Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 184 záznamů.  začátekpředchozí175 - 184  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Zjednoznačňování slovních významů
Kraus, Michal ; Glembek, Ondřej (oponent) ; Smrž, Pavel (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na rozpoznávání a zjednoznačňování českých slov.  Nejprve se čtenář seznámí s historickým kontextem úkolu, poté jsou mu předvedeny použité algoritmy: naivní Bayesův klasifikátor, klasifikátor AdaBoost, metoda maximální entropie a rozhodovací strom. Použité metody jsou názorně předvedeny na příkladu. V dalších částech práce jsou popsány datové sady a parametry pro klasifikaci. V závěrečné části práce dojde na zhodnocení výsledků a nastínění možných úprav.
Pragmatický lematizátor českých slov
Vacek, Matěj ; Strossa, Petr (vedoucí práce) ; Kliegr, Tomáš (oponent)
Tato práce se zabývá lemmatizací podstatných a přídavných jmen na základě morfologie českého jazyka. Cílem práce je vytvořit lemmatizátor, který bude lemmatizovat slova s úspěšností alespoň 90%. Zároveň by měl být lemmatizátor co nejjednodušší, tj. měl by mít co nejméně pravidel. Lemmatizátor bude vytvářen pro oblast realitních inzerátů na prodej domů. V práci budou analyzovány specifika této oblasti a lemmatizátor bude přizpůsoben této oblasti, tak aby při lemmatizaci vytvářel co nejlepší výsledky. Lemmatizátor byl vytvořen v jazyce Java. Bylo použito velmi málo pravidel (pouze tři typy) a celkově byl lemmatizátor úspěšný v 96,4% případech.
Využití interaktivní tabule ve výuce českého jazyka na 1. stupni základních škol
ŠMÍDOVÁ, Markéta
Hlavním cílem diplomové práce je popsat výhody a nevýhody využití interaktivní tabule ve výuce českého jazyka na prvním stupni základních škol. Diplomová práce obsahuje část teoretickou, která zahrnuje první tři kapitoly, a část empirickou, která se skládá za dvou kapitol. V teoretické části autorka nejprve seznamuje čtenáře s historickým vývojem interaktivních tabulí a jejich postupným zaváděním do výuky. Druhá kapitola přináší přehled požadavků, které by měl každý pedagog pomocí interaktivní tabule zohlednit. V další části jsou pak prezentovány nejčastěji zmiňované výhody a nevýhody, a to jak z pohledu učitelů, tak z pohledu dětí. Ve třetí kapitole pak autorka představuje hlavní zdroje dat výukových materiálů a konkretizuje jednotlivá cvičení. Praktickou část práce založila autorka na výzkumu, který byl realizován prostřednictvím dotazníku mezi 50 pedagogy. Předmětem čtvrté kapitoly je detailnější popsání jednotlivých otázek a také rozbor výsledků. Zhodnocení výsledků pak přináší pátá kapitola, v níž jsou zároveň předložena i doporučení, která by dle názoru autorky měla vést ke zkvalitnění výuky pomocí interaktivní tabule.
Čeština jako cizí jazyk. Modifikovaný lingvistický popis vybraných gramatických kategorií češtiny.
KUTLÁKOVÁ, Michala
Cílem předkládané disertační práce je návrh a vypracování teoretické lingvistické báze pro obor čeština jako cizí jazyk. Konkrétně jde o komplexní lingvistický popis gramatiky češtiny ve funkci cizího jazyka, který představuje teoretické východisko pro zpracování didaktických gramatik češtiny pro cizince. Tento popis má poskytnout takový rozsah lingvistických informací, jenž umožňuje variabilně a v závislosti na účelu zpracovat jazykové struktury a zároveň ozřejmuje i vztahy a souvislosti mezi nimi. Uvedený lingvistický popis češtiny jako jazyka cizího se zaměřuje na konkrétní skupinu nerodilých mluvčích, v našem případě na skupinu nerodilých mluvčích s němčinou jako rodným jazykem. Protože se v disertaci jedná se o modelové zpracování popisu, je pozornost věnována pouze vybraným gramatickým kategoriím češtiny, a to gramatické kategorii genitivu substantiv a slovesného vidu. Problematikou popisu gramatiky přirozeného jazyka se nejprve zabýváme v obecné rovině, v části, v níž definujeme typy gramatik, které jsou pro naši práci relevantní. Následně charakterizujeme oba národní jazyky, tzn. češtinu a němčinu, z hlediska typologického a z hlediska jejich diferenciace a stratifikace. Vlastní lingvistický popis, jehož modelová aplikace je jádrem této práce, nazýváme s odkazem na J. Dolníka (1993) modifikovaným lingvistický popisem. Tento popis je založen na pěti východiscích. Jsou jimi teoretické práce předních českých a slovenských lingvistů věnované problematice přirozeného jazyka i práce popisující gramatiku češtiny. Dalšími východisky navrhovaného komplexního popisu gramatiky češtiny jsou vymezení jednotlivých referenčních úrovní podle SERR pro češtinu jako cizí jazyk, výzkumná sonda zaměřená na vnímání obtížnosti českých gramatických jevů cílovou skupinou nerodilých mluvčích a v neposlední řadě i sondy prováděné v dílčích korpusech Českého národního korpusu.
Přechodníkové konstrukce v barokních textech
KAMENÍK, Josef
Diplomová práce se zaměřuje na analýzu přechodníků doby barokní. Na základě pěti gramatických spisů z daného historického období je sledována předpokládaná dobová norma vztahující se k transgresivům a její teoretická reflexe. Tyto poznatky jsou posléze komparovány s materiálem excerpovaným z děl, která datem svého vzniku odpovídají baroknímu období. Nejstarší z těchto učených spisů je "Mappa katolická" od Jiřího Plachého, následují "Kronika klattovská" sepsaná Janem Floriánem Hammerschmidem a pozdně barokní polemika "Obzvláštné pravdy náboženství katholického" z pera Jana Hubálka. Přechodníky jsou v této práci zkoumány po stránce fonetické i tvaroslovné, leč největší důraz je kladen na problematické aspekty přechodníkových konstrukcí, totiž na rodovou kongruenci, vid zdrojového slovesa a vlastní význam transgresivů derivovaný z původních participií. Vedle snahy popsat co možná nejpřesněji stav barokních přechodníků a jejich užívání v dobové literatuře si tato diplomová práce klade za cíl přispět k poznání vývojové tendence transgresivních konstrukcí, na jejímž konci stojí současné skomírání těchto tvarů.
Jak kvalita lemmatizace ovlivňuje výsledky vyhledávání dokumentů v českém jazyce
Pytelka, Petr ; Strossa, Petr (vedoucí práce) ; Pinkas, Otakar (oponent)
Cílem práce je měření kvality lemmatizace pro český jazyk v systémech zpracování doku-mentů a analýza výsledků tohoto měření. V teoretické části práce je popsán princip plno-textového vyhledávání, možnosti realizace lemmatizace a běžné problémy, které je nutné řešit při zpracování přirozeného jazyka. V práci jsou diskutovány možnosti hodnocení kva-lity lemmatizace pomocí měření přesnosti a úplnosti vyhledávání. Pro detailnější hodnocení lemmatizátoru je popsána metoda měření nadměrné a nedostatečné lemmatizace. V druhé části práce je navržen experiment a testovací aplikace pro měření kvality lemmati-zace ve třech systémech, které jsou používány pro realizaci vyhledávání dokumentů. Jedná se o knihovnu Apache Lucene, databázové systémy PostgreSQL a Microsoft SQL Server. Experiment je prováděn s využitím Pražského závislostního korpusu, a to pro korpus jako celek a zvlášť pro vybrané slovní druhy. Rozbor výsledků pro výchozí lemmatizátor pro český jazyk v Lucene umožnil návrh několika drobných úprav, které vedou k měřitelnému zlepšení vyhledávání. Výsledky práce ukazují, jak lze využít uvedené metriky a podrobné výsledky pro zlepšování lemmatizačních algoritmů a tím i pro zkvalitnění plnotextového vyhledávání pro český jazyk.
Literatura pro děti a mládež jako inspirační zdroj v hodinách výtvarné výchovy
NEUŽILOVÁ, Kateřina
Předkládaná kvalifikační práce s názvem ?Literatura pro děti a mládež jako inspirační zdroj v hodinách výtvarné výchovy? ve svém obsahu řeší složité mezipředmětové vztahy dvou humanitních oborů: výtvarné výchovy a českého jazyka. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku žáka druhého stupně základní školy z psychologického, čtenářského a výtvarného hlediska. Praktická část této práce zahrnuje empirický výzkum, který zkoumá čtenářství a volný čas soudobé mládeže. K výsledkům výzkumné sondy je přihlédnuto ve výtvarném projektu (tematické řadě), který je částečně uveden do praxe na druhém stupni základní školy.
Aplikace metod kritického myšlení ve výuce českého jazyka, literatury a výtvarné výchovy na druhém stupni základních škol
VANČUROVÁ, Andrea
Diplomová práce se zabývá aplikací metod kritického myšlení ve výuce českého jazyka, literatury a výtvarné výchovy na druhém stupni základních škol. Práce je rozdělena na dvě části ? teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na vymezení vyučovacích metod obecně, dále se zabývá principy programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, tříděním a popisem jeho jednotlivých metod a také otázkou nejvhodnějších alternativních osnov výtvarné výchovy či složek českého jazyka pro aplikaci metod kritického myšlení. Praktická část zahrnuje náměty na hodiny českého jazyka, literatury a výtvarné výchovy, vytvořených podle zásad kritického myšlení a s použitím jeho metod.
Výuka češtiny v rodině Jana Nepomuka ze Schwarzenbergu. Učebnice češtiny určená Josefovi ze Schwarzenbergu
PSOTKOVÁ, Jana
Předmětem zájmu bakalářské práce je výuka češtiny v rodině Jana Nepomuka ze Schwarzenbergu, především pak učebnice Knjžka k učenj se česky, která vznikla roku 1778 pro výuku mladého knížete Josefa ze Schwarzenbergu. Cílem bakalářské práce je rozbor této učebnice po obsahové i formální stránce, její srovnání s gramatikami 18. století a přibližné určení jejího autorství. Práce je rozvržena do pěti kapitol. V úvodu práce rozebírám použitou literaturu a archivní prameny. První dvě kapitoly se věnují českému jazyku v 18. století. Nejdříve obecně jeho stavu v 18. století, následně českému lingvistickému bádání v 18. století. Třetí kapitola se pokouší o nastínění vztahu české šlechty k českému jazyku v období od 16. do 18. století. Čtvrtá kapitola soustřeďuje pozornost na znalost a výuku českého jazyka v rodě Schwarzenbergů. Stěžejní částí práce je kapitola pátá, která obsahuje rozbor zkoumané učebnice z hlediska metody výuky, obsahu, jazyka a autorství. V závěru práce shrnuji poznatky, k nimž jsem svým výzkumem dospěla.
Metody a cíle nácviku vypravování na 1. stupni základní školy
SCHNEIDEROVÁ, Pavla
Diplomová práce je zaměřena na metody a cíle nácviku vypravování na 1. stupni základní školy. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Práce se také zabývá rozbory vybraných učebnic českého jazyka a slohu, podle kterých se vyučuje na 1. stupni ZŠ. Praktická část zobrazuje výsledky výzkumu prováděného na základních školách. Hodnocení vychází ze slohových cvičení a ze slohových prací. Součástí práce jsou přehledné tabulky, graf a přílohový materiál.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 184 záznamů.   začátekpředchozí175 - 184  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.