|
Vnímání privátních značek mezi spotřebiteli
Partynglová, Hana ; Koudelka, Jan (vedoucí práce) ; Zamazalová, Marcela (oponent)
Cílem práce je představit nabídku privátních značek vybraných obchodních řetězců a analyzovat vnímání privátních značek mezi spotřebiteli pomocí dotazníkového šetření. Sortiment s privátními značkami zahrnuje veškeré produkty, které pod vlastní značkou obchodník prodává. Obal je opatřen jménem a logem distributora, tudíž takto označený výrobek u jiného obchodníka nenajdeme. Pod privátní značkou jsou prodávány nejen potraviny a nápoje, jak tomu bylo dříve, ale nyní i drogerii, domácí spotřebiče, sportovní potřeby a další. Privátní značky představují výhody i nevýhody jak pro výrobce, tak i pro obchodníky a spotřebitele. Podle ceny a kvality produktů lze privátní značky rozdělit do třech kategorií -- ekonomické, standardní a speciální. Nejrozvinutější trh s privátními značkami najdeme ve Švýcarsku, podíl na trhu zde dosahuje 53 %. V České republice jejich podíl představuje téměř 35 %. Vlastní značky jsou zařazovány do sortimentu všech obchodních řetězců v ČR. Přední postavení náleží společnosti Tesco. Z výzkumu, který jsem provedla prostřednictvím dotazníkového šetření vyplývá, že privátní značky kupuje 85 % respondentů. Z výsledků se jeví jako nejdůležitější kritérium pro nákup privátních značek jejich nízká cena. Naopak proti nákupu se staví nedůvěra kupujících a nižší kvalita zboží.
|