Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 99 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Language and content integration models in ELT
Synková, Blanka ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Klégr, Aleš (oponent)
Tato diplomová práce z oblasti výuky anglického jazyka se zabývá problematikou integrace jazyka a obsahu v širokém smyslu. Pojednává tedy nejen o CLILu, ale i jiných modelech výuky angličtiny založené na obsahu, zejména ESP (English for Specific Purposes), EAP (English for Academic Purposes) a EMI (English-medium Instruction). V teoretické kapitole jsou tyto modely popsány z hlediska historie, typických rysů, učitelů, studentů, jakož i kladů a záporů. V empirické části se práce zaměřuje na současnou praxi integrace angličtiny a obsahu na českých gymnáziích. Základem výzkumu jsou případové studie pěti učitelů, kteří učí různé předměty spadající do této kategorie. V přípravném výzkumu autorka zjišťovala, jaké předměty tohoto typu nabízejí gymnázia v Praze; nejčastěji se jedná o povinně volitelné semináře. Výsledky výzkumu naznačují, že integrace jazyka a obsahu v rámci povinně volitelných seminářů je v současnosti poměrně častou praxí, byť mnohdy neuvědomělou. Učitelé často postupují spíše na základě své intuice než odborných poznatků z oblasti integrace jazyka a obsahu. Obecně se zdá, že se v těchto seminářích klade větší důraz na obsahovou než na jazykovou složku. Výuka angličtiny založená na obsahu může být pro studenty přínosná tím, že se naučí používat jazyk v určité oblasti, naučí se pracovat s...
Teaching Future Tenses to University Students of English Philology
Šteflová, Hanna ; Malá, Marcela (vedoucí práce) ; Klégr, Aleš (oponent) ; Betáková, Lucie (oponent)
1 Abstrakt Tato dizertační práce se zabývá výukou následujících sedmi budoucích tvarů: budoucí čas prostý, vazba be going to, přítomný čas prostý a přítomný čas průběhový pro vyjádření budoucnosti, budoucí čas průběhový, předbudoucí čas prostý a předbudoucí čas průběhový studentů oboru Anglistika. Pro výuku budoucích tvarů byly použity deduktivní a induktivní metody výuky gramatiky. Kvantitativní část výzkumu měla dva hlavní cíle. Prvním cílem bylo zopakovat a zlepšit u studentů znalost budoucích časů. Výsledky ukázaly, že ze všech sedmi budoucích tvarů v tomto výzkumu studenti prokázali neuspokojivou znalost budoucího času průběhového, předbudoucího času prostého a předbudoucího času průběhového. Tyto budoucí časy vyžadovaly dodatečné vysvětlení a procvičení. Znalost pravidel používání všech sedmi budoucích tvarů u studentů byla velmi nízká a vyžadovala značné zlepšení. Druhým cílem bylo zjistit, která z metod výuky budoucích časů, deduktivní nebo induktivní, je efektivnější. Deduktivní metoda se ukázala jako efektivnější pro výuku všech sedmi budoucích tvarů. Znalost budoucího času průběhového, předbudoucího času prostého a předbudoucího času průběhového byla dle výsledků pre-testu a post-testu o 8 % vyšší ve prospěch skupin, kde výuka probíhala deduktivní metodou. Výsledky pre-testu (-ů) a post-testu...
Accuracy and fluency in the speech of the advanced learner of English
Gráf, Tomáš ; Klégr, Aleš (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) ; Betáková, Lucie (oponent)
Disertační práce analyzuje přesnost a plynulost mluveného projevu pokročilých mluvčích angličtiny, studentů anglistiky. Data čerpá ze žákovského korpusu sestávajícího z padesáti patnáctiminutových rozhovorů s těmito studenty a z paralelního korpusu obsahujícího stejně dlouhé rozhovory s rodilými mluvčími angličtiny. Přesnost v projevu českých mluvčích je zkoumána technikou chybové analýzy. Tak jsou identifikovány hlavní rysy pokročilé žákovské angličtiny, přičemž následné kvantitativní analýzy odhalují, že v celé skupině studentů, jejíž jazyková úroveň je nečekaně široká, se dva základní typy chyb vyskytují častěji než chyby jiné. Jsou to chyby v užití členů a slovesných časů. K popisu plynulosti je vybrán vzorek proměnných - tempo mluvy a frekvence vyplněných i nevyplněných pauz - a výsledky jsou porovnány s paralelním korpusem rodilých mluvčích. Ti mluví rychleji než většina ze zkoumaných studentů. Studenti nadužívají vyplněné i nevyplněné pauzy a produkují kratší úseky řeči mezi pauzami. Korelace mezi přesností a plynulostí nebyla na vzorku prokázána. Disertace je první analýzou takto rozsáhlého vzorku českých pokročilých mluvčích angličtiny. V závěru jsou navržena četná pedagogická a metodologická východiska. Klíčová slova: přesnost, plynulost, chybová analýza, tempo mluvy, chybovost,...
Self-study language learning software for upper-intermediate (B2) adult learners of English: do existing products meet the requirements?
Janeček Keller, Maurice ; Mothejzíková, Jarmila (vedoucí práce) ; Klégr, Aleš (oponent)
Predkhidana diplomova prace se zabYva soubory programu, ktere jsou urceny pro stredne pokrocile (B2) studenty anglictiny a ktere predstavuji ucebni pomucky pri samostudiu anglickeho jazyka. Prace nahlizi moznosti techto softwaru v kontextu vyuky dospelych. Jejim cilemje podat celistvY pohled na problematiku vyuziti pocitacu ve vYuce. Aby bylo mozne zjistit, zda-li soucasne softwary splf1uji to, co vyrobci slibuji, byl vypracovan seznam kriterii, podle kterych byly vyhodnoceny ctyfi na ceskem trhu dostupne vYrobky: ceske produkty Anglicky efektivne, Anglicka gramatika od firmy Landi a Anglictina Elements pro stredne pokroCile od firmy Langmaster International, dale program Tell Me More (7.0) Anglictina 3 od firmy Auralog, ktery pro ceske samouky adaptovala firma Leda, a take svetove vyznamny produkt Rosetta Stone U.K. English Level 3 od americke firmy Fairfield Language Technologies. Program Tell Me More byl navic testovan po dobu jednoho mesice v autentickem prostredi. Prestoze ma kazdy jednotlivY program specificka pozitiva, je zrejme, ze uplny uspech v samostudiu, ktere je zalozeno vyhradne na praci s temito programy nelze ocekavat. Prace se dale snazi formulovat moznosti vylepseni, s jejichz pomoci by vYukove programy mohly slouzit k samostudiu v rozsirenem smyslu, t.j. studium, v kterem by studenti...
Structures of directive speech acts and strategies of politeness associated with them in the late medieval and early modern private epistolary English prose: a synchronic and diachronic perspective
Palivada, Katsiaryna ; Čermák, Jan (vedoucí práce) ; Klégr, Aleš (oponent)
Mluvní akty představují všudypřítomný prvek mezilidské komunikace: vyskytují se v různých zemích a různých dobách. Proto mluvní akty nabízejí rozsáhlý zdroj pro vědecké bádání, které spojuje rovnou několik disciplin - především, lingvistiku, pragmatiku, ale i sociální vědy. Tato diplomová práce je věnována zkoumání jednoho z ústředních mluvních aktů - direktivního mluvního aktu, který zahrnuje rozsáhlou paradigmatickou škálu výskytů od pobídky a návrhu přes prosbu a žádost až k přísnému nařízení. Jak plyne již z názvu tohoto mluvního aktu, direktiva jsou často spojena s nějakým omezením svobody jednání adresáta, na něhož jsou vztahována, a proto těsně souvisí s různými zdvořilostními strategiemi, jejichž funkcí je zmírnění nebo neutralizace negativního dopadu nařízení na adresátovu svobodu jednání. Cílem tohoto bádání bylo odhalit vztah mezi formálními variantami direktivního mluvního aktu a strategiemi zdvořilosti v nich použitými. Výzkumním materiálem pro účely analýzy v této práci posloužila pozdně středověká a raně novověká anglická epistolární próza čerpná jednak ze sbírek dopisů rodin Pastonů a Stonorů, jednak z korpusu rané anglické korespondence. Bádání v této práci bylo pojato jak z hlediska synchronního, tedy předpokládajícího podrobnou deskriptivní analýzu tohoto jevu ve spojitostí se...
Testing English collocations in Czech learners of English
Vaňková, Lenka ; Klégr, Aleš (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá anglickými kolokaci a jejich testováním u českých studentů angličtiny. Význam kolokací v jazyce a frazeologie jako lingvistické disciplíny byl objeven teprve nedávno a proto se teoretická část nejprve zaměřuje na ustálená slovní spojení a frazeologii z obecného hlediska. Je zde stručně nastíněna historie a základní principy frazeologie a následně hlavní přístupy k této lingvistické disciplíně. Další část je zaměřena na ustálená slovní spojení, zejména na jejich kategorizaci a důležité typologie. Hlavním bodem práce jsou kolokace, se zaměřením na hlavní přístupy ke kolokacím, na kritéria sloužící k jejich odlišení od ostatních typů ustálených slovních spojení a z nich plynoucí definice a klasifikace. Dále je také stručně shrnut dosavadní výzkum kolokací. Analytická část (založená na studii S. Granger) zkoumá a popisuje výsledky testování anglických kolokací u českých studentů angličtiny. Hlavním cílem této části je zjistit, zda (nebo do jaké míry) výsledky testů potvrdí výsledky Granger a také prozkoumat míru úspěšnosti českých studentů u jak (pasivního) rozpoznávání, tak u (aktivního) užívání anglických kolokací.
Utilization of general rhythm metrics for differentiation of Slovak English from Slovak and English
Kaprál, Jakub ; Volín, Jan (vedoucí práce) ; Klégr, Aleš (oponent)
Cieľom tejto bakalárskej práce je analyzovať slovenskú angličtinu z hľadiska rytmu v jej vzťahu k materinskému (slovenčina) a cieľovému jazyku (angličtina). Prvá časť práce obsahuje teoretický podklad k štúdiu rytmu reči, históriu jeho výskumu a popisuje vzhľadom na rytmus relevantné vlastnosti anglického a slovenského fonetického systému. V závere prvej časti sú rozdiely medzi týmito dvoma jazykmi zosumarizované, a hypotézy sú predložené. Praktická časť tejto práce používa rytmické vzorce na určenie fonetických vlastností rytmu v slovenskej angličtine. Je založená na nahrávkach jedného anglického a dvoch slovenských reprezentatívnych rádiových hlásateľov spolu so šiestimi nahrávkami slovenských študentov angličtiny. Výsledky rytmických vzorcov slovenskej angličtiny sa tesne približujú k hodnotám angličtiny rodeného hovoriaceho. Vzhľadom na nejednotnosť výsledkov však otázka používania rytmických vzorcov pre skúmanie L1 jazykov, tobôž L2, ostáva otvorená. Kľúčové slová: slovenská angličtina, rytmus reči, rytmické vzorce, prozódia, osvojovanie si cudzieho jazyka
Introduction to ELT Methodology
Gráf, Tomáš ; Mothejzíková, Jarmila (vedoucí práce) ; Klégr, Aleš (oponent)
Rigorózní práce poskytuje teoretické zázemí pro pøípravu portfolia kurzu Teorie a praxe jazykové akvizice pro uèitele angliètiny (didaktická propedeutika). Tento pøípravný kurz didaktiky slouží jako úvod do pøedmìtu pro budoucí uèitele angliètiny na støedních školách, kterým poskytuje teoretické obeznámení s obecnými principy uèení, jazykové akvizice a uèení se cizím jazykùm. Práce pøedstavuje osnovy kurzu - v jednotlivých kapitolách popisuje teoretická východiska pro jednotlivé semináøe. Zpracovávanými tématy jsou teorie uèení a jejich aplikace na výuku jazykù, jazyková identita, teorie a popis osvojování mateøského a cizího jazyka, promìnné ve výuce (vìk, pohlaví, nadání, inteligence, motivace, afektivní filtr, uèební styly, typy inteligencí, pøedstavy o uèení se jazykùm, mozek a pamì pøi nabývání jazyka, metody výuky cizích jazykù, mezijazyk, jazykové chyby, úrovnì pokroèilosti, komunikaèní a studijní strategie, výchova k autonomii, teorie dobrého žáka a dobrého uèitele jazykù. Souèástí rigorózní práce je pøíloha obsahující výkladové listy pro jednotlivé semináøe (handouty) a studentský dotazník k vyhodnocení kvality vedení semináøe.
Introduction to ELT Methodology - Learning Languages
Gráf, Tomáš ; Mothejzíková, Jarmila (vedoucí práce) ; Klégr, Aleš (oponent)
Diplomová práce pøedstavuje teoretické zázemí pro pøípravu portfolia pro kurz Didaktická propedeutika pro studenty angliètiny na FF UK. Tento pøípravný kurz didaktiky by mìl sloužit jako úvod do pøedmìtu pro budoucí uèitele angliètiny na støedních školách, kterým má poskytnout teoretické obeznámení s obecnými principy uèení, jazykové akvizice a uèení se cizím jazykùm. Práce pøedstavuje osnovy kurzu - v jednotlivých kapitolách popisuje teoretická východiska pro jednotlivé semináøe. Zpracovávanými tématy jsou teorie uèení a jejich aplikace na výuku jazykù, jazyková identita, teorie a popis osvojování mateøského a cizího jazyka, promìnné ve výuce (vìk, pohlaví, nadání, inteligence, motivace, afektivní filtr, uèební styly, typy inteligencí, pøedstavy o uèení se jazykùm, mozek a pamì pøi nabývání jazyka, metody výuky cizích jazykù, mezijazyk, jazykové chyby, úrovnì pokroèilosti, komunikaèní a studijní strategie, výchova k autonomii, teorie dobrého žáka a dobrého uèitele jazykù. Souèástí diplomové práce je pøíloha obsahující tištìné podklady pro jednotlivé semináøe (handouty) a studentský dotazník k vyhodnocení kvality vedení semináøe.
English translation equivalents of Czech prepositions "s" and "na" (in parallel electronic texts)
Pokorná, Petra ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Klégr, Aleš (oponent)
Tato práce si klade za cíl porovnat výskyty !eských p edložek na a s (a její vokalizované podoby se) s jejich anglickými p ekladovými ekvivalenty, a to z hlediska jejich syntaktických funkcí a význam". Práce je rozd#lena do dvou hlavních !ástí, teoretické a analytické. Teoretická !ást stru!n# pojednává o syntaktických a sémantických vlastnostech p edložek s p ihlédnutím k jejich specifik"m v obou jazycích. Zvláštní pozornost je v#nována tomu, jak jsou ob# zkoumané p edložky popsány v !eských teoretických a praktických pramenech - gramatikách, výkladovém slovníku a v reprezentativních !esko-anglických slovnících, v!etn# jejich standardních p ekladových ekvivalent". $ást praktická pak na základ# tohoto popisného aparátu zkoumá dvojici !eských text" a jejich p eklad". K analýze byly použity knihy Nesnesitelná lehkost bytí (1985) od Milana Kundery a Výchova dívek v Čechách (1994) od Michala Viewegha. Celkem bylo pomocí konkordan!ního programu ParaConc z korpusu excerpováno pro každou p edložku 100 p íklad" a jejich anglických prot#jšk", a to vždy prvních 50 výskyt" každé p edložky z obou text". Cílem analytické !ásti pak bylo zjistit míru korespondence mezi !eskými p edložkovými frázemi a jejich anglickými prot#jšky nejprve z hlediska syntaktických funkcí, jež plní, poté z hlediska význam", kterých nabývají....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 99 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.