|
Kulturní dědictví jako jeden z faktorů rozvoje obce a regionu
Vondráčková, Zdeňka ; Varvažovská, Pavla (vedoucí práce) ; Tomáš, Tomáš (oponent)
V bakalářské práci jsem zkoumala možnosti, které přispějí k rozvoji cestovního ruchu. Zjištění návštěvnosti památek a informačního centra sloužilo k rozboru situace současného cestovního ruchu. Pro výzkum v terénu jsem použila kvantitativní metodu pomocí dotazníků mezi místními občany, další šetření probíhalo mezi návštěvníky z ČR. Kvalitativním přístupem jsem zjišťovala názory na stav cestovního ruchu v regionu, názory na faktory, které přispějí v budoucnu k regionálnímu rozvoji. Rozhovory s aktéry cestovního ruchu probíhaly s představiteli města, spolků, příspěvkových organizací města. Výsledky kvantitativní metody ukázaly potřebu soustředit kulturní aktivity na mládež a seniory, získávat finanční prostředky a dotace, důležitá je komunikace vedení MÚ s aktéry cestovního ruchu. U místních obyvatel je velký zájem o tradiční akce, prohlídky s průvodcem po městě, obnovení obchodů v centru, otevření infocentra celoročně, větší ubytovací kapacity. Respondenti požadují zřetelnou činnost spolků vůči veřejnosti (výstavy), digitalizaci městských kronik, upřednostňují rekonstrukce stávajících památek, zpřístupnění kostelů, synagogy, modernizaci expozice v regionálním muzeu. Výsledky kvalitativní metody: šetření proběhlo se členy spolků, předsedy spolků, jednateli spolků, zástupci města a s řediteli příspěvkových organizací města. Většinou postrádají pro svou činnost místo vhodné pro setkávání spolků, finanční prostředky, ubytovací kapacity, aktivitu obyvatel, aktivitu destinační agentury, soustavnou podporu města. Pro změnu jednodenního turismu na krátkodobý nebo lépe dlouhodobý budou potřebné finanční prostředky z místní samosprávy, z dotací, důležitá je komunikace vedení MÚ s aktéry cestovního ruchu. K rozvoji cestovního ruchu přispěje soustavná podpora města. Možností zvýšení rozvoje cest. ruchu je zápis na seznam UNESCO, tím by se otevřely cesty jednoduššího získávání dotací, lepší propagace města. Strategické plány je potřeba přizpůsobit požadavkům návštěvníků za pomoci moderních informačních technologií. Dostatek zaměstnanců v destinačním managementu přispěje k řešení problémů v oblasti rozvoje cestovního ruchu.
|