Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití klíčivosti v badatelsky orientovaném vyučování na ZŠ a nižším stupni gymnázia
LANDOVÁ, Tereza
Tato diplomová práce se zabývá diskusí možností zpestření výuky klíčivosti v podobě pracovních listů a také možností využití testů klíčivosti v badatelské výuce přírodopisu a biologie na základní škole a nižším gymnáziu. Práce čtenáře seznamuje s obecnou problematikou vývoje, stavby a klíčení semen. Dále se zabývá badatelsky orientovaným vyučováním, což je v posledních letech jednou z nejvyužívanějších metod v přírodovědných předmětech. Pracovní listy vytvořené za tímto účelem jsou proto ověřeny v praxi a následně zpracovány a vyhodnoceny. Práce diskutuje, zda je klíčivost vhodným biologickým materiálem pro badatelské vyučování a také, zda lze tyto pracovní listy doporučit jako didaktický výukový materiál umožňující rozvoj dovedností a teoretických znalostí o klíčení.
Rozhovor mezi žáky jako metoda vrstevnického hodnocení při badatelských úlohách z biologie člověka v hodinách přírodopisu
LIŠKOVÁ, Jana
VOMÁČKOVÁ, J. (2017). Rozhovor mezi žáky jako metoda vrstevnického hodnocení při badatelských úlohách z biologie člověka v hodinách přírodopisu Diplomová práce. Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity. České Budějovice. 50 s. Cílem této diplomové práce bylo navrhnout badatelskou úlohu zaměřenou na oblast biologie člověka, která by umožňovala využít formativní hodnocení, konkrétně vrstevnický rozhovor. Navržená úloha se zaměřuje na problematiku krevních skupin a žáci si v ní měli zkusit navrhnout vlastní postup, jak s dostupnými pomůckami provedou zjednodušené krevní zkoušky. Zároveň provedli zhodnocení protokolu svých vrstevníků, když po rozhovoru ve skupince poskytli vrstevníkům psanou zpětnou vazbu. Na základě této zpětné vazby si druhá skupina mohla opravit svůj postup práce před samotnou realizací vlastního experimentu. Během výzkumu bylo pracováno z audio záznamy pořízenými při vrstevnickém rozhovoru, psanou zpětnou vazbou a vyplněnými protokoly všech zapojených žáků. Badatelská úloha, včetně formativního hodnocení, byla implementována do 3 vyučovacích hodin na dvou vybraných školách v Jihočeském kraji. Bylo zjištěno, že zkušenost s badatelsky orientovaným vyučování má významný vliv i na schopnost žáků poskytnou zpětnou vazbu svým vrstevníkům. Žáci, kteří se s procesem bádání setkali poprvé, měli s jednotlivými kroky problémy, což vedlo i k nejistotě při formulování zpětné vazby pro spolužáky. Nicméně, především díky vrstevnickému rozhovoru a poskytnutí zpětné vazby byla většina žáků schopna zapojit se do provádění pokusu a i lépe porozumět dané problematice. Rozhovor mezi žáky se ukázal jako vhodná metoda formativního hodnocení, jelikož žáci zcela otevřeně diskutovali o protokolech svých spolužáků a zároveň se dokázali poučit z chyb svých spolužáků a následně upravit i vlastní protokol.
Využití biotopu zahradního jezírka ve výuce na 2. stupni základních škol (Komplexní vzdělávací program se zvýšeným důrazem na aplikaci badatelsky orientovaných prvků)
PROCHÁZKOVÁ, Marie
Cílem diplomové práce bylo vypracovat komplexní program zahrnující výukové aktivity s badatelskými prvky vztažené k biotopu zahradního jezírka. Teoretická část sumarizuje problematiku badatelsky orientovaného vyučování a využití školních zahrad. Hlavním přínosem práce je vypracování konkrétního výukového programu pro hodiny zeměpisu a přírodopisu. Skládá se ze sedmi aktivit aplikovaných na biotop zahradního jezírka, určených pro žáky druhého stupně základních škol. Každá aktivita obsahuje metodický list pro učitele a pracovní list pro žáka. Většina aktivit je proveditelná v prostředí jakékoli vodní nádrže; některé je možné provést i ve škole. Vzdělávací program byl nejdříve pilotně otestován s učiteli základních škol a následně se žáky šestých a sedmých tříd jedné základní školy. Paralelně byla prostřednictvím písemných testů provedena evaluace efektivnosti programu. Její výsledky jsou součástí této práce, stejně jako diskuze praktického ověřování programu na učitelích a na žácích.
Využití počítačů a digitálních měřicích čidel v praktické výuce přírodovědných předmětů
Ettlerová, Kateřina ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Šmejkal, Petr (oponent)
Cílem této bakalářské práce je shrnout problematiku využití ICT v rámci praktické výuky přírodních věd na základním a středním stupni vzdělávání s důrazem na SBL a MBL. Poznatky jsem čerpala z původních vědeckých článků a výzkumů a zaměřila se na didaktické a pedagogické aspekty tématu. Práce hodnotí výhody, nevýhody a případná rizika používání ICT v praktické výuce přírodních věd a předkládá postoje žáků a studentů k těmto inovativním metodám. Na základě zjištěných údajů lze říci, že metody zahrnující ICT mají velký potenciál, který v současné době není plně využíván. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Aktivity pro badatelsky orientovanou výuku v biologii
Nedomová, Martina ; Čížková, Věra (vedoucí práce) ; Janštová, Vanda (oponent)
3 Abstrakt Hlavním cílem diplomové práce je sestavit a ověřit materiály podporující badatelsky orientovanou výuku na téma Voda v životě člověka. Práce, která vznikla jako součást mezinárodního projektu ESTABLISH, je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývá charakteristikou badatelsky orientované výuky, jejím přínosem a historií, seznamuje s národními a zahraničními projekty a pracemi tuto výuku aplikujícími. Hlavní pasáž praktické části diplomové práce se zabývá sestavením a ověřením materiálů pro badatelsky orientované aktivity k tematické jednotce Voda v životě člověka. Součástí materiálů je metodická příručka pro učitele a pracovní listy k jednotlivým aktivitám. Práce dále obsahuje výsledky dotazníkového šetření pro studenty realizovaného po ověřování aktivit pro získání zpětné vazby o průběhu ověřování materiálů a jejich vhodnosti. Součástí práce je i realizace dotazníkového šetření pro pedagogy, kterým bylo orientačně zhodnoceno povědomí o badatelsky orientované výuce a její dosavadní užívání u učitelů biologie na gymnáziích v Praze. Praktická část obsahuje také analýzu úloh k tématu voda ve spojení s člověkem ve vybraných učebnicích biologie a přírodopisu. Klíčová slova: Vzdělání, přírodní vědy, biologie, badatelsky orientovaná výuka, projekt ESTABLISH, výuková...
Evaluace žákovských znalostí anatomie a morfologie rostlin v závislosti na použitém typu učebnice
KOTROUŠOVÁ, Jitka
Tato diplomová práce hodnotí znalosti žáků základních škol z anatomie a morfologie rostlin. Důležitým aspektem je zde typ používané učebnice při výuce přírodopisu. Předkládaná práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část seznamuje s metodami evaluace učebnic a vzdělávacích výsledků, s tvorbou didaktického testu a jeho vyhodnocením pomocí statistických metod a dále také s badatelsky orientovaným vyučováním, které bylo jednou ze součástí provedeného výzkumu. Bylo zjišťováno, zda učitelé znají tento nový přístup a zda ho používají ve svých hodinách přírodopisu. Praktická část obsahuje hodnocení a rozbor testovaných učebnic a výsledky provedeného výzkumu.
Badatelsky orientované vzdělávání jako jedna z cest ke zkvalitňování profesionality učitelů
Tichá, Marie ; Samková, L.
Příspěvek je zaměřen na badatelsky orientované vzdělávání jako možnou cestu rozvíjení a zkvalitňování profesionality v přípravě učitelů 1. stupně základní školy. Vzhledem k tomu, že proces bádání vede k domněnkám, hypotetickým odpovědím a ty je třeba ověřit, zaměřili jsme se v poslední době také na rozvíjení uvědomování si potřeby argumentovat, vědomě zařazovat odůvodňování do vyučování matematice.
Fauna bezobratlých zahrady jako zdroj námětů pro badatelsky orientované vyučování přírodopisu založené na didaktickém pochopení obsahu
NĚMEC, Filip
Diplomová práce se zabývá výukovými metodami, které je možno použít při výuce žáků druhého stupně základních škol a zaměřuje se na možnosti badatelsky orientovaného vyučování (BOV). Zabývá se analýzou literatury a volbou témat souvisejících s faunou zahrad, která mohou být vhodná pro BOV. V práci jsou navržena čtyři badatelsky orientovaná témata, která se zaměřují na bezobratlé živočichy vyskytující se na zahradě. Využitelnost jednoho z těchto témat byla ověřena v praxi ve vyučování. Výsledky tohoto ověření jsou prezentovány. Jednotlivé postupy a úkoly pro žáky jsou připraveny a uspořádány tak, aby rozvíjely jejich samostatnost a chuť bádat a objevovat. Navrhovaná výuková témata jsou využitelná v BOV přírodopisu na 2. stupni základní školy.
Vodní režim rostlin jako výukové téma v badatelsky orientovaném vyučování na gymnáziu
BEZPALCOVÁ, Eva
Cílem diplomové práce bylo vytvořit výukovou prezentaci pro studenty gymnázií podle principů badatelsky orientovaného vyučování využitelnou v rámci výuky tématického celku "Vodní režim rostlin", aplikovat ji ve výuce a zařadit tak badatelsky orientované vyučování do výuky fyziologie rostlin na gymnáziu. Byl proveden srovnávací průzkum ve třech paralelních třídách 1. ročníku gymnázia, kterého se zúčastnilo celkem 90 studentů. Na základě sestaveného didaktického testu byla porovnána úroveň znalostí u studentů, kteří absolvovali výuku podle výukové prezentace doplněné pracovním listem a u studentů, kteří absolvovali výuku téhož učiva formou frontální výuky bez využití této prezentace. Cílem didaktického výzkumu bylo zjistit, zda má badatelsky orientovaná výuka vliv na úroveň získaných znalostí a zda vede k jejich trvalejšímu uchování. Zjištěné výsledky byly statisticky vyhodnoceny a přehledně zpracovány do tabulek a grafů.
Využití fotografických kolekcí listů ve výuce morfologie rostlin
MAJEROVÁ, Martina
Tato diplomová práce navrhuje moderní možnost výuky morfologie listu na základní škole. Obsahuje výzkum, který navazuje na bakalářskou práci List jako orgán vyšších rostlin sestavení fotografické kolekce listů. Teoretická část obsahuje rozbor cílů a trendů současného vzdělávání a výukových metod, také shrnuje propojení výuky morfologie listu s rámcovým vzdělávacím programem. Praktická část obsahuje interaktivní výukový program s prvky badatelsky orientovaného vyučování zaměřený na výuku morfologie listu. Výzkum v této práci srovnává kvalitu znalostí žáků učených podle sestaveného programu a žáků učených klasickým způsobem.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.