|
Integrace žáků cizinců do systému vzdělávání České republiky
MOJŽÍŠ, Milan
Bakalářská práce se zabývá procesem integrace žáků vietnamské a ukrajinské národnosti do vzdělávacího systému ČR, popisuje její legislativní úpravu, blíže vysvětluje pojmy související s integrací a rovněž přibližuje kulturní rozmanitosti ukrajinských a vietnamských národností. V praktické části jsem se pokusil zmapovat integrační proces žáků cizinců na vybrané základní škole prostřednictvím případových studií.
|
|
Finanční vzdělávání pro 2.stupeň ZŠ
JANKŮJOVÁ, Kristýna
Tato práce mapuje současný stav na českých základních školách v době, kdy standardy uvedené v dokumentu "Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách" byly implementovány do RVP a posléze také do ŠVP. V teoretické části je popsána problematika finanční gramotnosti a také průběh již zmíněné implementace do RVP. V další kapitole se zabývám prvním velkým šetřením finanční gramotnosti PISA 2012, které proběhlo pod záštitou OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj). Poslední kapitolou teoretické části je analýza učebních materiálů, které jsou dostupné k budování finanční gramotnosti. Pro svůj výzkum jsem použila metody didaktického testu, jehož metodika a následná analýza je v dalších částech práce.
|
| |
|
Role středisek výchovné péče v rámci prevence rizikového chování
ŘÍHÁČKOVÁ, Věra
Cílem bakalářské práce bylo vypracování preventivního programu pro konkrétní základní školu, reagující na její aktuální situaci a oblast rizikového chování ve městě. Základní škola se nachází v obvyklém městě, kde je průměrná sociální úroveň. Škola stojí v klidné čtvrti a slouží dětem z celého města a okolních vesnic. Je dobře materiálně zajištěna a žáci se v ní proto cítí dobře. Jelikož se už v minulosti zde šikana objevila, vypracovala jsem preventivní program proti šikaně pro šestý ročník základní školy. Šestý ročník sem si vybrala proto, že je jednou z nejrizikovějších skupin na základní škole. Většinou do něj přicházejí žáci noví a vznikají zde třídy atletické, ve kterých mají žáci sklony k sebeprosazování se, a ti málo úspěšní či naopak velmi úspěšní se mohou stát obětí šikany. Hlavním cílem programu je, aby žáci uměli mezi sebou komunikovat a měli ve svém třídním pedagogovi oporu. Preventivní program je dlouhodobý a komplexní. Do programu byly zvoleny aktivity (hry) seznamovací, komunikační, na utužování vztahů, morální, pohybové a zábavné. Všechny zvolené hry měly za cíl dosáhnout kladného vztahu mezi žáky, aby uměli spolu komunikovat a řešit různé problémy. Žáci by měli mít ve svém třídním učiteli oporu, proto by se do dění her měl zapojovat i on. Hodnocení preventivního programu probíhá průběžně a závěrečně pedagogy i žáky. Průběžné hodnocení je zakomponováno do třídnických hodin, kde žáci odpovídají na dané otázky a jednou za 2 měsíce metodik prevence realizuje s žáky sociometrii. Dále pedagog celý rok žáky sleduje a při výskytu problému ve třídě začne s třídou pracovat. Závěrečné hodnocení probíhá na konci školního roku, kdy si žáci zahrají hru na komunikaci a řešení různých problémů a díky tomu pedagog zjistí, zda byl či nebyl preventivní program účinný. Celý vypracovaný preventivní program byl nabídnut základní škole, pro kterou byl vypracován.
|
|
Postoje začínajících pedagogů
NETRVALOVÁ, Lucie
Diplomová práce se zabývá osobností a postoji začínajících pedagogů, konkrétně pedagogů volného času působících ve školních družinách a pedagogů působících na prvním stupni základních škol v Plzeňském kraji. V práci jsou rozebírány základní termíny, týkající se pedagogů a pedagogů volného času, požadavky na ně a jejich postoje. Z teoretických poznatků vznikly požadavky na kvalitativní výzkum, který byl proveden prostřednictvím interview. Ve vlastním výzkumu jsou analyzovány postoje začínajících pedagogů v Plzeňském kraji, rozdíly vyplývající z polohy základních škol a školních družin a rozdíly mezi pedagogy prvního stupně základních škol a pedagogy volného času ze školních družin. V závěru práce jsou prezentovány výsledky výzkumu, kdy byly zaznamenány značné rozdíly mezi začínajícími pedagogy základních škol a školních družin. Značnou roli při ovlivňování postojů začínajících pedagogů hraje prostředí, kde působí a také přístup vedení škol.
|
|
Postoj rodičů k odložené školní docházce dítěte.
BÍLÁ, Martina
Práce se zaměřuje na postoj rodičů k odložené školní docházce dítěte. V teoretické části se autorka zabývá pojmy školní zralost, školní připravenost, školní nezralost a problematikou odkladu školní docházky. V praktické části jsou popsány diagnostické metody posuzování školní zralosti, které používá Pedagogicko-psychologická poradna v Českých Budějovicích (PPP). Dále je popsána komunikace pracovníka PPP s dítětem a s rodiči. Na základě dostupných informací o rodičích, které má PPP k dispozici, jsou analyzovány typy rodičů podle přístupu k odložené školní docházce dítěte.
|
|
Přírodopisné znalosti žáků 9. tříd městských základních škol
NOVÁKOVÁ, Eliška
Bakalářská práce se zabývá testováním znalostí přírodopisu u žáků 9. ročníků základní škol prostřednictvím didaktického testu. Výstupní znalosti z přírodopisu byly testovány u 118 žáků (z toho 67 chlapců a 51 dívek) na Příbramsku a Mirovicku . Nelepších znalostí žáci dosáhli v oblasti zoologie, nejnižších v oblasti neživá příroda. Výsledky práce byly porovnávány s výsledky průzkumu na základních školách v Brně, na Příbramsku, v Kolíně a v Jižních Čechách.
|
|
Panteon heraldických figur jako cesta k logotypu
MACOUN, Ondřej
Anotace Ve své práci se věnuji heraldice jako vědě dvou světů. V první části je představena ve své historizující funkci. Je zde stručně vymezen její původ, vývoj a význam pro současnou společnost spolu s hlavními pravidly pro tvorbu znaků jakožto heraldických artefaktů. V další části je popis heraldiky jakožto specifického druhu výtvarného umění s jasně stanoveným řádem. Součástí práce je také konvolut deseti kresebných prací s tématem heraldických figur, které vycházejí z heraldické tradice, ale svým zpracováním se blíží své modernější podobě ve formě logotypů. Jejich popis a postup práce je obsažen v praktické části spolu s návrhem využití heraldiky jako inspiračního zdroje pro výuku výtvarné výchovy na druhém stupni základních škol.
|
|
Výuka základů programování v prostředí Scratch
KREJSA, Jan
Práce se zabývá výukou programování na základních školách v programu Scratch. Teoretická část obsahuje průzkum, který byl proveden pomocí dotazníku na základních školách a který ukazuje skutečnosti týkající se výuky programování. Dále je Scratch porovnán s programy Baltík a Imagine Logo, které se nejvíce používají na základních školách pro výuku programování. Práce také obsahuje analýzu materiálů dostupných pro výuku Scratch. Výsledky analýzy výukových materiálů jsou graficky zobrazeny v přehledném grafu. Na základě této analýzy je vytvořen postup výuky, který je rozdělen do dvanácti témat. Pro každé téma je vytvořen žákovský list a metodické pokyny pro učitele.
|
|
Praktické poznávání přírody ve výuce na základních školách
TVAROHOVÁ, Eliška
Bakalářská práce zjišťuje, do jaké míry je začleněno praktické poznávání přírody do výuky přírodopisu na základních školách a na nižším stupni víceletých gymnázií. V závislosti na individualitě jednotlivých škol lze konstatovat, že praktické činnosti probíhají na všech zkoumaných školách v odlišné míře rozsahu a četnosti. Zároveň byla zjištěna i variabilita zájmů žáků o určitá témata v biologii i zájem o rozvíjení vlastních dovedností v souvislosti s praktickými činnostmi během aktivizujících vyučovacích hodin.
|