|
Postoje rodičů ke zjišťování školní zralosti v MŠ a v rámci standardního zápisu do 1. třídy ZŠ
DUBANOVÁ, Markéta
Tématem bakalářské práce je školní zralost u předškoláků, kteří nastupují do první třídy základní školy. V teoretické části bakalářské práce je popsáno, co je to školní zralost, z čeho se skládá, jak se zjišťuje a jaký vliv má toto zjišťování pro další vývoj jedince. Testování školní zralosti dětí v mateřské škole probíhá formou depistáže (screeningu). Tato služba se v mateřských školách provádí pomocí externích služeb dětských psychologů z pedagogicko-psychologických poraden a je zcela dobrovolná. Předškoláci však prochází i druhým typem testování školní zralosti, a to v rámci zápisu do první třídy základní školy. V tomto případě se jedná o úkon povinný. Cílem bakalářské práce je pomocí dotazníkového šetření zjistit postoj rodičů k procesu testování školní zralosti, porovnat dva výše zmíněné způsoby testování, a dále zjistit reakce rodičů na výsledky a doporučení z tohoto testování. Dílčím cílem bakalářské práce je dát zpětnou vazbu ředitelům mateřských škol na jejich projekt zjišťování školní zralosti formou depistáže (screeningu) a posunout tak spolupráci mezi mateřskou školou a rodiči.
|
|
DRAMATICKÁ VÝCHOVA V MŠ JAKO IMPULZ A CESTA K PROHLOUBENÍ PROŽITKU
ZAVADILOVÁ, Irena
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na dramatickou výchovu jako metodu výchovně vzdělávací práce v mateřské škole, pomocí níž můžeme prohloubit prožitky dětí. V teoretické části jsem vysvětlila pojem, principy a metody dramatické výchovy . Detailněji jsem rozpracovala metody vzdělávacího procesu v mateřské škole a styčné body s metodami dramatické výchovy. Vysvětlila jsem specifika mateřské školy a důležitost osobnosti učitelky. V praktické části jsem popsala své postupy při vedení dětí dramatickou výchovou v jednotlivých odděleních celé docházky dítěte do MŠ. Uvedla jsem ukázky realizovaných projektů a činností s dětmi s uvedením zvolených metod dramatické výchovy. V závěrečném projektu jsem se zaměřila na hlubší prožitky dětí. Výzkum jsem provedla metodou asociačních slov. Komparovala jsem výpovědi dětí ze tří mateřských škol, z nichž se v jedné děti setkávají s dramatickou výchovou. Cílem bylo potvrzení hypotézy, že tyto děti mají bohatší fantazii, představivost a jsou tvořivější.
|
|
Budování aritmetické triády ve dvou matematicko-didaktických prostředích: "Sousedé" a "Barevné trojice"
Otradovcová, Dana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se věnuje budování matematického schématu aditivní triády u žáků 1. stupně ZŠ pomocí dvou matematicko-didaktických prostředí "Sousedé" a "Barevné trojice", která se vyskytují v učebnicích matematiky, jež vytvářejí prof. RNDr. Milan Hejný, CSc., RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. a jejich kolegové a vydává je nakladatelství Fraus. V textu se budu věnovat teoretickým poznatkům z dané oblasti matematiky a důvodům pro vznik nové koncepce vyučování matematiky po reformě českého školství. Žákům budou předkládány k řešení matematické úlohy z výše jmenovaných dvou prostředí. Žáci se budou s podobnými úlohami setkávat poprvé. Bude pozorováno, jak si s danými úlohami poradí a zda budou schopni proniknout hlouběji do problému úloh a vymyslet zadání k úlohám či vytvořit vlastní úlohy. Dále se pak tato práce bude zabývat způsoby řešení podobných úloh studenty pedagogické fakulty UK a jejich poznámkami, které vzniknou při procesu řešení.
|
|
Využití internetových sociálních sítí jako pomůcka při studiu na střední odborné škole
Ondryášová, Denisa
Práce je zaměřena na fenomén internetové sociální sítě. Cílem teoretické části je poskytnutí základních informací o internetových sociálních sítích, včetně historie, uvedení přehledu rozšířených sociálních sítí českých i zahraničních, poukázání na pozitivní a negativní stránky spojené s jejich užíváním a vymezení jejich funkcí ve vzdělávacím procesu. Metodou teoretické části je studium odborných zdrojů, jejich analýza, syntéza a komparace. Cílem praktické části je pomocí dotazníkového šetření zjistit, zda jsou studentům internetové sociální sítě pomůckou při studiu, z jakého důvodu se na sociálních sítích studenti sdružují a jak často této možnosti využívají. Dotazník je použit na SOŠ v Brně se zaměřením na maturitní ročníky. Získaná data jsou vyhodnocena za pomoci deskriptivní analýzy. Na základě výsledků analýzy jsou navržena doporučení pro pedagogickou praxi pro učitele SOŠ, která směřují k didaktické stránce výuky, konkrétně pak k návrhům na využití sociálních sítí ve výuce a v rámci příprav studentů na výuku.
|
|
Analýza metod, organizačních forem a evaluace osobnostního a sociálního rozvoje ve výchovných a vzdělávacích programech základních a středních škol
Svoboda, Michal ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Lazarová, Bohumíra (oponent) ; Slavík, Jan (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou osobnostního a sociálního rozvoje z pohledu jeho metod, organizačních forem a evaluace. Práce nejprve pojednává o pedagogickém procesu osobnostního a sociálního rozvoje v kontextu vývoje pedagogického myšlení a současných kurikulárních dokumentů. Další tématickou oblastí je analýza pedagogického procesu osobnostního a sociálního rozvoje z pohledu vybraných teoretických východisek. Za teoretická východiska jsou považovány soudobé teorie vzdělávání (spiritualistická teorie, personalistická teorie, kognitivně psychologická a sociokognitivní teorie) a výchovné systémy osobnostního a sociálního rozvoje (osobnostní a sociální výchova, dramatická výchova, sociálně psychologický výcvik, zážitková pedagogika, globální výchova, etická výchova, multikulturní výchova aj.). Součástí analýzy pedagogického procesu osobnostního a sociálního rozvoje je přehled technik a organizačních forem, jež je možné využívat ve výukových programech zaměřených na rozvoj osobnosti žáka. Významnou část práce představuje pojednání o možnostech evaluace pedagogického procesu osobnostního a sociálního rozvoje. V této části jsou uvedeny modely evaluace a evaluační postupy založené na empirickém výzkumu pedagogicko-psychologických jevů. Příspěvkem do empirické části práce je ověřování efektivity...
|
| |
|
Problémy vstupu informačních technologií do výchovy a vzdělávání
Weis, Peter ; Rambousek, Vladimír (vedoucí práce) ; Leipert, Jiří (oponent)
Předmětem diplomové práce je oblast negativních důsledků využívání informačních a komunikačních technologií z pohledu jejich vstupu do procesu výchovy a vzdělávání. Cílem práce je identifikace a analýza problémů, které jsou spojené s prohlubujícím se využíváním ICT z hlediska výchovy a vzdělávání dětí na základní škole. Při naplňování cílů diplomové práce bylo použito teoretických i empirických výzkumných metod. Teoretické metody zahrnovaly studium a analýzu odborné literatury, odborných článků a výsledků proběhnutých výzkumných studií a experimentů. Z empirických výzkumných metod, bylo v diplomové práci využito metod rozhovoru, dotazníkového šetření a pozorování. V závěru práce jsou shrnuty a vyhodnoceny výsledky explorativních metod výzkumu, formulovány závěry a doporučení pro výchovu a pedagogickou praxi.
|
|
BARVY A JEJICH PŮSOBENÍ NA PSYCHIKU DÍTĚTE
MAKALOUŠOVÁ, Iva
Ve své bakalářské práci na téma Barvy a jejich působení na psychiku dítěte v mateřské škole se věnuji problematice barevného působení a pokouším se rozvinout základní otázky teorie barev i jejich aplikace do výchovně-vzdělávacího procesu předškolního dítěte. Snažím se proniknout do hloubky objektivního i subjektivního vnímání barev a hlavně jejich psychologického významu. Zkoumám barevné prožívání a také výběr a preferenci barev u dětí od tří do šesti let. Barvy do dětského světa neodmyslitelně patří a děti je milují. Proto je mým cílem pracovat s barvami ve výchově vědoměji a využít jich více v oboru psychodiagnostiky i psychoterapii, tedy v praxi. Doufám, že výsledky této práce bude možné využít v celé škále výchovně-vzdělávacího procesu u předškolních dětí
|
|
Analýza vzdělávání pracovníků
KRONIKOVÁ, Štěpánka
Cílem diplomové práce s názvem "Analýza vzdělávání pracovníků" bylo provést ve vybraných organizacích analýzu v oblasti systému vzdělávání pracovníků, analýzu potřeb dalšího vzdělávání s návrhy na jejich realizaci a analýzu nákladů vynaložených na vzdělávání pracovníků. Sledovanými objekty byly 2 základní školy, Lomnice nad Lužnicí a Rapšach. K vypracování diplomové práce byla nastudována odborná literatura, provedena analýza systému vzdělávání v obou školách. Doplňkovým materiálem pro provedení analýzy bylo dotazníkové šetření k systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Výstupem diplomové práce jsou návrhy na zlepšení procesu vzdělávání a využití dalších zdrojů.
|
|
Analýza metod, organizačních forem a evaluace osobnostního a sociálního rozvoje ve výchovných a vzdělávacích programech základních a středních škol
Svoboda, Michal ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Lazarová, Bohumíra (oponent) ; Slavík, Jan (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou osobnostního a sociálního rozvoJe z pohledu jeho metod, organizačních forem a evaluace. Práce nejprve pojednává o pedagogickém procesu osobnostního a sociálního rozvoje v kontextu vývoje pedagogického myšlení a současných kurikulárních dokumentů. Další tématickou oblastí je analýza pedagogického procesu osobnostního a sociálního rozvoje z pohledu vybraných teoretických východisek. Za teoretická východiska jsou považovány soudobé teorie vzdělávání (spiritualistická teorie, personalistická teorie, kognitivně psychologická a sociokognitivní teorie) a výchovné systémy osobnostního a sociálního rozvoje (osobnostní a sociální výchova, dramatická výchova, sociálně psychologický výcvik, zážitková pedagogika, globální výchova, etická výchova, multikulturní výchova aj.). Součástí analýzy pedagogického procesu osobnostního a sociálního rozvoje je přehled technik a organizačních forem, jež je možné využívat ve výukových programech zaměřených na rozvoj osobnosti žáka. Významnou část práce představuje pojednání o možnostech evaluace pedagogického procesu osobnostního a sociálního rozvoje. V této části jsou uvedeny modely evaluace a evaluační postupy založené na empirickém výzkumu pedagogicko-psychologických jevů. Příspěvkem do empirické části práce Je ověřování efektivity...
|