|
Porovnání možností komprese multimediálních signálů
Špaček, Milan ; Mišurec, Jiří (oponent) ; Škorpil, Vladislav (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá porovnáním možností komprese multimediálních signálů se zaměřením na videosignál a užívané kodeky. Detailně popisuje především kódování a dekódování videosignálu dle standardů MPEG. V teoretické části jsou uvedeny charakteristické vlastnosti obrazového signálu a zdůvodnění potřeby použití komprese pro jeho záznam a přenos. Dále jsou vysvětleny metody s jejichž pomocí je odstraněna nadbytečnost (redundance) a zbytečnost (irelevance) z kódovaného obrazového signálu. Rovněž jsou diskutovány způsoby měření kvality obrazového signálu. Samostatná kapitola je věnována charakteristickým rysům v současnosti používaných a perspektivních kodeků. V praktické části práce byly vytvořeny funkce v prostředí Matlab, implementované do grafického uživatelského rozhraní, jenž simulují činnost funkčních bloků kodéru a dekodéru. Na základě uživatelsky zadaných vstupních parametrů provádí kódování a dekódování obrazu složeného ze snímků ve formátu RGB a následně zobrazí grafické i numerické výstupy z jednotlivých funkčních bloků. Implementovány jsou algoritmy pro úvodní zpracování vstupní sekvence snímků včetně podvzorkování, dále též DCT, kvantování, kompenzace pohybu a k nim inverzní operace. Samostatné kapitoly jsou věnovány popisu realizace kodeku v prostředí Matlab a výstupům z jednotlivých kroků zpracování. Dále jsou též diskutovány srovnání kompresních algoritmů a vliv změny parametrů na výstupní podobu signálu. V závěru práce jsou shrnuty zjištěné poznatky.
|
|
Praktické ukázky zpracování signálů
Hanzálek, Pavel ; Smékal, Zdeněk (oponent) ; Mekyska, Jiří (vedoucí práce)
Práce se zaměřuje na problematiku zpracování signálů. Pomocí praktických ukázek se snaží ukázat využití jednotlivých operací zpracování signálů z praktického hlediska. Pro každou z vybraných operací zpracování signálů je vytvořena aplikace v prostředí MATLAB včetně grafického rozhraní pro její snadnější ovládání. Členění práce je takové, že každá kapitola je v úvodu rozebrána nejdříve z teoretického hlediska, posléze je ukázáno pomocí praktické ukázky, k čemu se daná operace v praxi využívá. V této části se nachází popis jednotlivých aplikací, hlavně z hlediska způsobu jejich obsluhy, a také popis jejich možných výsledků. V příloze práce se nachází výsledky praktické části.
|
|
Moderní kompresní formáty digitálního obrazu
Eder, Radek ; Přinosil, Jiří (oponent) ; Číka, Petr (vedoucí práce)
V této bakalářské práci je nastíněna problematika komprese digitálního obrazu. Jsou zde popsány základní barevné modely RGB a YCbCr a převod mezi nimi. Popsány jsou současně používané kodeky digitálního obrazu. Detailněji je rozebrán kompresní formát JPEG, který v současné době je stále nejrozšířenějším formátem pro digitální fotografii. Popsán je postup při digitalizaci obrazu pomocí standardu JPEG, kam patří vzorkování, kvantování a kódování. Dále rozebrány formáty JPEG2000, PNG a WebP. Závěrem práce jsou rozebrány metody pro subjektivní a objektivní vyhodnocení kvality komprese digitálního obrazu. Mezi subjektivní metody patří Double Stimulus Impairment Scale (DSIS) a Double Stimulus Continuous Quality Scale (DSCQS), mezi objektivní pak Mean Squared Error (MSE), Peak Signal to Noise Ratio (PSNR) a Structural Similarity (SSIM). V rámci práce byla vytvořena i aplikace, která umožňuje komprimovat zdrojové obrazu do vybraných formátů. Dále umožňuje provést kvalitativní vyhodnocení komprese a uložit výsledné hodnoty do souboru.
|
|
Výukový video kodek
Dvořák, Martin ; Hála, Ondřej (oponent) ; Slanina, Martin (vedoucí práce)
Prvním cílem diplomové práce je prostudování základních principů komprimace obrazových signálů. Seznámení se s technikami používanými pro redukci zbytečnosti a nadbytečnosti v obrazovém signálu. Druhým cílem je, na základě těchto informací, realizovat jednotlivé komprimační nástroje v programovém prostředí Matlab a sestavit tak jednoduchý model video kodeku. Diplomová práce obsahuje popis realizace tří základních komprimačních bloků a sice - kódování uvnitř snímku, mezisnímkové kódování a kódování s proměnnou délkou slova - podle standardu MPEG-2.
|
|
Sada počítačových cvičení pro Signály a systémy
Pálka, Petr ; Žmolíková, Kateřina (oponent) ; Černocký, Jan (vedoucí práce)
Cílem této práce je transformovat současný formát materiálů k počítačovým cvičení z předmětu Signály a Systémy do prostředí Jupyter. Dosavadní materiály jsou členěny podle témat do jednotlivých PDF souborů, které obsahují relevantní teorii a ukázky MATLAB kódu. Tematické okruhy se zabývají základy digitálního zpracování signálů na počítači. Vytvořené Jupyter notebooky obsahují teoretickou oporu z originální předlohy ve formátu Markdown + LaTeX a~původní implementace pro prostředí MATLAB je zde převedena do jazyka Python. Tyto materiály navíc přímo prezentují výstupy Python kódu typu graf, přehratelné audio, text, obrázek nebo jejich interaktivní kombinace.
|
|
Webové aplikace pro podporu výuky komprimačního algoritmu JPEG
Dziuina, Valeriia ; Záviška, Pavel (oponent) ; Rajmic, Pavel (vedoucí práce)
Daná bakalářská práce se zabývá problematikou ztrátové komprese obrazových dat realizované algoritmem JPEG. Je zde popsán samotný algoritmus JPEG a také nezbytné pro jeho pochopení podklady, jako například fyzikální a fyziologická podstata vzniku barvy, její základní parametry a barevné modely RGB a YCbCr. Výsledkem této práce jsou tři webové aplikace, každá ze kterých by měla názorně demonstrovat průběh určitých kroků daného algoritmu a jejich vliv na výsledný obraz. Tyto aplikace jsou nejprve zaměřené na jednodušší pochopení procesu komprese obrazových dat v rámci algoritmu JPEG.
|
|
Sada počítačových cvičení pro Signály a systémy
Pálka, Petr ; Žmolíková, Kateřina (oponent) ; Černocký, Jan (vedoucí práce)
Cílem této práce je transformovat současný formát materiálů k počítačovým cvičení z předmětu Signály a Systémy do prostředí Jupyter. Dosavadní materiály jsou členěny podle témat do jednotlivých PDF souborů, které obsahují relevantní teorii a ukázky MATLAB kódu. Tematické okruhy se zabývají základy digitálního zpracování signálů na počítači. Vytvořené Jupyter notebooky obsahují teoretickou oporu z originální předlohy ve formátu Markdown + LaTeX a~původní implementace pro prostředí MATLAB je zde převedena do jazyka Python. Tyto materiály navíc přímo prezentují výstupy Python kódu typu graf, přehratelné audio, text, obrázek nebo jejich interaktivní kombinace.
|
|
Praktické ukázky zpracování signálů
Hanzálek, Pavel ; Smékal, Zdeněk (oponent) ; Mekyska, Jiří (vedoucí práce)
Práce se zaměřuje na problematiku zpracování signálů. Pomocí praktických ukázek se snaží ukázat využití jednotlivých operací zpracování signálů z praktického hlediska. Pro každou z vybraných operací zpracování signálů je vytvořena aplikace v prostředí MATLAB včetně grafického rozhraní pro její snadnější ovládání. Členění práce je takové, že každá kapitola je v úvodu rozebrána nejdříve z teoretického hlediska, posléze je ukázáno pomocí praktické ukázky, k čemu se daná operace v praxi využívá. V této části se nachází popis jednotlivých aplikací, hlavně z hlediska způsobu jejich obsluhy, a také popis jejich možných výsledků. V příloze práce se nachází výsledky praktické části.
|
|
Vliv nepřesnosti vzorkovací periody na frekvenční analýzu
Pietrowicz, Daniel ; Marada, Tomáš (oponent) ; Zuth, Daniel (vedoucí práce)
Tato práce bude zaměřena na měření ve spojitosti s digitalizací analogového signálu a analýzy vlivu chyby vzorkovací periody. Stručného rozebrání principu frekvenční analýzy a popsání možností provedení tohoto postupu v prostředí Matlab. Následně vytvoření simulačního modelu spojitého signálu a jeho diskretizace zatížená vzorkovací chybou. Systematická komparace vlivu nepřesnosti frekvenční periody na navazující frekvenční analýzu.
|
|
Moderní kompresní formáty digitálního obrazu
Eder, Radek ; Přinosil, Jiří (oponent) ; Číka, Petr (vedoucí práce)
V této bakalářské práci je nastíněna problematika komprese digitálního obrazu. Jsou zde popsány základní barevné modely RGB a YCbCr a převod mezi nimi. Popsány jsou současně používané kodeky digitálního obrazu. Detailněji je rozebrán kompresní formát JPEG, který v současné době je stále nejrozšířenějším formátem pro digitální fotografii. Popsán je postup při digitalizaci obrazu pomocí standardu JPEG, kam patří vzorkování, kvantování a kódování. Dále rozebrány formáty JPEG2000, PNG a WebP. Závěrem práce jsou rozebrány metody pro subjektivní a objektivní vyhodnocení kvality komprese digitálního obrazu. Mezi subjektivní metody patří Double Stimulus Impairment Scale (DSIS) a Double Stimulus Continuous Quality Scale (DSCQS), mezi objektivní pak Mean Squared Error (MSE), Peak Signal to Noise Ratio (PSNR) a Structural Similarity (SSIM). V rámci práce byla vytvořena i aplikace, která umožňuje komprimovat zdrojové obrazu do vybraných formátů. Dále umožňuje provést kvalitativní vyhodnocení komprese a uložit výsledné hodnoty do souboru.
|