluchu a zabývá se příčinami jeho vzniku na základě dědičnosti a tím, jak ho ovlivnitelňuje hudební zkušenost. Sleduje jevy spojené s absolutním sluchem a jeho výskyt v populaci. Praktickou část tvoří výzkum v podobě dotazníku, pomocí něhož jsou ověřovány hypotézy týkající se fenoménu absolutního sluchu. Výchozím informačním zdrojem je česká a především zahraniční literatura v tištěné i elektronické podobě.
Hudební pohádka jako motivační a integrační prostředek v práci s dětským sborem
Froňková, Anna ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Valášek, Marek (oponent)
Autorský abstrakt Diplomová práce "Hudební pohádka jako motivační a integrační prostředek v práci s dětským sborem" se zabývá hudební pohádkou a jejím vlivem při zkouškách dětského pěveckého sboru Kvítek při ZŠ Václava Havla v Poděbradech. Teoretická část diplomové práce seznamuje s historií pohádky jako literárním žánrem a jejími druhy. S pohádkou se setkáváme již od dob starověku, kdy vznikaly první příběhy s mystickými bytostmi, které se následně díky různým cestám předávaly po celém světě. Další kapitola se věnuje hudební pohádce, která patří do podskupiny pohádky literární. Je obohacena o hudební složku, díky které dochází k rozvoji hudebních dovedností a schopností dětí při samotné realizaci pohádky. Závěrečné kapitoly teoretické části jsou věnované hlasové výchově a didaktickému postupu nácviku písní. Cílem diplomové práce je pomocí experimentu nacvičit hudební pohádku Hrníčkové kouzlo s dětským pěveckým sborem Kvítek a zmapovat, jaký má pohádka vliv jako motivační prostředek při zkouškách s dětmi a zároveň jaký má pohádka vliv na samotného diváka těsně po jejím zhlédnutí. Klíčová slova: Hudební pohádka, mezipředmětové vztahy, dětský pěvecký sbor, hlasová výchova, nácvik pohádky
Hudební postoje dětí a jejich hodnotová orientace
Stratil, Petr ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
3 Abstrakt Zkoumání hudebních preferencí ve vztahu k dalším aspektům lidského života má dlouhou tradici. Předkládaná práce je zaměřena na zkoumání hudebních preferencí v souvislosti s hodnotovou orientací. Výzkum probíhal smíšenou formou za použití jednak dotazníku, tak především polostrukturovaného rozhovoru, který byl veden s 18 žáky ve věku 16 let. Významnou součástí výzkumu byl zvukový dotazník, jehož cílem bylo především ujasnění těch žánrů, se kterými nemá dotyčný respondent příliš zkušeností. Výsledky zvukového dotazníku byly následně využity jako východisko pro rozdělení respondentů do preferenčních skupin a dále pro porovnání těchto skupin v návaznosti na určité hudební postoje, domácí hudební prostředí a především hodnotové preference. Celkové výsledky výzkumu poukazují na velmi mírné tendence k určitým skupinovým specifikům u respondentů preferujících hip hop, metal a klasickou hudbu. Naopak prokazatelný je vliv domácího hudebního prostředí na formování hudebních preferencí. Nečekaným výsledkem šetření je pak zjištění, že posluchači při použití zvukového dotazníku vykazují pozitivnější hodnocení stejných hudebních žánrů, než když odpovídají pouze podle svých představ o hudebních žánrech. Klíčová slova Hudební preference, hudební žánr, hodnotová orientace, adolescenti, domácí hudební prostředí,...
Dětské pěvecké sbory Středočeského kraje se zaměřením na okres Prahu-východ
Bílá, Marcela ; Tichá, Alena (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
Diplomová práce popisuje pohled na historii dětských pěveckých sborů ve Středočeském kraji od roku 1989 až po současnost. V některých případech i hlouběji. V teoretické části je přiblížena historie dětských pěveckých sborů, jejich složení, věkové rozdělení, práce sbormistrů. Výzkumná část mapuje celý Středočeský kraj po jednotlivých okresech. Podává informace o dětských pěveckých sborech, jejich počtu na školách, rozdělení do skupin podle typu škol, na kterých působí. Součástí práce je dotazník, v němž sbormistři odpovídali na otázky týkající se historie a aktuálního stavu sboru. Údaje z výzkumu jsou prezentovány v písemné i grafické podobě a jsou interpretovány s ohledem na odborné poznatky v teoretické části diplomové práce. KLÍČOVÁ SLOVA dětský pěvecký sbor, sbormistr, historie, repertoár, hudba,
Kritéria výběru písní ve vztahu k rozvoji hudebních dovedností
Secká, Markéta ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
Klíčové pojmy: hudební dovednosti, píseň Diplomová práce se zabývá výběrem písní, které vedou k rozvoji hudebních dovedností na základní škole. Cílem je najít takové písně, které odpovídají danému věku dítěte a zároveň rozvíjejí jeho hudební dovednosti. Musíme zhodnotit intonační obtížnost písně, rytmické zvláštnosti písně i tóninu, ve které se píseň zpívá. V neposlední řadě se musíme zamyslet nad optimálním a všestranným výběrem jak z oblasti lidové, tak i umělé hudby.
Hra jako prostředek žákovy aktivizace v hudebně výchovné práci na 1. stupni ZŠ. Hry s hudební teorií ve třídách s rozšířenou výukou HV
Dvorníková, Lenka ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá problémem využití hudebně didaktických her ve výuce hudební teorie. Teoretická část objasňuje některé obecné pojmy, jako je hra, aktivizace, či osobnost dítěte. Vychází z dějin pedagogiky, seznamuje s názory významných filozofů, lékařů, pedagogů, psychologů a dalších myslitelů na dětskou hru i na osobnost dítěte. Tato část dále představuje způsoby práce s hudební hrou v pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových činnostech, podle některých současných hudebních pedagogů. Empirická část práce se zaměřuje na experimentální vyučování s uplatněním vlastních her s hudební teorií. Předmětem výzkumu je žák a jeho zapojení do činnosti, jejíž pomocí se s hudební teorií seznamuje. Výzkum si stanovuje některé dílčí cíle. Pozorovat vliv didaktické hry na aktivizaci žáka, na jeho chuť účastnit se experimentální výuky hudební výchovy. Sledovat prožitek při hře a zároveň ověřit zapamatování učiva. Zjistit, do jaké míry může didaktická hra ovlivnit chuť žáka učit se hudební teorii a zmírnit tak obavu ze špatně pochopitelné učební látky. Práce verifikuje stanovené hypotézy. Výsledky výzkumu sice nepotvrzují všechny hypotézy, podstatné je však zjištění, že hudebně didaktické hry pozitivně ovlivňují postoje žáka k výuce hudební teorie. Součástí příloh jsou mimo jiné i...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 141 záznamů.   začátekpředchozí82 - 91dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Váňová, Helena
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.