|
Stress shift in Czech English
Farana, Michal ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Matuchová, Klára (oponent)
Účelem této bakalářské práce je zjistit, jak jsou čeští mluvčí anglického jazyka schopni předvídat a používat změnu slovního přízvuku v jejich řeči. Teoretická část ve stručnosti popisuje systém slovního přízvuku a zaměřuje se především na detailný průzkum fenoménu změny slovního přízvuku a její funkci v návaznosti na rytmickou strukturu jazyka. Praktická část poté zkoumá schopnost českých mluvčí produkovat tuto změnu ve vybraném kontektu. Respondenti byli nahráni při čtení textu obsahující charakteristické příklady slov, jejichž přízvuk se vlivem kontextu mění. Data získaná na základě těchto nahrávek byla poslechově analyzována a následně posloužita k potvrzení či vyvrácení hypotéz stanovených na začátku výzkumu. Klíčová slova slovní přízvuk, větný přízvuk, rytmus, změna slovního přízvuku, česká angličtina
|
| |
|
Common Pronunciation Mistakes among Spanish Speakers of English with the Focus on Vowels
Pýcha, Jaroslav ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Bojarová, Marie (oponent)
Tato práce se zaměřuje na samohlásky a popisuje jejich artikulační, akustické a percepční charakteristiky. Následující kapitola se zabývá fonologickým popisem 2 určitých jazyků - angličtiny a španělštiny. Poté jsou porovnány vokalické systémy, fototaktické vzorce a ortografie samohlásek, které oba jazyky užívají. Na základě poznatků získaných z porovnání anglického a španělského jazyka bylo formulováno několik hypotéz týkajících se španělské výslovnosti angličtiny. Pravdivost hypotéz byla ověřena užitím experimentu, jehož náplní byla percepční analýza 15 nahrávek rodilých mluvčích španělštiny čtoucích autorem sestavený anglický text. Cílem experimentu bylo prokázat, že široká škála anglických samohlásek způsobuje španělským mluvčím problémy ve výslovnosti angličtiny, neboť jsou zvykána rozlišování pouze 5 vokálů. Sociálně-kulturní pozadí respondentů a jejich jazykové schopnosti byly brány v potaz při interpretaci získaných dat. V poslední části práce jsou prezentovány výsledky experimentu, které potvrzují většinu formulovaných hypotéz.
|
| |
| |
|
Anglicisms as a means of teenage identity construction in the virtual environment
Lipková, Eva ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Červinková Poesová, Kristýna (oponent)
Diplomová práce se zabývá tím, jak současní čeští adolescenti používají ve virtuálním prostředí anglicismů a jaký vliv může toto použití mít na vytváření identity. Cílem práce je dokázat, že v daném vzorku respondentů mohou být anglicismy považovány za typický prvek skupinové identity dospívajících na internetu. Teoretická část tvoří odborný rámec a vysvětluje základní pojmy - identitu, její propojenost s jazykem, sebevyjádření, dospívání a vzájemné působení všech těchto prvků ve virtuálním prostředí. Praktická část potom uvádí výsledky výzkumu, zdůvodňuje volbu komparativní metody a potvrzuje úvodní hypotézu. V závěru jsou uvedeny interpretace získaných informací a domněnky. Klíčová slova: identita, sebevyjádření, hledání sebe sama, zkoušení možných "já", virtuální prostředí, dospívání, zpětná vazba vrstevníků, jazyk, anglicismus.
|
|
English as a Lingua Franca in the Context of the Czech Educational System
Kadlecová, Hana ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Červinková Poesová, Kristýna (oponent)
Angličtina je statisticky více využívána pro komunikaci mezi lidmi, kteří nejsou rodilí mluvčí. Přesto je ve výuce angličtiny místo mezinárodní komunikace stále kladen důraz na osvojení tohoto jazyka z důvodu komunikace s rodilými mluvčími. Tato práce představuje koncept angličtiny jako lingua franca a uvádí příklad pozitivních změn ve výuce angličtiny, které by mohlo přinést uznání a implementace tohoto konceptu. Deset učitelů angličtiny vyplnilo dotazník zaměřený na jejich názory ohledně základních tezí teoretického výzkumu angličtiny použité jako lingua franca. Například to byl jejich přístup k tomu, jakou roli pro učitele hraje být rodilý mluvčí, či jejich názor na gramatické chyby. Jako výsledek vyšlo najevo, že ačkoli dochází k pomalé změně názorů, stále přetrvává tradiční koncepce učení angličtiny orientovaná na jazyk rodilého mluvčího, který představuje cíl a kritérium pro hodnocení studentů. Teoretický výzkum a analýza dotazníků poukazují na nutnost dále zkoumat koncept angličtiny použité jako lingua franca a zohlednění výsledků výzkumu v přístupu k učení angličtiny. Jedině tak budou studenti připravováni na skutečnou podobu globálně používané angličtiny. Klíčová slova: angličtina jako lingua franca, osvojování druhého jazyka, rodilý mluvčí, chyba, variace
|
| |
|
Role of interactive computer word games in English vocabulary acquisition
Banáková, Lucia ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Červinková Poesová, Kristýna (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá možnosti, které nabízí počítačové výukové hry studentům angličtiny jako cizího jazyka v problematice učení slovní zásoby. Vzhledem k tomu, že důraz práce je kladený na praktickou část, skládá se teoretická část z omezeného výběru relevantních teorií a konceptů v oblasti osvojování slovní zásoby a počítačových výukových technologií. Praktická část představuje původní autorsky navrženou a naprogramovanou počítačovou výukovou hru na rozšiřování slovní zásoby a následně prověřuje její funkčnost a nápomocnost prostřednictvím experimentu a dotazníkového šetření mezi středoškolskými studenty angličtiny. Poslední kapitola nabízí analýzu výsledků výzkumu a navrhuje možné vylepšení a rozšíření představené hry do budoucnosti.
|
| |