National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.01 seconds. 
Linguistics in the field of special education
Majerová, Radka ; Macurová, Alena (advisor) ; Šebesta, Karel (referee) ; Nebeská, Iva (referee)
Lingvistika je představena v aplikaci na řešení obtíží u lidí s jazykovým hendikepem, kteří se nacházejí ve speciálně pedagogickém prostředí. Ve výzkumu a rehabilitaci jazykových symptomů se nazývá klinickou lingvistikou. Klinická lingvistika kooperuje v multidisciplinárním kontextu s psycholingvistikou a neurolingvistikou. Práce nastiňuje potřebnost klinické lingvistiky také v českém měřítku. Je analyzována diagnóza vývojová anartrie u celoživotně nemluvících lidí s dětskou mozkovou obrnou. Vývojová anartrie je dosti častou diagnózou ve speciálním školství. Vyjevuje se její nedostatečný popis klinickou logopedií a potřeba její analýzy z klinicko-lingvistického hlediska. U vývojové anartrie je odhaleno druhotné narušení jazykových funkcí, sekundární dysfázie. Sekundární dysfázie u vývojové anartrie se manifestuje na všech jazykových rovinách, práce tuto manifestaci ukazuje. Inteligentní lidé s vývojovou anartrií se ocitají v situaci pozdní akvizice mateřského jazyka, který produkčně uchopují pouze ve formě psané řeči. Mají dílčí percepční obtíže. Fatální nemožnost mluvené produkce jim zapříčiňuje subvokální vnitřně řečový deficit. Je diskutován potenciál těchto lidí osvojovat jazyk v procesu pozdní akvizice, diskuze je uvedena v kontextu světového výzkumu o otázkách maturace a kritických period....
Working memory and dyslexia
Benešová, Zuzana ; Morávková Krejčová, Lenka (advisor) ; Mertin, Václav (referee)
This thesis examines the connections of dyslexia and working memory. The theoretical part of this paper is dedicated to the contemporary concept of dyslexia and working memory, the main focus is on the classical model of working memory by Baddeley who distinguishes 4 basic components: central executive, phonological loop, visuo-spatial sketchpad, and the episodic buffer. The main part of this work is a summary of current research on working memory and its relationship to dyslexia. In the practical part, the author focuses on the design of research and testing levels of working memory functioning in individuals with dyslexia and without difficulty using the WMBT-C method. Keywords: Working memory, dyslexia, phonological loop, central executive, visuo-spatial sketchpad, episodic buffer

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.