|
Pamětní kniha slanečkářů na Novém Městě pražském
Kubíčková Barabášová, Magda
Tato práce se věnuje památníku pražského nýdrláku, který vznikal hlavně v 17. století na Novém Městě pražském. Zápisy v něm zanechávali zejména kupci, kteří za obchodem přicestovali do Prahy. Většina z nich se pravděpodobně podílela na mezinárodním obchodu s mořskými rybami, které byly dováženy od Severního a Baltského moře. Vzhledem k reprezentační úloze památníkových zápisů, jejich majoritní část získala výmalbu od profesionálních malířů. Úvodní kapitoly práce popisují soudobou obchodní praxi, specifika nýdrláku v jejím kontextu, památníkovou kulturu 16. a 17. století, nebo také osudy pramene před jeho uložením do Archivu hlavního města Prahy. Stěžejní část práce se však věnuje přímo zapisovatelům, kteří o sobě zanechali v památníku nějakou informaci. Na základě tohoto pramene a dalších archivních dokumentů práce vyhodnocuje konfesijní, společenské, majetkové a regionální rozvrstvení společnosti, která se sdružovala kolem pražského nýdrláku.
|
|
Využití textů písní pro děti ve výuce literární výchovy v primární škole
Kubíčková, Magda ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
NÁZEV: Využití textů písní pro děti ve výuce literární výchovy v primární škole ABSTRAKT: Předmětem této diplomové práce jsou texty dětských písní a zhudebněná poezie pro děti a možnosti jejich využití ve výuce literární výchovy na prvním stupni základní školy. Cílem bylo vypracovat sérii vyučovacích jednotek literární výchovy postavených na zásadách pedagogického konstruktivismu s využitím interaktivních metod s textem. Vychází z předpokladu, že práce s písní vede žáky k citlivému vnímání a chápání textů, jejich přednesu a rozvoji čtenářských dovedností dětí. Výsledkem práce je řada deseti méně známých písní s konkrétními praktickými postupy práce s textem, při nichž se žák aktivně zapojuje. KLÍČOVÁ SLOVA: píseň pro děti, texty písní, literární výchova, primární škola
|
| |
| |