Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 80 záznamů.  začátekpředchozí14 - 23dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obecně závazné vyhlášky obcí v oblasti hazardních her
Fialová, Barbora ; Rajchl, Jiří (vedoucí práce) ; Kryska, David (oponent)
Obecně závazné vyhlášky obcí v oblasti hazardních her Abstrakt Obce, jakožto základní územní samosprávná společenství občanů, disponují v rámci realizace svého ústavně zaručeného práva na samosprávu řadou oprávnění. Jedním z těchto oprávnění je i právo autonomní normotvorby, tzn. právo vydávat vlastní právní předpisy, kterými jsou v samostatné působnosti obecně závazné vyhlášky. Obecně závazné vyhlášky jsou tedy právními předpisy obcí, jejichž hlavním účelem je dle ustanovení § 10 zákona o obcích regulace místních záležitostí formou stanovování povinností. Oprávnění obcí vydávat obecně závazné vyhlášky je zakotveno přímo v Ústavě a blíže konkretizováno v zákoně o obcích. Zmocňovací ustanovení pro vydávání obecně závazných vyhlášek je však obsaženo v celé řadě zvláštních právních předpisů, kromě jiných i v zákoně o hazardních hrách. Dle ustanovení § 12 odst. 1 zákona o hazardních hrách jsou obce oprávněny formou obecně závazné vyhlášky časově i místně omezit, případně zcela zakázat, provozování některých zákonem stanovených druhů hazardních her. Cílem rigorózní práce na téma "Obecně závazné vyhlášky obcí v oblasti hazardních her" bylo komplexně shrnout problematiku regulace hazardních her formou obecně závazné vyhlášky a na základě vlastních praktických zkušeností z působení na odboru veřejné správy, dozoru...
Veřejnoprávní smlouvy
Háleková, Ivana ; Vedral, Josef (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
v českém jazyce Tématem diplomové práve jsou veřejnoprávní smlouvy. Veřejnoprávní smlouvy lze definovat jako dvoustranné nebo vícestranné právní úkony, které zákládají, mění nebo ruší práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Práce nabízí komplexní náhled na veřejnoprávní smluvy včetně jejích historického vývoje, aktualní právní úpravy a představení jednotlivých typů veřejnoprávních smluv. Veřejnoprávní smlouvy jsou jednou z forem činností veřejné správy. Je to institut, který byl právními teoretiky komentován již v době Rakouska-Uherska a též v období první republiky v první polovině dvacátého století. Důležitost tohoto institutu byla potlačena v období druhé svetové války a v období socialismu. Demokracie a především obecná právní úprava ve správním řádu účinném od roku 2006 je ale opět zařadila mezi významné právní instituty. Na veřejnoprávní smlouvy lze nahlížet jako na prostředek zapojení soukromých osob do oblasti veřejné správy. Práce je rozdělena do kapitol, lze ale říci, že se skládá z dvou větších částí. První část se zabývá pokusem o definici samotné veřejné správy. Pro pochopení problematiky veřejnoprávních smluv považuji za důležité pochopení fungování samotné veřejné správy. Tato část dále obsahu historický vývoj veřejnoprávních smluv, jejich definici, představení jednotlivých...
Právní úprava zbraní a střeliva
Flax, Lukáš ; Millerová, Ivana (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
v českém jazyce: Rigorózní práce Právní úprava zbraní a střeliva měla tři cíle. Za prvé přispět do veřejné debaty prověřením řady historizujících argumentů, které v debatě víří a o jejichž pravdivosti i relevantnosti bývá obtížné učinit závěr. V rámci tří kapitol práce představuje kulturní, historický i vědecký, resp. sociologický, kontext pro hodnocení jakékoli západní právní úpravy držení zbraní. Pro určitou část populace je držení zbraní hmatatelným symbolem jejich svobody a restriktivní snaha státu naopak projevem autoritářství. Tento argument se podařilo historicky ukotvit analýzou právních předpisů odpovídajících časově obdobím nedemokratického vládnutí na území nynější České republiky. Výsledky nashromážděného sociologického bádání pak přinesly nejen zásadní zjištění, že zbraň z hlediska celospolečenských makrodat k bezpečí občanů nepřispívá, ale také poskytly hned sedm zajímavých přístupů osvětlujících jak potřebu zbraně držet tak obavu ze zbraní, která může být podobně panická či iracionální. Druhým cílem bylo poskytnout práci rozměr, který by zajistil její dlouhodobější užitečnost pro veřejnost. Práce tak poskytuje rozšiřující výklad současné právní úpravy se zaměřením na sporné otázky. Odpovědi pak poskytuje především judikatura soudů vyšších instancí a komentářová a odborná literatura....
Odpovědnost za škodu způsobenou nesprávným úředním postupem
Moravec, Marek ; Rajchl, Jiří (vedoucí práce) ; Svoboda, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem "Odpovědnosti za škodu způsobenou nesprávným úředním postupem" dle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů. Formálně je práce rozdělena do sedmi základních kapitol, jež jsou dále členěny do jednotlivých podkapitol. V prvé kapitole je pojednáváno o historickém vývoji právní úpravy odpovědnosti státu při výkonu veřejné moci a o současných pramenech práva, včetně uvedení základní literatury. Druhá kapitola směřuje k charakterizování odpovědnostního vztahu jako vztahu soukromoprávního a základnímu vymezení pojmu "nesprávný úřední postup". Ten je obecně definován jako každý postupu orgánu veřejné moci, který je v rozporu s obecně závaznými právními předpisy, nejedná-li se o rozhodovací činnost. Třetí a čtvrtá kapitola reaguje na přijetí zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a analyzují jednotlivé dopady jeho subsidiárního užití na odpovědnostní vztahy. Zejména je řešena otázka koncepční změny odpovědnosti a to v přímé souvislosti s výkonem veřejné moci. Dále lze nalézt vymezení jednotlivých podmínek odpovědnosti (nesprávný úřední postup, vznik škody...
Právní rámec pro činnost tzv. alternativních škol v České republice
Kaczor, Jan ; Staša, Josef (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
220 Právní rámec pro činnost tzv. alternativních škol v České republice Abstrakt Práce se zabývá právními aspekty činnosti tzv. alternativních škol při poskytování základního a středního vzdělávání v České republice. Začíná vysvětlením, co to vůbec alternativní školy jsou, čím se mohou lišit od škol standardních a udává jejich příklady. Posléze se zabývá obecnými právními podmínkami jejich existence. Ty nejprve vymezuje z hlediska mezinárodního a ústavního práva. Zkoumá prvky práva na vzdělání zakotveného v mezinárodních normativních katalozích lidských práv a Listině základních práv a svobod, mezi nimiž se nachází i povinnost státu respektovat při stanovování pravidel vzdělávání přesvědčení rodičů o výchově a vzdělávání svých dětí a právo jednotlivců i organizací zakládat a provozovat nestátní vzdělávací instituce. Na základě toho dovozuje, že je nepřípustné kvantitativně omezovat činnost soukromých škol, a vymezuje se vůči aktuální správní praxi Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Dále práce vymezuje obecné podmínky existence alternativních škol z hlediska současné zákonné úpravy, jíž je zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a na ní navázané podzákonné úpravy. Dochází při tom mj. ke zjištění, že poskytování vzdělávání ve...
Správní uvážení a neurčité právní pojmy
Petrmichl, Václav ; Vedral, Josef (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou správního uvážení a neurčitých právních pojmů. V rámci první kapitoly jsou podány teoretické základy institutu správního uvážení, jakož i rozbor principu jeho fungování. Dále v textu jsou popsány základní pojmové znaky správního uvážení, mezi které patří právní podklad jako předpoklad existence správního uvážení, relativní volnost při rozhodování, skutečnost, že správní uvážení není automatickým atributem rozhodovacích procesů v oblasti veřejné správy, existence limitů pro aplikaci správního uvážení jakož i povinnost řádně odůvodnit postup, založený na uplatnění diskreční pravomoci. Druhá kapitola pojednává o významu neurčitých právních pojmů, procesu jejich interpretace a subsumpce skutkového stavu pod tyto pojmy. Třetí kapitola se věnuje koexistenci správního uvážení a neurčitých právních pojmů v právním ustanovení. Rozebrán je jejich vzájemný vztah, jakož i správná časová souslednost jejich aplikace. V kapitole čtvrté je pojednáno o procesu volného hodnocení důkazů, jelikož jde o procesní činnost, která má návaznost na zkoumané téma. Kapitola pátá a šestá je věnována správnímu uvážení a neurčitým právním pojmům z pohledu normotvůrce. Kapitola sedmá se zabývá uplatňováním institutu správního uvážení v různých typech správního řízení. Kapitola osmá je pak...
Elektronický podpis ve správním řízení
Jandora, Tomáš ; Handrlica, Jakub (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
1 Resumé Jako téma diplomové práce jsem si vybral problematiku elektronického podpisu ve vztahu ke správnímu řízení. Oblast elektronické komunikace je nevěřitelně rozmanitá a velice dynamicky se rozvíjí. Z tohoto důvodu mi přišlo téma jako zajímavé a využitelné i do budoucnosti. Tomuto tématu se navíc mnoho odborných prací zatím nevěnovalo, a proto jsem nemusel řešit problém, že by nebylo originální. Vždy jsem měl pozitivní vztah k digitálním technologiím. Zároveň jsem měl štěstí, že jsem mohl být s informačními technologiemi seznamován vždy někým, kdo se sám vlastním přičiněním o danou problematiku zajímal mnohem dříve. Ať už se jednalo o zkušenější rodinné příslušníky, učitele na střední škole, kteří svou kapacitou dalece přesahovali meze této vzdělávací instituce, nebo trpělivé kolegy v práci. Jak je uvedeno na začátku, tato práce by nevznikla bez přičinění zejména mého otce, který se problematikou elektronického podepisování dlouhodobě zabývá a který mě na myšlenku výběru tohoto tématu přivedl. Cílem této práce bylo popsat možnosti uplatnění elektronického podepisování ve správním řízení, resp. v komunikaci s orgány veřejné moci. Pouhý popis současně platné legislativy by však nestačil, neboť celá oblast prochází z výše vysvětlených důvodů velkými změnami. Z tohoto důvodu se práce věnovala zmapování...
Regulace lobingu v České republice včetně návrhu de lege ferenda
Kislingerová, Gabriela ; Svoboda, Petr (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Regulace lobbingu v České republice včetně návrhu de lege ferenda Transparentní lobbing a jeho regulace je přirozenou, žádoucí a potřebnou součástí fungování demokratických států. Regulace lobbingu cestou právní úpravy by se měla stát podstatným prvkem transparentnosti demokracií v 21. století; podstatným prvkem integrovaného systémového rozvoje sbližování občanské společnosti s veřejnými institucemi, vzájemné důvěry a transparentnosti vzájemných vztahů. Měla by umožnit občanům demokratické společnosti vykonávat jejich právo na veřejnou kontrolu procesů spojených s tvorbou zákonů, legislativních norem nižší právní síly a dalších důležitých rozhodnutí. Tato diplomová práce popisuje současný stav (březen 2016) úpravy lobbingu v České republice a vybírá dle autora vhodné varianty řešení regulace lobbingu do budoucna. Z důvodu, že lobbing není v České republice současně nijak legislativně vymezen, často bývá pejorativně zaměňován s korupcí a je obecně špatně vnímán veřejností. Cílem této práce je nabídnout možné přístupy k řešení problematiky regulace lobbingu. Diplomová práce je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola se v prvních třech podkapitolách zabývá vymezením lobbingu v komunikačním procesu, obecnými a právními definicemi základních pojmů (lobbing, lobbista, lobbovaná osoba) a teoretickým...
Právní úprava prostituce v České republice
Chocholoušová, Karolína ; Vedral, Josef (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Právní úprava prostituce v České republice Abstrakt Prostituce a otázky její právní úpravy doprovází lidstvo od nepaměti. Na území současné České republiky se po dlouhá staletí střídala období prohibice, kdy byla prostituce zakázána a trestně stíhána, s obdobími reglementace, kdy stát zakotvil právní rámec, v rámci kterého bylo její provozování dovoleno. Od roku 1922 je uplatňován aboliční přístup k prostituci, který spočívá v tom, že prostituce není právním řádem ani zakázána ani výslovně dovolena. Jediný reglementační prvek v současném pojetí abolice představuje pravomoc obcí vydávat obecně závazné vyhlášky k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, kterými mohou provozování prostituce na veřejných prostranstvích v obci regulovat a dokonce i zcela zakázat. Ve snaze "vyřešit" aboliční tápání legislativy se od vzniku samostatné České republiky objevilo již několik návrhů volajících po změně právního přístupu, ať už směrem k represi anebo, častěji, směrem k vytvoření právní úpravy prostituce. Žádný z návrhů však doposud přijat nebyl. Je tomu tak jednak proto, že neexistuje všeobecná shoda na tom, co je tím správným "řešením", a jednak proto, že přijetí právní úpravy prostituce brání závazky, které pro Českou republiku vyplývají z mezinárodního práva. Dá se však předpokládat, že návrhy na změnu...
Žaloba proti nezákonnému zásahu
Fencáková, Silvia ; Rajchl, Jiří (vedoucí práce) ; Balounová, Jana (oponent)
Žaloba proti nezákonnému zásahu Abstrakt Tato diplomová práce se věnuje tématu ochrany před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu podle § 85 a násl. zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního. První kapitola definuje stěžejní prvky faktického zásahu jako jedné z forem činností veřejné správy, přičemž tak činí primárně teoretickou komparací se správním rozhodnutím. Ke zvolenému přístupu vede především negativní vymezení faktického zásahu správního orgánu obsažené v § 85 soudního řádu správního, jež ho staví do kontrapozice ke správnímu rozhodnutí. Součástí první kapitoly je rovněž hlubší rozbor tří modelových příkladů reprezentujících atypické formy činnosti veřejné správy, proti nimž se lze na základě závěrů soudní praxe bránit zásahovou žalobou. Druhá kapitola pojednává o postavení zásahové žaloby v rámci tří základních druhů správních žalob, a jejím vztahu k žalobě proti rozhodnutí a žalobě proti nečinnosti správního orgánu. Činí tak rovněž na základě analýzy soudního výkladu pojmu správního rozhodnutí podle § 65 soudního řádu správního, jenž v průběhu času prošel nemarginálním vývojem. Akcentována je i důležitá vlastnost zásahové žaloby - její subsidiarita vůči jiným prostředkům právní ochrany, a to jak prostředkům mimosoudním, tak i soudním. Třetí kapitola si klade za cíl...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 80 záznamů.   začátekpředchozí14 - 23dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
22 Rajchl, Jaroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.