|
Studium utváření elastohydrodynamických mazacích filmů u hypoidních převodů
Omasta, Milan ; Dobeš, Petr (oponent) ; Čermák,, Jan (oponent) ; Dzimko, Marián (oponent) ; Křupka, Ivan (vedoucí práce)
Tato disertační práce se zabývá studiem elastohydrodynamického (EHD) mazání za podmínek, které se vyskytují v záběru boků zubů hypoidního soukolí. Cílem je experimentálně popsat chování mazacího filmu a mechanismy jeho utváření. Důraz je především kladen na objasnění vlivu směru a velikosti skluzové rychlosti u kruhového a eliptického kontaktu. Obecně se doposud předpokládalo, že směr skluzové rychlosti nemá vliv na výsledný mazací film. V práci je použito optické interferometrie ke stanovení rozložení tloušťky mazacího filmu. Součástí práce jsou nové a původní výsledky objasňující studovaný problém. Bylo zjištěno, že směr skluzové rychlosti ovlivňuje tvar filmu při vyšších rychlostech. To souvisí s ovlivněním tepelného toku kontaktem. Výsledky mají dopad na rozvoj obecné teorie EHD mazání a poskytují poznatky uplatnitelné při predikci tloušťky filmu při návrhu reálných tribologických uzlů.
|
|
In-situ studium změny topografie třecích povrchů v elastohydrodynamickém kontaktu
Šperka, Petr ; Dzimko, Marián (oponent) ; Návrat, Tomáš (oponent) ; Dobeš, Petr (oponent) ; Hartl, Martin (vedoucí práce)
Disertační práce se zabývá studiem elastohydrodynamického (EHD) mazaní povrchů s reálnými povrchovými nerovnostmi. Systematické studium chování harmonických složek povrchu při průchodu EHD kontaktem jinými autory vedlo k nalezení jednotného principu, podle kterého se jednotlivé harmonické složky deformují uvnitř kontaktu. Ačkoliv tento model amplitudového útlumu může poskytnout rychlý nástroj pro přesnější hodnocení povrchů v technické praxi, nebyl na reálných površích dosud ověřen experimenty. Tato práce představuje průkopníka v oblasti kvantitativní analýzy měření reálných povrchů. Součástí práce jsou nové a původní výsledky s reálnými a modelovými nerovnostmi, které v řadě případů potvrzují teoretické předpoklady. Hlubší poznání chování povrchových nerovností v kontaktech pracujících při EHD režimu mazání, který lze nalézt v mnoha strojních prvcích (ložiska, ozubené kola, vačky a další), může být prospěšný k jejich dokonalejšímu návrhu a v konečném důsledku umožnit strojům a zařízením práci s nižšími energetickými nároky a vyšší životností.
|
|
Vliv povrchových rýh na mazání bodových kontaktů
Matoušek, Kamil ; Čermák, Jan (oponent) ; Šperka, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá experimentálním studiem vlivu povrchových rýh na distribuci mazacího filmu v elastohydrodynamicky mazaném bodovém kontaktu. Tloušťka mazacího filmu je měřena pomocí aparatury typu kulička na disku využívající metody optické interferometrie - kolorimetrické interferometrie tenkých mazacích filmů. V této diplomové práci jsou popsány vlivy geometrie rýhy, maziva a provozních podmínek. Jednotlivé zkoumané vlivy jsou hodnoceny v závislosti na nově stanoveném parametru Rgi (poměr ovlivnění rýhou). Poměr ovlivnění rýhou je definován jako podíl tloušťky mazacího filmu ovlivněného rýhou a tloušťky mazacího filmu na hladkém povrchu.
|
|
Maziva vhodná pro tažení nerezavějící oceli
Mück, Jonáš ; Staněk, Vojtěch (oponent) ; Lidmila, Zdeněk (vedoucí práce)
Záměrem této práce je experimentální vyhodnocení vhodnosti různých maziv pro hluboké tažení korozivzdorné oceli 1.4404. Metoda testování je založena na modelu tření v místě přidržovače a tažné hrany, kterému odpovídá konstrukce zkušebního přípravku. Porovnáním výstupní závislosti tažné síly na dráze s referenčním výsledkem byla následně určena vhodnost jednotlivých maziv pro tuto aplikaci. Ze vzorků dodaných různými výrobci byl naměřen nejlepší výsledek u oleje AT Kalorex 650 S vyráběného firmou AT Oil, který patří do skupiny ekologicky závadných maziv. Na základě experimentu lze tedy říci, že obsah chlóru v mazivech výrazně zvyšuje jejich mazací schopnosti za vysokých tlaků. Také byla navržena úprava geometrie přípravku, která předpokládá eliminaci některých nežádoucích poruch doprovázejících experiment.
|
|
Experimentální studium mazání okolku kolejových vozidel
Frýza, Josef ; Dzimko, Marián (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá experimentálním studiem vlivu provozních podmínek na tribologické aspekty kontaktu okolku železničního kola a kolejnice. Kontakt okolku nastává při průjezdu vozu traťovým obloukem a dochází v něm k těžkému až katastrofickému režimu opotřebení. Pro efektivní redukci opotřebení je důležité aplikovat do kontaktu vhodné množství maziva ve správných intervalech. Problematika je v této práci komplexně studována s použitím tří laboratorních zařízení a šesti metod, které jsou teoreticky i experimentálně porovnány. Hodnoceno je tření, opotřebení, distribuce a tloušťka maziv za rozdílných kontaktních podmínek. Zjištěné množství a interval aplikace maziva eliminují vývoj zadírání při nízké spotřebě maziva. Pochopení mechanizmů probíhajících v kontaktu kola a kolejnice napomáhá nejen ke snížení provozních nákladů a k lepší energetické účinnosti pohybu vozidla na trati, ale je podstatou i pro bezpečný, spolehlivý a ekologický provoz kolejové dopravy.
|
| |
|
Maziva stvořená přírodou
Drobilič, Ivo ; Urban, Filip (oponent) ; Nečas, David (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce poskytuje přehled o látkách, které fungují jako mazací média ve svém přirozeném prostředí. První část práce se zabývá mazivy v lidském těle. Podrobně jsou tak popsány látky jako například voda, krev, či synoviální kapalina. Následující kapitola pojednává o mazivech v oblasti běžného lidského života, kdy lze jako příklad zmínit sníženou adhezi pneumatik v důsledku deště, či problematiku delší brzdné dráhy vlaků v případě, kdy jsou koleje pokryty spadeným listím. Poslední část práce poskytuje navíc přehled o mazivech, jejichž základem jsou přírodní produkty.
|
|
Rostlinné oleje v průmyslu
Beran, Vojtěch ; Ficza, Ildikó (oponent) ; Frýza, Josef (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce popisuje rostlinné oleje z pohledu jejich použitelnosti jako kapalná maziva. Začátek práce se obecně zabývá problematikou tribologie a procesu mazání. Hlavní část pak popisuje rostlinné oleje z pohledu jejich chemického složení a s tím úzce spojených vlastností. Dále se také v této práci nachází srovnání rostlinných olejů s jinými běžnými kapalnými mazivy včetně porovnání vlastností na konkrétní aplikaci. Závěrem se pak bakalářská práce zabývá shrnutím problematiky rostlinných olejů a jejich odhadované vyhlídky do budoucnosti.
|
|
Využití rapid prototypingu pro výrobu třecích těles
Pečenka, Tomáš ; Škaroupka, David (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je podat přehled o využitelnosti aditivních technologií pro výrobu třecích těles. První část je věnována souhrnu aditivních metod a používaných druhů materiálů. V druhé části práce se nachází aplikace této technologie pro výrobu těles plnících tribologickou funkci. Poslední část se věnuje výzkumu v oblasti tribologie součástí vyrobených aditivní technologií.
|
|
Tribologie pístních kroužků spalovacích motorů
Orbán, Tomáš ; Maršálek, Ondřej (oponent) ; Raffai, Peter (vedoucí práce)
Témou bakalárskej práce je tribológia piestnych krúžkov spaľovacích motorov. Práca je rozdelená do 7 kapitol. Prvá kapitola sa zaoberá piestnymi krúžkami, požiadavkami na piestne krúžky, popisom hlavných funkcií piestnych krúžkov, typmi piestnych krúžkov, kompresnými krúžkami a stieracími krúžkami. Na záver tejto kapitoly sú uvedené informácie o kinematike piestnych krúžkov. Druhá kapitola uvádza mechanizmus trenia a mazania piestnych krúžkov, venuje sa tribológii, treniu, histórii pozorovania trenia, mechanizmom trenia a vhodnosti trenia. Okrem toho práca obsahuje informácie o mazaní, konkrétne o spôsobe mazania motorov s vnútorným spaľovaním a režimoch mazania. Tretia kapitola sa zaoberá hydrodynamickým mazaním. Témou štvrtej kapitoly je medzné mazanie. Piata kapitola uvádza informácie o zmiešanom mazaní. Trenie v olejovej vrstve je témou šiestej kapitoly. Posledná siedma kapitola sa venuje treniu kontaktu nerovností styčných plôch.
|