Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 72 záznamů.  začátekpředchozí60 - 69další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Duševní hygiena jako základní předpoklad prevence syndromu vyhoření u vybraných rizikových profesí
RYBÁČKOVÁ, Ilga
Pomáhající profese se vyznačují vysokými nároky na osobnost pomáhajícího. Z mnohých výzkumů vyplývá, že příslušníci těchto profesí jsou ohroženi syndromem vyhoření. Duševní hygiena slouží k udržení duševního zdraví a je základem prevence syndromu vyhoření. Cílem bakalářské práce je zjistit vztah mezi výskytem příznaků syndromu vyhoření a dodržováním, či porušováním zásad duševní hygieny. Dílčím záměrem zkoumání je zjistit, zda příslušníci vybraných rizikových profesí znají a dodržují zásady duševní hygieny a dále pak zjistit, zda má osvojení a dodržování zásad duševní hygieny vliv na prevenci syndromu vyhoření. V teoretické části je nejprve charakterizována pomáhající profese, psychická zátěž a stres, příčiny stresu a projevy. Podrobně je pak popsán syndrom vyhoření ? definice, příčiny, příznaky, diagnostika i terapie. Následuje hlavní část, věnovaná duševní hygieně jako prevenci syndromu vyhoření. Popsány jsou zde jednotlivé aspekty duševní hygieny jako například zdravý životní styl, výživa, spánková hygiena, relaxační techniky. Nakonec jsou zmíněny další faktory, které syndrom vyhoření ovlivňují ? supervize, sebehodnocení a mezilidské vztahy. Pro splnění praktické části práce byl proveden kvalitativní výzkum, realizovaný metodou dotazování, technikou polostandardizovaného rozhovoru. Respondenti byli vybráni ze čtyř rizikových profesí ? učitelů, zdravotních sester, sociálních pracovníků a pracovníků zdravotnické záchranné služby. Byl proveden kvótní výběr na základě výsledků dotazníku Burnout Measure, který zkoumá příznaky vyhoření. Z výzkumu vyplynulo, že zástupci vybraných rizikových profesí vědí o syndromu vyhoření a znají zásady duševní hygieny. Výzkum dále prokázal, že začlenění zásad duševní hygieny do života pomáhajících má vliv na prevenci vyhoření. Roli ale hrají i další faktory, což se v rozhovorech potvrdilo. Zejména dobré vztahy na pracovišti či přítomnost supervize mohou mít pozitivní vliv.
Stres v práci porodní asistentky na porodním sále
KOLMANOVÁ, Tereza
Tématem bakalářské práce je Stres v práci porodní asistentky na porodním sále. Práce ve zdravotnictví je všeobecně považována za velmi rizikovou. Vedle množství negativních fyzikálních, chemických a mikrobiologických faktorů, které ovlivňují prácí sestry, je největším rizikovým faktorem velká psychická zátěž {--} stres. Porodní asistentky pracující na porodním sále jsou denně vystavovány této emocionální a psychické zátěži. Tato zátěž vyplývá především z náročnosti vlastní práce a z vědomí souvisejícího s odpovědností za zdraví a život rodičky a novorozence. Samotný kontakt s rodičkami, především s problematickými je považován za zatěžující. Pracovní stres už není pouze ojediněle se vyskytujícím jevem a osobním problémem. Stres při výkonu povolání porodní asistentky se dnes stává globálním fenoménem. Jedná se o kombinace stresujících faktorů, které se postupem času kumulují. Na těchto podkladech byl stanoven záměr práce. Cílem šetření je zjistit míru stresu působícího na porodní asistentky a zjistit hlavní vyvolávatele stresu v práci porodní asistentky na porodním sále. Pro zjištění těchto cílů byly stanoveny dvě hypotézy na jejichž základě byl zvoleno kombinované šetření formou dotazníku a rozhovorů. Dotazník byl zaměřen na zjištění nejčastějších příčin stresu, míru stresu a boje proti stresu. Dotazník obsahoval celkem 31 otázek. Skupinu dotazovaných tvořily porodní asistentky pracující na porodním sále. Celkem bylo rozdáno 80 dotazníků a jejich návratnost byla 78%. K doplnění šetření byly provedeny dva rozhovory. Jeden se zkušenou porodní asistentkou a jeden s porodní asistentkou, která na porodním sále pracuje 3 roky. Vlastní šetření probíhalo ve 4 nemocnicích. Výsledky výzkumu potvrdily hypotézy. V první hypotéze byl předpoklad, že porodní asistentky pracující na porodním sále jsou nadměrně vystavovány působení stresu a stresových situací. Tento předpoklad se potvrdil. V otázkách týkajících se prožívání stresu nebo v otázkách, které nepřímo tuto problematiku odhalovaly odpovídalo vždy přes 50% respondentek odpověďmi, které potvrzovaly, že stres prožívají. V druhé hypotéze byl předpoklad, že u porodních asistentek je nejčastějším vyvolávatelem stresu nárazovost jejich práce. Tuto hypotézu jednak potvrdilo 72% respondentek, jako nejčastější příčinu jejich stresu v zaměstnání, jako další stresující faktory uvedli v 61% velkou pracovní zátěž během směny a hrozící komplikace při porodu. Jako součást šetření byly provedeny dva rozhovory které rovněž potvrdily stres v práci porodních asistentek. Výzkum tedy dokázal, že porodní asistentky pracující na porodním sále stresové situace prožívají a v některých případech i velmi často.
Duševní hygiena v manažerské praxi
Blažková, Martina ; Králová, Tereza (vedoucí práce) ; Bednarčík, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku duševní hygieny v současné manažerské praxi. Teoretická část odkrývá čtenářům pro bližší poznání základní pojmy a východiska tohoto tématu. Zabývá se postupně rolí duševní hygieny v životě jedince, sebepoznáním a sebeřízením, a v neposlední řadě i manažerskou praxí. Hlavní praktická část pak přináší tři případové studie, týkající se otázky psychohygieny a jejího uplatnění ve světě manažerů. Cílem výzkumu je formou polostrukturovaných hloubkových rozhovorů s vedoucími pracovníky odhalit a přiblížit, do jaké míry aplikují v osobním i pracovním životě techniky duševní hygieny. Po odhalení nedostatků bude snahou nalézt konkrétní rady a doporučení, nutné pro zlepšení některých ze sledovaných oblastí. Závěrem budou jednotliví respondenti vzájemně porovnáváni a analyzováni. Hlavním přínosem této diplomové práce je reálný pohled do života manažerů a odhalení důležitosti či role, kterou psychohygieně přisuzují.
Psychologické aspekty zaměstnání na Základní škole
Bělíčková, Helena ; Cipro, Martin (vedoucí práce) ; Bedrnová, Eva (oponent)
Hlavními cíli diplomové práce bylo provést analýzu pracovní spokojenosti a zmapovat dodržování zásad duševní hygieny mezi zaměstnanci základní školy. V teoretické části jsou popsány základní pojmy pracovní spokojenosti, vybrané teorie motivace pracovního jednání a faktory ovlivňující pracovní spokojenost. Dále je představena problematika duševní hygieny, faktory duševního zdraví a nejdůležitější zásady psychohygieny. Praktická část potom s využitím teoretických poznatků odhaluje problematické oblasti pracovní spokojenosti a nedostatková místa v duševní hygieně zaměstnanců základní školy. K realizaci výzkumu posloužily jako metodické postupy: analýza internetových stránek školy, dvě dotazníková šetření a rozhovory. Výsledky výzkumu jsou přehledně uspořádány do tabulek a grafů. Nejdůležitější zjištění a doporučení shrnuji v posledních částech práce a v závěru.
Návrh projektu zřízení centra duševní hygieny a relaxace v podmínkách ČR
Žilková, Eliška ; Bedrnová, Eva (vedoucí práce) ; Pauknerová, Daniela (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tematikou psychické zátěže, psychického zdraví, duševní hygieny a jejího uplatnění v praxi. Cílem práce je zmapovat pracovní prostředí v ČR, po odhalení nedostatků navrhnout jejich řešení zřízením Centra duševní hygieny a relaxace jako východiska z daných problémů a tím převést téma duševní hygieny do praxe zaměstnanců. Teoretická část práce věnuje pozornost komplexním souvislostem v oblasti lidské psychiky, pracovního zatížení a s tím spojených problémů, současně též informuje o principech duševní hygieny. Praktická část pak zjišťuje úroveň informovanosti o DH, potenciální zájem o vznik a nabídku služeb Centra duševní hygieny a směřuje tak ke konečnému a hlavnímu cíli, praktickému návrhu daného centra. Hlavním přínosem je jednak snaha informovat veřejnost o daných souvislostech a pokus o praktické řešení mnohdy problematické situace na pracovním trhu v ČR.
Relaxace s hudbou a meditace v hudbě
ČAPKOVÁ, Jana
Předkládaná práce seznamuje s významem duševní hygieny a jejích zvolených metod - relaxace a meditace s hudbou. Teoretická část je zaměřena na popis základních relaxačních a meditačních technik a terapeutických účinků hudby. Zabývá se muzikoterapií, jejím významem, druhy, metodami a historií z hlediska spojení hudby s léčivým relaxačním působením na psychické, fyzické i spirituální zdraví člověka. Praktická část obsahuje využití těchto metod v praxi s pěti věkově rozdílnými terapeutickými skupinami, sleduje a vyhodnocuje změny psychického i fyzického stavu po provedených terapiích. Za účelem vytvoření receptivního programu pro individuální a skupinovou edukaci bylo dotazníkovým šetřením zjišťováno působení provedené terapie. Výzkumné šetření prokázalo, že relaxace a meditace s hudbou je účinný psychoterapeutický prostředek k navození duševní rovnováhy člověka.
Motivační zdroje podpory duševního zdraví u preadolescentů - chlapců
ŠINDELÍŘOVÁ, Eliška
Ve své bakalářské práci se zabývám problematikou duševního zdraví chlapců v preadolescentním věku se zaměřením na spánek. Teoretická část je orientována na témata duševního zdraví, duševní hygieny, vymezení preadolescentního období u chlapců a problematiky správné motivace chlapců tohoto věku. Výzkumná část vyhodnocuje pomocí diagnostických a intervenčních metod informovanost preadolescentů chlapců v oblasti problematiky spánku, dodržování spánkové normy určené věku preadolescentů. Stěžejní úkolem výzkumné části bylo vytvoření intervenčního programu pro preadolescenty chlapce 2. stupně ZŠ. Konstrukce a realizace programu byla uskutečněna ve spolupráci s Ivou Macounovou. Intervenční program byl rozpracován na 10 týdnů a jeho cílem bylo předat výzkumné skupině vědomosti o spánkové problematice a na základě nových znalostí probandů pak pozitivně změnit jejich spánkové návyky. Součástí programu bylo vytvoření letáku S lepším spánkem k lepším známkám. Během intervenčního programu se potvrdilo nedodržování spánkové normy a prokázalo se zkracování kvantity spánku vlivem doby strávené u počítače. Doporučuji zařazení spánkové problematiky do hodin Výchovy ke zdraví na ZŠ.
Využití aktivizačních výukových metod při strategii výuky výchovy ke zdraví/duševní hygieny ve vzdělávacím procesu u studentů gymnázia
ČEJKOVÁ, Iva
Tato práce obsahuje navržený ucelený vzdělávací program v rozsahu dvanácti hodin pro výuku výchovy ke zdraví/duševní hygieny s použitím aktivizačních metod. Program byl aplikován a ověřen u studentů na nižším gymnáziu. Cílem navrhovaného programu bylo prozkoumat a popsat význam zařazení výuky výchovy ke zdraví/duševní hygieny do klasické výuky studenta nižšího gymnázia. Jednotlivé hodiny probíhaly formou různých aktivizačních výukových metod. Jednalo se o náhodně zvolenou třídu na Biskupském gymnáziu v Českých Budějovicích. Hlavní vstupní výzkumnou metodou byl zvolen dotazník denních a spánkových rytmů. Hodnocení edukačního procesu probíhalo kvalitativní metodou- pozorováním, z kterého vyšly velice pozitivní výsledky, jak z pohledu aktivity a pozornosti studentů při výuce, tak z pohledu prohloubení znalostí a dovedností v oblasti výchovy ke zdraví/duševní hygieny. Výsledky výzkumu mohou obohatit práce podporující výchovu ke zdraví jak při výuce, tak při jiných aktivitách. Návrh programu probíhal tak, aby z něj mohli čerpat všichni zájemci o tuto problematiku.
Výchova ke zdraví a strategie výuky duševní hygieny ve škole.
FUKEROVÁ, Hana
Práce se zabývá otázkou duševní hygieny v České republice. Teoretická část shrnuje dosavadní poznatky o zdraví jako celku i jeho jednotlivých složkách a vlivy, které na člověka působí. Dále stručně charakterizuje věkovou skupinu pubescentů, především z psychologického hlediska. Praktická část obsahuje metodický program výuky duševní hygieny, který je vytvořený pro druhý stupeň ZŠ. Samotné sestavení programu, stejně tak jako jeho účinnost, vychází z použitých metod {--} intervenční metoda, dotazování, pozorování, projektivní technika. Program je vytvořený na 10 setkání a i přesto výsledky ukazují jeho účinnost i při krátkodobém působení edukátora. K výrazné změně došlo u žáků v oblasti sebehodnocení. Žáci také přeskládali životní hodnoty, rozšířili si vědomosti a dovednosti v mezilidských vztazích a získali přehled o nových možnostech pohybových aktivit.
Duševní hygiena u sester ve vedoucích funkcích
ŠŤASTNÁ, Olga
Duševní hygiena nebo-li psychohygiena nám pomáhá chránit a upevňovat si své duševní zdraví. Poskytuje nám návod, jak nejlépe zvládat obtížné situace, jak si upevňovat zdravý životní styl a životní podmínky, abychom si udržovali duševní rovnováhu. Učí nás, jak předcházet psychicky náročným situacím nebo jak je zvládat, pokud už nastaly. Přínos spočívá v prevenci somatických a psychických onemocněních, protože vyrovnaný člověk působí kladně na své okolí, neprožívá citová vypětí a dokáže koncentrovat práci i odpočinek. Sestra manažerka dodává energii, sílu a motivaci celému svému týmu i oddělení, prostě všem lidem kolem sebe. Je tedy nutné, aby sama měla dost vnitřní energie a motivace. K tomu nám pomáhají zásady duševní hygieny, které je dobré znát a řídit si jimi. Je zjištěno, že nejdůležitějším faktorem našeho zdraví je životní styl. Tím rozumíme stravování, ovzduší, pohyb, odpočinek, relaxace, organizace práce, pracovní prostředí a škodliviny jako je alkohol a cigarety, kterých bychom se měli vyvarovat nebo je alespoň minimalizovat. Změna životního stylu je jedna z cest k záchraně našeho zdravotnictví i kvality našeho života.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 72 záznamů.   začátekpředchozí60 - 69další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.