Název:
Role středisek výchovné péče v rámci prevence rizikového chování
Překlad názvu:
The role of educational care centers in the prevention of risky behavior
Autoři:
ŘÍHÁČKOVÁ, Věra Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem bakalářské práce bylo vypracování preventivního programu pro konkrétní základní školu, reagující na její aktuální situaci a oblast rizikového chování ve městě. Základní škola se nachází v obvyklém městě, kde je průměrná sociální úroveň. Škola stojí v klidné čtvrti a slouží dětem z celého města a okolních vesnic. Je dobře materiálně zajištěna a žáci se v ní proto cítí dobře. Jelikož se už v minulosti zde šikana objevila, vypracovala jsem preventivní program proti šikaně pro šestý ročník základní školy. Šestý ročník sem si vybrala proto, že je jednou z nejrizikovějších skupin na základní škole. Většinou do něj přicházejí žáci noví a vznikají zde třídy atletické, ve kterých mají žáci sklony k sebeprosazování se, a ti málo úspěšní či naopak velmi úspěšní se mohou stát obětí šikany. Hlavním cílem programu je, aby žáci uměli mezi sebou komunikovat a měli ve svém třídním pedagogovi oporu. Preventivní program je dlouhodobý a komplexní. Do programu byly zvoleny aktivity (hry) seznamovací, komunikační, na utužování vztahů, morální, pohybové a zábavné. Všechny zvolené hry měly za cíl dosáhnout kladného vztahu mezi žáky, aby uměli spolu komunikovat a řešit různé problémy. Žáci by měli mít ve svém třídním učiteli oporu, proto by se do dění her měl zapojovat i on. Hodnocení preventivního programu probíhá průběžně a závěrečně pedagogy i žáky. Průběžné hodnocení je zakomponováno do třídnických hodin, kde žáci odpovídají na dané otázky a jednou za 2 měsíce metodik prevence realizuje s žáky sociometrii. Dále pedagog celý rok žáky sleduje a při výskytu problému ve třídě začne s třídou pracovat. Závěrečné hodnocení probíhá na konci školního roku, kdy si žáci zahrají hru na komunikaci a řešení různých problémů a díky tomu pedagog zjistí, zda byl či nebyl preventivní program účinný. Celý vypracovaný preventivní program byl nabídnut základní škole, pro kterou byl vypracován.Aim of this work was to develop a prevention program for specific elementary school, reacting to the current situation and the area of risk behavior in the city. The elementary school is located in a normal city where the average social level. The school is located in a quiet neighborhood and serves children from across the city and surrounding villages. The School is well ensured, and that's is the reason why pupils feels good in it. In the past, bullying has occurred here, so I developed a preventive program against bullying for the sixth year of primary school. I chose the sixth year because it's one of the highest risk groups in primary school. Mostly new pupils come in it and are created new athletic classes, in which pupils have a tendency to be self-assertion, and these less successful or very successful may become a victim of bullying. The main objective of the program is to teach pupils how to communicate with each other and to build feel of support in their techer. Preventive program is a long term and complex. To the program was chosen dating, communication, to strengthen relationships, moral, motion and fun activities (games). All selected games should aim to achieve positive relationship between the pupils and to know how to communicate and solve different problems. Pupils should have support in their class teacher, therefore teacher should be involved in the games. The preventive program is rated ongoing and final by teachers and pupils. Ongoing evaluation is incorporated into class hours, where pupils respond to the questions and once in two months prevention methodology implemented with pupils sociometry. In addition, teacher monitors pupils throughout the year and when a problem occurs in the class, he begins to work with class. The final evaluation takes place at the end of the school year when pupils play the game on communication and solve different problems and because of it can teacher determinate whether or not there was an effective preventive program. The whole developed preventative program was offered to elementary school, for which he was developed.
Klíčová slova:
preventivní program; rizikové chování; základní škola; šikana; bulling; elementary school; preventive program; risk behavior Citace: ŘÍHÁČKOVÁ, Věra. Role středisek výchovné péče v rámci prevence rizikového chování. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/33986