|
Vliv mateřské školy na dítě
KRŽOVÁ, Lenka
Záměrem této bakalářské práce je zjistit, jaký vliv má mateřská škola na naše děti. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám vývojem dítěte v předškolním věku, hrou, výchovou v rodině a mateřskou školou. V praktické části zjišťuji, do jaké míry se rodiče podíleli na adaptaci dítěte do MŠ a jak se dítě zlepšilo v dovednostech, schopnostech a socializaci po nástupu do mateřské školy. Praktická část je založena na kvalitativní metodě s dotazníkem.
|
|
Současní rodiče a jejich postoj k mateřské škole
CHVÁTALOVÁ, Ivana
Záměrem této bakalářské práce je zmapovat zkušenosti současných rodičů s mateřskou školou, které vyplývají z jejich vlastních zkušeností z doby jejich dětství a jsou základem jejich postojů k této instituci. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám rodinou, rodičovstvím, mateřskou školou, základními lidskými potřebami a hodnotami v současné společnosti. V praktické části zjišťuji zkušenosti současných rodičů s mateřskou školou z doby jejich dětství, jejich postoje, očekávání a spokojenost se současnou mateřskou školou, jaké zaznamenali změny, podle čeho vybírají mateřskou školu a jaké hodnoty jsou pro ně důležité. Praktická část je založena na kvalitativní metodě- rozhovoru. Jsou zde shrnuty výsledky rozhovorů se čtyřiceti rodiči předškolních dětí.
|
| |
|
Sebepojetí učitelek mateřských škol
UHLÍKOVÁ, Zlata
Práce se zabývá sebepojetím učitelek mateřských škol. Snaží se ukázat, jaké by měly být kompetence učitelky, jakým způsobem je lze rozvíjet a jaké jsou jejich profesní dovednosti. Jak uspět v této profesi, jaké jsou osobnostní předpoklady učitelek mateřských škol. Cílem této práce je zjistit, zda učitelky dělají svou práci v mateřské škole s láskou, respektem, zda si uvědomují, jak je jejich práce důležitá, jak vnímají celkově svou roli učitelky.
|
|
Autorský přístup v rámci Školního vzdělávacího programu v Mateřské škole Kozolupy
JEŽKOVÁ, Ludmila
Záměrem této bakalářské práce uměleckého typu je poukázat na význam kreativity učitelek mateřských škol a nastínit možný přístup k předškolnímu vzdělávání. Teoretická část se zabývá historií předškolního kurikula, systémem současných kurikulárních dokumentů a jejich požadavků na předškolní vzdělávání, členěním literárních žánrů pro děti s teoretickými poznámkami k tvůrčímu psaní. Praktická část je zaměřena na charakteristiku vzdělávacího programu v Mateřské škole Kozolupy, na konkrétní ukázky z vlastní tvorby, jejich praktické využití a opodstatnění při vzdělávacím procesu.
|
| |
|
Utváření vztahu dětí ke zvířatům ve věku 3-7 let
ANDĚLOVÁ, Alena
Cílem této práce je popsat, jak a v jaké míře probíhá v mateřských školách utváření vztahu dětí ke zvířatům, porovnat v tomto snažení městské a vesnické mateřské školy a nabídnout vhodné aktivity, kterými lze děti seznamovat přímo i nepřímo se živou přírodou. V teoretické části je popsán vztah dítěte se zvířetem a možnosti kontaktu dětí a zvířat, zejména prostřednictvím mateřských škol a jimi připravovaných aktivit a činností. Je zde objasněno, jaké požadavky jsou kladeny na pedagogy mateřských škol v oblasti enviromentální výchovy. Cílem praktické části je zjistit za pomoci dotazníkového výzkumu, jaký vztah ke zvířatům mají děti ve věku 3 až 7 let podle výpovědí svých rodičů a pedagogů. Zda mateřské školy umožňují dětem přímý kontakt se zvířaty, a jakým způsobem. Dále jsou zde uvedeny aktivity, které dětem nabízí Mateřská škola Branice v rámci seznamování se živou přírodou a utváření vztahu k ní. Příklady aktivit rozvíjejících poznatky o zvířatech mohou posloužit jako inspirace pro pedagogické pracovníky. V závěru je uveden seznam vybraných organizací z jižních Čech, které v náplni své činnosti dětem zprostředkovávají kontakt se zvířaty.
|
|
Vývoj porodnosti v ČR a její důsledky na potřebu kapacity předškolních zařízení
Hříchová, Vendula ; Miskolczi, Martina (vedoucí práce) ; Šimková, Martina (oponent)
Tato práce se zaměřuje na vývoj obyvatelstva a porodnosti v ČR a na faktory ovlivňující porodnost. Následně se zabývá formami a kapacitou předškolních zařízení. Obyvatelstvo nejenom ČR prošlo výraznými změnami demografického chování, na základě kterých se měnila i výše porodnosti. Výslednou hodnotu porodnosti ovlivňuje mnoho faktorů, ale hlavní příčinu nelze jednoznačně určit. Na dlouhodobý pokles narozených dětí reagoval stát snižováním počtu zařízení pro předškolní péči. V současné době mohou rodiče umisťovat své potomky zejména do jeslí, mateřských škol a dalších alternativních institucí.
|
| |
|
Analýza dopadů nedostatku míst v mateřských školách na daňové příjmy ČR
Krejsová, Kateřina ; Pavel, Jan (vedoucí práce) ; Kučerová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce se zabývá dopady nedostatku míst v mateřských školách na daňové výnosy České republiky v důsledku snížení participace žen na trhu práce. Je popsána situace na pomyslném trhu mateřských škol, tj. strana nabídky tvořená mateřskými školami a strana poptávky, kterou tvoří děti ve věku 3-6 let a jejich rodiče. Prostřednictvím Cost benefit analýzy je ilustrováno porovnání nákladů vynaložených na vytvoření nových míst v mateřských školách s daňovými příjmy státu. Cost benefit analýza má v této práci za cíl potvrdit či vyvrátit hypotézu výhodnosti vytvoření nových míst v institucích předškolního vzdělávání (mateřských školách) v porovnání se souhrnem nedosažených daňových příjmů.
|