|
Dech při hře na žesťové nástroje
Žáková, Petra ; SUŠICKÝ, Jiří (vedoucí práce) ; MALIMÁNEK, Karel (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám dýcháním při hře na žesťové nástroje. V první kapitole s názvem Proces dýchání popisuji dýchací systém, jeho dýchací ústrojí a vlastní proces dýchání se zaměřením na typy dýchání, regulaci dýchání a objem plicního vzduchu. Následně se zabývám dýcháním při hře, tedy dechem ve spojení s tvorbou tónů, s nátiskem, prací jazyka, technikou prstů. Ve druhé kapitole podávám pohled významných hráčů a učitelů na dýchání při hře na dechové nástroje, který je doplněn o pohled východních kultur na běžné dýchání. Ve třetí kapitole uvádím metody rozvoje dýchání. Nejprve se zaměřuji na vývoj a užití typů dýchání, poté na rozvoj techniky dýchání. Tato kapitola obsahuje mnohá dechová cvičení prováděná s nástrojem i bez, vedoucí k volnosti a rychlosti vdechu a rovnoměrnosti a držení výdechu. Cvičení napomáhají celkovému upevnění dýchacího svalstva.
|
|
Významní čeští a světoví tubisté
Genrt, Jiří ; MALIMÁNEK, Karel (vedoucí práce) ; SUŠICKÝ, Jiří (oponent)
Ve své magisterské práci jsem se zaměřil na významné české a světové tubisty. Mým cílem bylo shromáždit co nejvíce informací z oblasti vývoje a historie hry na tubu. Snažil jsem se je ve své práci poctivě a srozumitelně vyjádřit. Práce je rozdělena do čtyř hlavních kapitol, které ještě obsahují podkapitoly. První kapitola se věnuje významným českým tubistům. Druhá kapitola je o předních evropských tubistech. Třetí kapitola se jmenuje ?Tuba v Severní Americe a Kanadě? a poslední čtvrtá kapitola je zaměřena na nejvýznamnější hráče a pedagogy v Asii a Austrálii.
|
|
Anglická tubová škola
Ščurek, Ladislav ; Malimánek, Karel (vedoucí práce) ; Hlaváč, Jiří (oponent) ; Rejlek, Vladimír (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na anglickou tubovou školu.
Obsah práce je rozdělen do čtyř velkých kapitol, jež jsou dále děleny do podkapitol, a doplněny poznámkami pod čarou a obrazovými přílohami na konci práce.
První kapitola popisuje historii a vývoj tuby. Zaměřuje se na nástroje, které byly vytlačeny a nahrazeny tubou - serpent, ofikleida a ruský fagot.
Druhá kapitola přibližuje významné skladatele anglické tubové školy 20. století Ralpha Vaughana Williamse a Edwarda Gregsona.
Třetí kapitola popisuje nevýznamnější tubové koncerty výše uvedených autorů, a to tubový koncert Ralpha Vaughana Williamse, který složil roku 1954, a tubový koncert Edwarda Gregsona, který složil roku 1976. Tyto koncerty se považují za nejhranější a nejznámější na světě.
Čtvrtá kapitola podává základní informace o významných interpretech anglické tubové škole John Fletcher, Patrick Harrild, James Gourlay a Philip Bramwell Catelinet.
|
|
Současnost Ústřední hudby armády České republiky a její činnost v letech 2005-2010
Přibík, Jiří ; Malimánek, Karel (vedoucí práce) ; Divoký, Zdeněk (oponent) ; Sušický, Jiří (oponent)
Tato práce pojednává o činnosti Ústřední hudby armády České republiky v letech 2005-2010 a reformách vojenské hudební služby. Uskutečněné reformy vojenské hudební služby a zrušení většiny vojenských hudeb během posledních dvaceti let můžeme považovat za téměř úplný zánik české a slovenské vojenské hudební kultury a tradice dechové hudby, která po několik staletí byla utvářena našimi předními vojenskými dirigenty a skladateli, jenž je dodnes uznávána po celém světě. Vždyť to byli právě oni, kteří šířili do celé Evropy dechovou hudbu a tradici, tak jak ji známe například v Rusku, Bulharsku a ve státech bývalé Jugoslávie. Vojenští dirigenti Julius Fučík, Karel Komzák a syn Karel Komzák, Rudolf Piskáček, Franz Lehár (otec autora světoznámých operet), Bohumil Vejvoda (strýc Jaromíra Vejvody), Václav Voskovec (otec Jiřího Voskovce), Rudolf Nováček (autor pochodu Castaldo), Jindřich Praveček i Adolf Scherbaum světový virtuos na trubku, to jsou jedni z mnoha, kteří tuto tradici pomáhali rozvíjet po stovky let.
Je pravdou, že po pádu komunismu a vstupu České republiky do NATO se naše země nenachází v bezprostředním ohrožení válkou a je přirozené, že se počet vojáků a vojsk snižuje. Nechat ale zaniknout podstatnou část naší hudební kultury je téměř neomluvitelné. Ústřední hudbu armády České republiky a posádkovou hudbu Olomouc můžeme označit za poslední ? mohykány ? vojenské dechové hudby a nedělejme si iluze o jisté budoucnosti těchto vojenských hudeb a celé hudební kultury. V dnešní době, kdy jakákoliv kulturní tradice nemá pro náš stát téměř žádnou hodnotu, je i hudba spíše přítěží pro státní pokladnu. Žijeme v době mediálních, datových i hudebních nosičů a nejspíše nás čeká v budoucnu i to, že z úsporných důvodů bude zahraniční delegaci vítat reprodukovaná hudba nebo navštívíme-li balet, bude nám i tam zřejmě hrát k choreografii hudba z reproduktorů.
|
|
Václav Trojan: Koncert pro trubku a orchestr
Kovařík, Lubomír ; Rejlek, Vladimír (vedoucí práce) ; Rouček, Jaroslav (oponent) ; Malimánek, Karel (oponent)
Tématem této práce je Concertino pro trubku a orchestr českého skladatele 20.
století Václava Trojana (1907 ? 1983), který se proslavil především komponováním filmové hudby. Concertino náleží do druhého proudu jeho tvorby (artificiální hudba), který je sice méně známý, ale o to zajímavější. V první části práce se snažím představit Václava Trojana v jeho uměleckém a životním vývoji a proniknout do jeho kompozičního stylu. Druhá polovina je věnována Concertinu, zaměřuji se především na okolnosti jeho vzniku, jeho formální a tektonickou výstavbu i hudební charakter.
|
|
Vznik, historie a spolubráce mezi trombónovou třídouJAMU a AMU
Moťka, Lukáš ; Sušický, Jiří (vedoucí práce) ; Rejlek, Vladimír (oponent) ; Malimánek, Karel (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o vzniku a historii oboru hra trombon na
českých hudebních vysokých školách, Janáčkově akademii múzických umění
v Brně a Akademii múzických umění v Praze. Práce se snaží o poskládání
kompletní mozaiky akademické trombónové éry: každý pedagog daného
oboru je představen krátkým medailonem o svém životě a práci, a to
v chronologické návaznosti působení jednotlivých pedagogů od počátků
oboru do současnosti. Kromě toho práce ukazuje prostřednictvím osobní
korespondence na spolupráci mezi dvěma profesory oboru hry na trombon
Lubomírem Klučarem z JAMU a Miloslavem Hejdou z AMU, kteří tak vlastně
představují "brněnskou" a "pražskou" trombónovou třídu a vztah mezi nimi.
Práce také předkládá úplný výčet absolventů obou trombónových škol.
|
| |
|
Výuka hry na trombon v ZUŠ
Žáková, Petra ; Sušický, Jiří (vedoucí práce) ; Malimánek, Karel (oponent)
Ve své práci se zaměřuji na dnešní možnosti při výuce hry na trombon v ZUŠ.
V první kapitole věnuji pozornost vývoji výuky hudby se zaměřením na výuku
trombonu od jeho vlastního vzniku. Ve druhé kapitole popisuji cíle výuky, metodiku
hry a nezbytnou osobnost učitele. Ve třetí kapitole uvádím nejužívanější
trombonovou literaturu v Čechách. Práce je zaměřena na postup práce hudebního
pedagoga při výuce hry na trombon.
|
|
Způsob správného dýchání při hře na dechové nástroje
Jíša, Radek ; Malimánek, Karel (vedoucí práce) ; Čoček, Alois (oponent)
První kapitola stručně srovnává hru na žesťové, dřevěné dechové nástroje a zpěv a porovnává zdroj vibrací.
Druhá kapitola se věnuje stavbě dýchacího systému, funkcemi orgánů a jejich použití při dýchání.
Třetí kapitola pojednává o vlivech vzduchového tlaku, o vitální kapacitě a velikosti nádechu. Také poskytuje přehlednou tabulku vitální kapacity.
Čtvrtá kapitola popisuje procesy, které potlačují dýchání a dává rady jak se těmto zlozvykům vyvarovat.
Pátá kapitola pojednává o psychologii dýchání a především dává rady, které jsou důležité pro správné dýchání.
Šestá kapitola popisuje dechové pomůcky a také způsoby jejich použití.
V poslední sedmé kapitole naleznete dechová cvičení vhodná pro denní použití.
|
|
John Williams: Koncert pro tubu a orchestr
Genrt, Jiří ; Malimánek, Karel (vedoucí práce) ; Sušický, Jiří (oponent)
Ve své práci se věnuji americkému skladateli Johnu Williamsovi a jeho Koncertu pro tubu a orchestr. První kapitola popisuje Williamsův život od začátků jeho umělecké dráhy až po současnost. V jejích podkapitolách přibližuji jeho rozsáhlou filmovou a koncertní tvorbu, Williamsovi skladatelské úspěchy a významná ocenění. Druhá kapitola obsahuje historii a formální rozbor koncertu pro tubu a orchestr. Dále se zde věnuji interpretační problematice tohoto koncertu a nahrávce významného současného norského tubového virtuose Oysteina Baadsvika.
|