|
Sémiotická a antropologická analýza pražského metra
Brabcová, Adéla ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Šafaříková, Radana (oponent)
Diplomová práce "Sémiotická a antropologická analýza pražského metra" nabízí sémiotický pohled na prostory pražského metra. Ústřední roli v celé diplomové práci hraje uživatel metra. Nejenže se práce věnuje zmiňovaným prostorám, ale také zohledňuje odkaz pevné struktury metra k městu. V prostoru metra se věnuje analýze znaků, se kterými se zde uživatel může setkat, a pomocí kterých, se zde může orientovat. V teoretické části je představena sémiotika jako věda a její přístupy. Dále se práce dotýká tématu města z pohledu antropologického zkoumání. Věnuje se například problematice místa a ne-místa, obrazu města, či mapě a itinerářům. Aplikovaná část představuje uplatnění teorie na pražské metro. Věnuje se orientačním, navigačním znakovým systémům a komunikačním systémům. Dalším tématem, které práce zohledňuje je zkoumání role pražského metra a jeho městského okolí v mentálním mapování města uživatelem. Dále prostor metra a jeho okolí ukazuje jako prostory každodenního života. Klíčová slova: Sémiotika, znak, komunikace, binární opozice, konotace, denotace, text, město, mentální mapa, místa a ne-místa, místo a prostor, mapa, itinerář, každodennost, piktogram, Pražské metro
|
|
Divadelní znaky v představení "Škola Malého stromu"
Axmanová, Petra ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
Tato práce se zabývá znakem a jeho teorií, se zaměřením na znak v umění, s důrazem na divadelní znak. Je zde nastíněna i problematika podmínek komunikace a tvorby významu. Praktická část je zaměřena na analýzu výskytu konkrétních divadelních znaků v představení Škola malého stromu a na ukázkách z představení detailně rozebírá tyto divadelní znaky a tvorbu významu v práci s gestem. Dále sleduje proměny hereckých postav a analogovou a digitální komunikaci. Zabývá se otázkou, jak lze téměř bez rekvizit, kulis a kostýmů vytvořit široké spektrum postav a prostředí ve velmi rozmanitých situacích. V závěru práce jsou shrnuty poznatky, vyplývajících z rozboru neverbální komunikace.
|
| |
|
Sémantický web v konfrontaci s Peircovým pojetím sémiotiky
Řeháčková, Dana ; Pudlák, Štěpán (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
Sémantický web byl vytvořen za účelem konceptualizace dat dostupných na internetu, a to prostřednictvím formalizovaných reprezentací, které jsou určeny ke sdílení a znovupoužití. Vizí sémantického webu je vysoká přesnost a relevance odpovědi na vyhledávací dotaz. Kontroverznost a víceznačnost pojmu "sémantický web" vede k otázce, do jaké míry v sobě sémantický web skutečně zahrnuje sémantické prvky odehrávající se přímo ve webovém prostředí? Nejedná se pouze o souhrn označení specifické množiny standardů pojící se s datovými jednotkami? Cílem této práce je komparovat používání pojmů v prostředí sémantického webu v metadiskursu sémantiky s tradičními akademickými sémiotickými přístupy vycházejících z pragmatiky Ch. S. Peirce, Ch. W. Morrise a H. P. Grice. Práce by měla přispět ke zmapování dané problematiky a ukázat možnosti fungování sémantického webu založeného na sémiotických koncepcích.
|
|
Recepce díla Ferdinanda de Saussura v literárněvědném myšlení Pražského lingvistického kroužku.
PROCHÁZKOVÁ, Iveta
Tato bakalářská práce s názvem Recepce díla Ferdinanda de Saussura v literárněvědném myšlení Pražského lingvistického kroužku se zabývá základními lingvistickými tezemi F. de Saussura a jejich přijetím v rámci Pražského lingvistického kroužku. Tato práce je rozdělena do dvou částí: v první části jsou vysvětleny nejdůležitější pojmy F. de Saussura, druhá část je zaměřena na vyhledávání těchto pojmů v textech Romana Jakobsona a Jana Mukařovského. Cílem této bakalářské práce je analýza přístupu R. Jakobsona a J. Mukařovského k de Saussurovu dílu Kurs obecné lingvistiky, zejména v souvislosti s aplikací některých tezí na umělecké dílo.
|
|
SILK
Baluch, Matúš ; Ptáček, Jiří (oponent) ; Cenek, Filip (vedoucí práce)
Diplomová práca vychádza z metaforicky řečeno rán na fyzickom psychickom i sociálnom tele žitej performancie, kterú použitím prostředku instalace a doplnením textu s otvorenou možnosťou vo všetkých jeho podobách dostávam do jiného diskurzu.
|
|
Nestabilní obrazy
Pražan, Jan ; Typlt, Lubomír (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci se zabývám tradiční formou závěsného obrazu. Téma "Nestabilních obrazů" jsem se snažil naplnit ve třech cyklech, dosud neuzavřených, Špalky, Kaktusy a Čaje. Doplnil jsem je dvěma narativními obrazy Kardinálů a jedním sólo kusem Acaccia hand. Snažím se o nalezení takového tvaru zobrazovaného předmětu, který by naplnil obraz významem takového charakteru, až se zobrazovaný objekt stává zaměnitelným.
|
|
Znakové systémy na evropských kartografických dílech s topografickým obsahem
Šafránková, Tereza ; Bartoněk, Dalibor (oponent) ; Plánka, Ladislav (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá průzkumem a porovnáním znakových klíčů použitých na úředních mapách evropských zemí. Teoretická část se zaměřuje hlavně na legendy a kartografické znaky, jakožto klíčovými prvky celé práce. Poté je provedeno posouzení dostupných znakových systémů a porovnání jednotlivých mapových znaků se znaky využívanými ve znakových systémech pro úřední mapy České republiky. Na závěr je vyhotoven návrh znakového systému použitelného pro mapy všech evropských zemí.
|
|
Analýza legend map tematických atlasů
Hamáčková, Martina ; Bartoněk, Dalibor (oponent) ; Plánka, Ladislav (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá analýzou legend map Atlasu krajiny České republiky a Atlasu krajiny Slovenskej republiky s důrazem na jejich vzájemné porovnání. Vychází z publikovaných obecných teoretických zásad kartografické tvorby. Teoretickou část uzavírá kapitola, která se zevrubně zabývá legendou, jejími druhy, postupy při její tvorbě aj. Poté je s využitím objektivních kartografických kritérií provedena kritická analýza a klasifikace legend map Atlasu krajiny ČR a následně jejich porovnání s legendami Atlasu krajiny SR. Je sledována především celková srozumitelnost, úplnost, grafické vyjádření a v neposlední řadě celkový vzhled legendy.
|
|
Živý font
Jiříček, Milan ; Špiřík, Jan (oponent) ; Rajmic, Pavel (vedoucí práce)
Práce ve svém začátku popisuje historický vývoj písma, dále pak typografická pravidla využívaná při návrhu znakových sad, a také především teoretické základy tvorby nových fontů moderními metodami, tedy za použití informačních technologií, konkrétně vektorových programů. Okrajově se věnuje i Římskému písmu, dále základnímu rozdělení skladby písem a popisuje také jeho jednotlivé prvky. Další část projektu se zaměřuje na tvorbu digitálního fontu s návazností na jeho oživení za použití algoritmů a metod, které se snadno dají zpracovat v programovacím jazyce Matlab. Popsán je zde i způsob realizace oživení fontu a prezentace vytvořených výsledků je ukázána na několika příkladech. Dále je pozornost věnována soustavě souřadnic, která je důležitá při řešení geometrických transformací, a dvourozměrné vektorové grafice, která se hojně využívá právě při návrhu a vykreslení písma. Detailněji jsou popsány Bézierovy křivky a také jejich varianty Bézierovy kubiky společně s možnostmi rasterizace vektorové grafiky. Část textu je také věnována důležitému algoritmu de Casteljau. Poslední kapitola se zaměřuje na implementaci v programovém prostředí Matlab, tvorbu křivek, potažmo znaků, a způsoby práce s jednotlivými transformacemi. Zde lze také nalézt ukázky transformací při různém nastavení vstupních parametrů. Nakonec je zhodnocen přínos této aplikace a možnosti jejího dalšího rozšíření.
|