National Repository of Grey Literature 4 records found  Search took 0.01 seconds. 
To become a member of a first class: the child's adaptation to rules valid in the first class
Hončíková, Lucie ; Viktorová, Ida (advisor) ; Štětovská, Iva (referee)
Beginning of a school atlendance creates one of very important moments in the chilď s life. Changes, which appear in this period, refer to aU parts of a chilď s life and mean an interference to a family life as well. In our diploma project we have aimed on a process of adaptation of a child to rules valid at school, which she/he meets in the first term of a school year. We have focused expeciaUy on the running ofthis process and on mechanisms it is determined by. In the theoretical part we have explained the problematics of the life at school in the first class and we have defined the basic concepts related to the early beginning of the school atlendance which we have worked later with. In a practical part we have firstly classified and then described every rule and the categories of rules and norms. Then we have observed the running of the process of adaptation of children to school norms separately in every month of the first term. After that we have compared the results. We have created the global picture of the process of adaptation as we have noticed it in our research. To reach our goal we have decided to choose mostly a technigue of observation of pupils in the chosen class. This technigue we have completed by directed interviews with pupils as weU as with their trachet and by other materials.
To become a member of a first class. The childˇs adaptation to rules valid in the first class
Hončíková, Lucie ; Viktorová, Ida (advisor) ; Kučera, Miloš (referee)
Počátek školní docházky tvoří jedno ze zlomových období v životě dítěte. Změny, které se v této etapě odvíjejí, souvisí se všemi oblastmi života dítěte a znamenají i zásah do života rodiny. Dítě si začíná osvojovat normy nového sociálního prostředí, charakterizovaného odlišným rytmem a strukturou činností a odlišnými způsoby interakcí. Dítě je konfrontováno s odlišnými požadavky okolí na své chování a výkony. Vstupem do školy se mění jeho sociální status. Začíná náležet zároveň i k jiné sociální skupině, než jakou je rodina. Začíná se učit plnit roli žáka. Jsme si vědomi toho, jak je období nástupu do školy důležité pro budoucí život jedince. Problematikou života žáků v první třídě jsme se zabývali již v zápočtové práci pro klinický semestr. Proces upevňování základních norem školního i mimoškolního chování v první třídě nás natolik zaujal a připadal nám natolik podstatný, první třídu charakterizující a přitom složitý, že jsme se jím rozhodli zabývat i v rámci rigorózní práce. Chceme konkrétně zachytit pravidla, na jaká se žáci v první třídě snaží adaptovat, popsat průběh procesu adaptace na školní normy a zmapovat mechanismy, které v první třídě, resp. v prvním pololetí školního roku, v rámci tohoto procesu působí. Nejprve teoreticky uchopíme výše zmíněný problém. Poté na podkladě našeho výzkumu...
To become a member of a first class: the child's adaptation to rules valid in the first class
Hončíková, Lucie ; Štětovská, Iva (referee) ; Viktorová, Ida (advisor)
Beginning of a school atlendance creates one of very important moments in the chilď s life. Changes, which appear in this period, refer to aU parts of a chilď s life and mean an interference to a family life as well. In our diploma project we have aimed on a process of adaptation of a child to rules valid at school, which she/he meets in the first term of a school year. We have focused expeciaUy on the running ofthis process and on mechanisms it is determined by. In the theoretical part we have explained the problematics of the life at school in the first class and we have defined the basic concepts related to the early beginning of the school atlendance which we have worked later with. In a practical part we have firstly classified and then described every rule and the categories of rules and norms. Then we have observed the running of the process of adaptation of children to school norms separately in every month of the first term. After that we have compared the results. We have created the global picture of the process of adaptation as we have noticed it in our research. To reach our goal we have decided to choose mostly a technigue of observation of pupils in the chosen class. This technigue we have completed by directed interviews with pupils as weU as with their trachet and by other materials.
To become a member of a first class. The childˇs adaptation to rules valid in the first class
Hončíková, Lucie ; Viktorová, Ida (advisor) ; Kučera, Miloš (referee)
Počátek školní docházky tvoří jedno ze zlomových období v životě dítěte. Změny, které se v této etapě odvíjejí, souvisí se všemi oblastmi života dítěte a znamenají i zásah do života rodiny. Dítě si začíná osvojovat normy nového sociálního prostředí, charakterizovaného odlišným rytmem a strukturou činností a odlišnými způsoby interakcí. Dítě je konfrontováno s odlišnými požadavky okolí na své chování a výkony. Vstupem do školy se mění jeho sociální status. Začíná náležet zároveň i k jiné sociální skupině, než jakou je rodina. Začíná se učit plnit roli žáka. Jsme si vědomi toho, jak je období nástupu do školy důležité pro budoucí život jedince. Problematikou života žáků v první třídě jsme se zabývali již v zápočtové práci pro klinický semestr. Proces upevňování základních norem školního i mimoškolního chování v první třídě nás natolik zaujal a připadal nám natolik podstatný, první třídu charakterizující a přitom složitý, že jsme se jím rozhodli zabývat i v rámci rigorózní práce. Chceme konkrétně zachytit pravidla, na jaká se žáci v první třídě snaží adaptovat, popsat průběh procesu adaptace na školní normy a zmapovat mechanismy, které v první třídě, resp. v prvním pololetí školního roku, v rámci tohoto procesu působí. Nejprve teoreticky uchopíme výše zmíněný problém. Poté na podkladě našeho výzkumu...

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.