Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32,283 záznamů.  začátekpředchozí32280 - 32283  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.95 vteřin. 

Cyklus Pod klášterní révou Elina Pelina a jeho souvislosti se Studní svaté Kláry Anatola France
Obůrková, Tereza
Cílem této práce bylo na základě rozporuplných tvrzení bulharské literární kritiky o shodných rysech knih Pod manastirskata loza Elina Pelina a Le Puits de Sainte Claire Anatola France tato dvě díla porovnat a určit jejich vzájemný vztah. Podrobná žánrová analýza obou knih ukázala, že se tato díla liší. Elin Pelin ve svých legendárních povídkách představuje svůj ideální model světa (potažmo svět představ prosté víry bulharského člověka). Bulharský spisovatel své příběhy staví na ději, pomocí něj čtenáři demonstruje svou pravdu, o které je přesvědčen. Kniha Le Puits de Sante Claire je nehomogenní, příběhy lze rozdělit do dvou skupin - první z nich je poznamenána Franceovými parnasistními počátky, příběhy v ní obsažené jsou efektně zpracovaná podání přitažlivých námětů, ve kterých se odráží tehdejší čistě estetický postoj autora k tvorbě (který je v rozporu s pOjetím Elina Pelina), povídky druhé části jsoLJ už plné filozofických úvah a monologů, ve kterých Anatole France zaujímá angažovaný postoj, charakteristický pro jeho vrcholná díla. Staví se ostře nejen proti fanatickým a dogmatickým projevům náboženství jako Elin Pelin, ale proti víře jako takové. Čtenáře však Anatole France přímo nepoučuje, tak jak to činí bulharský spisovatel v závěru svých povídek, pouze mu demonstruje, jak je jakákOliV "pravda"...

Meditace a sen v díle českých umělců počátku 20. století
Čichovský, Jan ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Bydžovská, Lenka (oponent)
Jan Čichovský Resumé "Meditace a sen v díle českých mistrů počátku 20.století" Svou podstatou a zaměřením se tato práce vztahuje především k osobním představám a meditacím umělců, objevujících svou duchovní cestu prostřednictvím umění. Úvod této práce se vyjadřuje k obecné problematice duchovních proudů, které měly vliv na výtvarné umění a zejména pak pojednává o konkrétních skupinách a směrech, jakými je např. antroposofie, teosofie nebo rozenkruciánská filozofie, které přímo zasahují do dění na počátku století. Vlastním předmětem mé práce je potom výběr z duchovní tvorby autorů Rudolfa Adámka a Františka Bílka, kteří jako jedni z mála sledují cestu křesťanské mystiky, jenž oba autory spojuje. Má práce chce ukázat způsob, jakým umělec přebírá duchovní poselství neviditelného světa, a jak jej prostřednictvím obrazu zhmotňuje. Pozorování nejvnitřnějších snů a tužeb mystikových má sloužit jako prostředek pro lepší pochopení díla i specifické symboliky, kterou jeden každý z těchto tvůrců používá. Neméně významnými jsou také jeho osobní vize. Má práce chce doplnit některé významy symbolistního umění týkající se mystické tematiky a meditace jako prostředku k dosažení poznání, a přiřadit jej do co nejpřesnější souvislosti s konkrétním směrem, který tento proces nejvíce ovlivnil. Umělecká cesta a umělecké dílo je...

Cyklus Pod klášterní révou Elina Pelina a jeho souvislosti se Studní svaté Kláry Anatola France
Obůrková, Tereza ; Čolobova, Žoržeta (oponent) ; Grigorov, Dobromir (vedoucí práce)
Cílem této práce bylo na základě rozporuplných tvrzení bulharské literární kritiky o shodných rysech knih Pod manastirskata loza Elina Pelina a Le Puits de Sainte Claire Anatola France tato dvě díla porovnat a určit jejich vzájemný vztah. Podrobná žánrová analýza obou knih ukázala, že se tato díla liší. Elin Pelin ve svých legendárních povídkách představuje svůj ideální model světa (potažmo svět představ prosté víry bulharského člověka). Bulharský spisovatel své příběhy staví na ději, pomocí něj čtenáři demonstruje svou pravdu, o které je přesvědčen. Kniha Le Puits de Sante Claire je nehomogenní, příběhy lze rozdělit do dvou skupin - první z nich je poznamenána Franceovými parnasistními počátky, příběhy v ní obsažené jsou efektně zpracovaná podání přitažlivých námětů, ve kterých se odráží tehdejší čistě estetický postoj autora k tvorbě (který je v rozporu s pOjetím Elina Pelina), povídky druhé části jsoLJ už plné filozofických úvah a monologů, ve kterých Anatole France zaujímá angažovaný postoj, charakteristický pro jeho vrcholná díla. Staví se ostře nejen proti fanatickým a dogmatickým projevům náboženství jako Elin Pelin, ale proti víře jako takové. Čtenáře však Anatole France přímo nepoučuje, tak jak to činí bulharský spisovatel v závěru svých povídek, pouze mu demonstruje, jak je jakákOliV "pravda"...

Autorskoprávní ochrana databází
Havel, Michal ; Dobřichovský, Tomáš (vedoucí práce) ; Žikovská, Petra (oponent)
(CZ) Primárním zaměřením této práce je autorskoprávní ochrana databází. Tato práce představuje autorskoprávní ochranu databází jako součást dvou pilířového systému právní ochrany, který byl v právním řádu Evropské unie založen na základě směrnice č. 96/9/ES, o právní ochraně databází. Prvních pět kapitol této práce se věnuje obecným otázkám spojeným s autorskoprávní ochranou databází, jejichž účelem je představení právních a mimoprávních kořenů, ze kterých autorskoprávní ochrana databází vyrůstá. Tato část vymezuje fenomén databází v souvislosti s informační společností, dostupné nástroje ochrany, účel právní ochrany databází, rámec formálních právních pramenů a právní tradice spojené s autorskoprávní ochranou jako takovou. Šestá kapitola se zaměřuje na definici pojmu databáze a srovnává databáze jako specifickou kategorii autorského díla s jinými druhy autorských děl, a to s důrazem na vystižení jejich rozdílných a společných znaků. Sedmá kapitola následně rozebírá základní znaky autorskoprávní ochrany databází, kterými jsou zejména strukturální zaměření ochrany, požadavky na originalitu a práva spojená s tvorbou a užitím databází. Předmětem osmé kapitoly je představení režimu zvláštního práva pořizovatele databáze jako druhého pilíře právní ochrany databází podle směrnice č. 96/9/ES. Těžištěm...